Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 7285 ggr
JonEwe
10/31/12, 3:33 PM

Vilken liten häst! Vilken stor häst!

Hej!

Jag vill veta vad som är en stor och liten häst för mig. Jag är 162 cm och väger 43 kg. Tack i förhand! :P

Annons:
mausan
10/31/12, 4:42 PM
#1

D ponny eller högre är väl lagom för dig

@ the gym

Tusen
10/31/12, 6:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tycker tvärtom. Är man inte längre än du och inte väger mer än det du gör ska man inte rida större hästar än max D-ponny. Hellre då B- eller C-ponny beroenda av hur de är byggda.

Ryttaren på bilden är 158 cm lång och väger runt 45 kg. Ponnyn är 126 cm i mankhöjd och väldigt smäcker.

Foto:Bea Jakobsson

Peppe
10/31/12, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 väldigt smäcker vet jag inte om jag håller med om Flört

TS; stor c-ponny till stor häst skulle jag säga, men kanske inte en grov 170-plussare Glad

jag är 160 cm och hästen är maxad d-ponny. Jag kommer inte växa mer då jag är 21 nu och jag vill ha en häst på 160-167 cm nästa gång det är dax för ny kuse Glad har ridit grova 170+ hästar och det går bra när man väl tagit sig upp i sadeln, men all markhantering är rätt jobbigt, bara en sådan sak som att byta täcke, sadla och tränsa…. men ridmässigt är inte höjden så viktig.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mausan
10/31/12, 8:50 PM
#4

Tycken 158 är allderles för stort för en ponny på 126.

Fast är väl olika för person till person, jag är ingen ponny person. Haft storhäst sedan jag var 12.

@ the gym

Mantissa
10/31/12, 9:44 PM
#5

Jag hade lätt (ha) och med gott samvete slängt upp dig på min minsta åsna jade på 105 cm i mankhöjd:)

#2 Vilket vackert och välproportionerligt ekipage!

Tusen
10/31/12, 9:51 PM
#6

#4 Tycker du att denna ryttare ser för ser ut på russet?

#2 Om du skulle se honom i verkligheten tror jag nog att du skulle tycka det. För att vara ett russ är han väldigt smäcker. Allt är ju relativt. Flört

Annons:
mausan
10/31/12, 10:10 PM
#7

#6 Jaa, hon ser väldigt stor ut på honom. Tycker att hon skulle se bättre ut på nån häst på minst 140.

Men det är bara jag! :)

@ the gym

Stallmima
10/31/12, 10:21 PM
#8

#4 Tycker att ryttaren passar utmärkt och ser bra ut på bild i #2

[annakarolinaa]
10/31/12, 10:34 PM
#9

Min kompis hade 50 kg som maxvikt på både shettisarna och sitt russ. Längden lite beroende på hur ryttararen kunde balansera och hur hästen bar upp ryttaren, men runt 150 cm. Det tycker jag är ganska normala mått, men allt är ju relativt.

Jag själv, 164 cm 55 kg, red russ, 122 cm, i somras. Inte några direkt hårda träningspass men lugna uteritter. Samtidigt älskar jag att rida stoora hästar. Det är väl lite beroende på hur ryttaren kan inverka tycker jag..

TS, jag tycker nog att en ''lagom'' häst för dig är kanske en C-ponny? :)

#2 Jag tycker att Thilda passar perfekt på Panter :)

[Rakach]
10/31/12, 10:45 PM
#10

Jag tycker d-ponny eller stor liten häst låter som ett bra mått för dig, sedan är det naturligtvis individuellt från häst till häst, om det är en grov eller smäcker häst osv.

Jag håller i övrigt med #4 & #7, tycker ryttaren i #2 ser för stor ut för ponnyn som ändå på denna bild ser maffig ut.

Tusen
11/1/12, 12:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Underligt att ni tycker det eftersom ingen annan påpekat det tidigare samt att hon inte är större på det russet än många vuxna dressyrrryttare på stor häst. Kolla in Patrik Kittel hur han ser ut på sin häst. Glad Se bilden. (Lånad från http://www.patrik-kittel.eu/en/)

mausan
11/1/12, 2:49 AM
#12

#11

Bara för att han är en stor ryttare så betyder ju inte det att det ser bra ut om han rider på en liten häst :/

Tycker det ser mycket fult ut tbh

@ the gym

Tusen
11/1/12, 8:07 AM
#13

#12 Ja, man tycker väl olika.

Annons:
Peppe
11/1/12, 9:03 AM
#14

Skillnaden är ju också att är du 158 så FINNS det större hästar att välja på, är man så lång som patrik så kanske man behöver en 190 häst vilket ju inte direkt är lätt att hitta…..

Tycker inte man ska rida för liten häst när det finns andra att välja på. Sen kan man ju även välja sina bilder med omsorg. Antar att du plockat ut den bild där ryttaren ser som minst ut på russet, här är en bild (1) där patrick ser lite mindre ut på scandic än den andra bilden. Bilder är ju som bekant alltid bilder Glad

Sen tycker jag att man ofta kan se att patrick känner sig lång, han hukar ihop sig, något som många långa gör för att försöka se mindre ut. (2)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mantissa
11/1/12, 10:03 AM
#15

Är det bara det estetiska som gör att ni tycker de aktuella ryttarna (på bilderna i tråden) ser långa ut på sina hästar? För ni måste väll hålla med om att för hästarna är det inget problem att bära sig med dessa ryttare. Jag tycker man ser allt för många pyttiga ryttare idag på jättehästar som knappt når ner med skänklarna till bogspetsarna:)

Tusen
11/1/12, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#4 Nej jag har fler bilder på samma ryttare och häst. Ingen skillnad faktiskt. Kan leta upp fler bilder om det har någon betydelse. (Tyvärr ligger inte dessa på denna dator)

Men jag googlade lite på bilder på ponnyryttare som rider dressyr och personligen tycker jag att de flesta ser ut att vara av samma storleksförhållanden.

Kolla den här länken.

Jag personligen tycker att många rider för stora hästar istället. Men det är som jag skrev tidigare: Man tycker olika.

En annan bild på samma ryttare men en ännu mindre ponny. Denna är bara 124 cm i mankhöjd.

Mantissa
11/1/12, 10:21 AM
#17

#16 Tycker tjejens hjälper hamnar perfekt på denna bilden utan att hon måste "dra upp" benen som en på rikitgt för lång ryttare måste göra.

kaka1234567
11/1/12, 3:06 PM
#18

Jag tycker Patrik är alldeles för stor för scandic han ser ganska för stor ut på dem flesta hästarna dem han rider . Det ser inte snyggt ut. Men jag rider på en 173 häst inga problem att hantera från marken och jag är 163 . Och rida är inget problem Heller . Många fixerar sig så otrolig när de gäller mankhöjden att talang sitter i höjden. Jag har haft svårt att rida ihop vissa152 hästar och dessa har vart väl skolade . Och därför äger jag idag en 173 som var lättare för mig att hantera . Det sitter inte i mankhöjden letar du häst provrid den fler ggr och olika hästar välj den du tycker om och den du trivs med inte efter mankhöjden.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
11/1/12, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Han är ett robust halvblod

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Smedserods
11/1/12, 5:15 PM
#20

Jag tycker inte att ryttaren på russet är för stor och inte Patrik på Scandic heller för den delen. Jag förstår faktiskt inte varför alla vill ha så himla stora hästar och om man är lång som jag (185cm), så är det faktiskt inte så enkelt att hitta en häst som är 10cm högre i mankhöjd än vad man själv är lång. Hästar på 195cm i mankhöjd är ju inte så vanliga. Själv har jag en häst som är 168 i mankhöjd, ett kallblod dock så hon är ganska grov, men jag ser inget problem i att rida en robust häst på 160cm heller. Glad

Annons:
Mantissa
11/1/12, 5:34 PM
#21

Vad kommer det här +10cm på din längdregeln ifrån? När jag var liten och gick på ridskola så var det utsträkt arm=nudda manken som gällde som norm. Vilket motsvarar din längd minus ca 30 cm. Har så mycket hänt på 15 år?

Smedserods
11/1/12, 5:49 PM
#22

#21 Det var bara ett exempel, jag borde kanske formulerat mig tydligare. Det jag menade är att det behövs en väldigt stor häst till en ryttare som är 185 lång om man vill att ekipaget skall ha samma proportioner som ett ekipage där t.ex. ryttaren är 165 och hästen 170cm i mankhöjd, vilket jag uppfattar det som att en del tycker är lagom Glad

Berlau
11/2/12, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Så länge häst och ryttare tillsammans har god balans brukar det sällan vara problem. Men rent estetiskt tycker jag personligen det är snyggare med för stor häst än en för liten. 
Här är en bild på mig med längre läder på min ponny som var 140cm, jag är 165cm (han är en välmusklad connemara):

Upp till toppen
Annons: