Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7916 ggr
[Tovab]
2012-03-21 07:50

Krafftig kotledsinflammation + återkommande hälta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag berättar väl från början då..

Förra våren fick min häst en krafftig kotledinflammation i höger framben, där hon även har en pålagring från travet. Hon blev 3 gradig halt och vi åkte in där hon blev bedömd och behandlad. Boxvila de första dagarna sen fick hon stå i en liten hage och då skulle hon skrittas runt 30 minuter varje dag. Jag skrittade henne för hand. Sen efter drygt 1-2 månader åkte vi tillbaka då hon haltade igen. Hovböld var det då så dom gröpte ur den och hon fick bandage över hoven men fick order om att hon skulle hålla sig i rörelse. Dom lovade även att hon skulle hålla för hoppning, hård träning och dylikt sålänge jag höll igångridnings planen vilket jag gjorde, tog det till och med lugnare just ifall att.

Nånstans runt 2 månader efter det kändes hon konstig och motsträvig i ridningen så åkte in igen. Dom tyckte inte att hon halt, utan hon gick så för hon var en travhäst och de har inte samma steg som en ridhäst. Lät konstigt i mina öron men efter nån dags vila var hästen som vanligt igen. Så jag valde att lita på veterinären. Vi körde lång och lugn igånridning och nu i vinter började jag hoppa in hästen. De 2 sista lektionerna var hon motsträvig, ville inte gå framåt och  inte hoppa. Vi hade dte lite krångligt med högergaloppen då så jag trodde hon helt enkelt tänkte bakåt när det gällde galoppen. Men blev ändå vaksam så jag avslutade hoppningen där och promenerade med hästen hem. Nånstans där i vintras började hon bli varm/ svullen efter ridpass. Oavsett om det var ute eller i ridhus och jag tyckte hon rörde sig konstigt och ojämnt.

Hon fick en vintervila då jag trodde hoppningen blev för mycket på henne men efteråt har jag tyckt hon rört sig konstigt när man har travat/galopperat en bit. Har bett folk titta på henne men de har inte sett nånting konstigt. Har även slängt upp människor men ingen har kännt nånting. I torsdags när jag longerade henne (har mest ridit ut i skogen, ganska lugna pass de 1-2 senaste månaderna) så haltade hon krafftigt. Ringde veterinären på en gång och vi var inne nu den 19:de.

Diagnosen löd: halt på 3 ben. Båda fram och höger bak.  Hon fick bedövning i både kotleden och knäleden på vänster fram där det var som värst. Efter bedövning rörde hon sig bättre men ändå så såg man att hon haltade. Så det finns en risk att det har blivit slitage på senor och ligament. (då finns det tyvär ingenting att göra) Dom behandlade knäleden och kotleden i vänster fram. Jag har alltså varit till en annan veterinärklinik denna gång då jag uppfattade den förra som oseriös. Nu ska hon ha boxvila alternativt ytterst liten hage, ungefär i storlek på en box då hon absolut INTE får springa, studsa, hoppa eller dylikt. Sen får hon skrittas MAX 20 minuter på plan mark varannan dag. Hon ska tempas varje dag och jag ska ha noga koll på hur benet reagerar. Tyckte denna veterinär verkade mer seriöst, litar mer på henne. Sen är det återbesök om 2 veckor. Hon kommer inte kunna användas till hoppning nåmer vilket inte rör mig ryggen. Finns en risk att jag måste ta bort henne, finns en risk att hon inte går att rida mer då det är en ganska allvarlig hälta.

Då till frågan. Är det nånting på senor och ligament finns det inte mycket att göra. Då kommer hon gå runt och ha ont oavsett om hon bara står i en hage vilket inte är rättvist och då tar jag självklart bort henne. Förhoppningsvis så tar behandlingarna och hon kan såsmåningom användas till lättare dressyr/ lulla ute i skogen.  Men tar inte behandlingarna denna gång kommer de röntga benen och se hur det ser ut och försöka göra nånting åt det. Om hon blir helt smrätfri men ej håller för ridning/ endast skritt så vet jag inte om det är rättvist mot henne att ha kvar henne. Denna häst trivs inte att stå still, hon vill arbeta hårt, springa mycket och behöver mycket huvudtänkande. Hon skulle inte passa att stå som endast sällskapshäst eller som promenadridningshäst. Då tänker jag mig att hon kanske skulle bli avelsto men jag själv har nog tyvär inte ekonomin att ha henne till avel.

Hur hade ni gjort? Jag tänker självklart kämpa och verkligen försöka men om hon kommer ha ont / vara olycklig så kommer jag tyvär välja att att bort henne. Men sålänge hon mår bra och är smärtfri har jag kvar henne. Nu testar vi allt möjligt för att hon ska bli smärtfri och må bra igen.

Har nån annan härinne haft en häst som har haft krafftig kotledsinflammation som resulterat i återkommande hälta? Vi tror att hon blir halt för att hon helt enkelt inte håller och att hon blev slutkörd inom travet. Hur fungerar isf din häst nu och vad gjorde ni för att få den så frisk som möjligt? Vad skulle ni göra i mitt läge? Gärna tips på nånting som kan förbättra hennes chanser att bli bra. Att ta bort henne är den absolut sista utvägen när inget längre hjälper och hon har ont och mår dåligt. Hon är 8 år.

Annons:
WornOut
2012-03-21 08:57
#1

Jag undrar varför veterinären ordinerat boxvila?

Kotledsinflamation innebär att det är en inflamation i ledvätskan. Och mig veterligen så funkar inte omsättningen mellan vätskan och ledbrosket som den ska om hästen inte rör på sig.. Alltså tror jag inte direkt att det påskyndar läkningen att ha hästen i vila :S

Sedan är det ju ganska självklart att inte hästen ska belasta leden mycket, då den får ont eftersom inte stötdämpningen fungerar som den ska.

Vad behandlade dom lederna med? "Knäleden" är ju dock en väldigt mycket mer komplicerad sak än kotleden :/

[Tovab]
2012-03-21 09:06
#2

Hon har obligatorisk boxvila fram tills nu på torsdag, sen efter det får hon skrittas för hand och gå ute i en liten hage. Jag vet faktiskt inte varför, skrittas ska hon ju göras men tror det har nånting med knäleden att göra också om jag fattade det rätt..

Hon är behandlad med Kenacort i båda lederna. Kotleden och mellersta carpus. Hon ska ju skrittas för att att cirkulationen ska hållas igång men får inte skrittas för mycket för benen skull. Inte de närmsta 2 veckorna iaf, sen får vi se hur det ser ut efter återbesöket. Ska försöka bygga en hage men är ju fortfarande käle i marken..

WornOut
2012-03-21 09:12
#3

Okej.. Otroligt tråkigt med boxvila! Dock vet ju inte jag alla detaljer ang just den här skadan, men över lag så tycker jag att alldeles för många veterinärer ordinerar boxvila :(

Kan tillägga också att om det skulle bli så att hästen aldrig mer kommer kunna "andvändas", alltså inte ha ett värdigt liv, så skulle jag också valt att ta bort den.

Hoppas det går bra för er iaf! :)

[Tovab]
2012-03-21 09:14
#4

Jo så är det ju, men hon haltar när man går med henne så jag ser henne hellre i boxen än haltandes ute haha. :(

Ska ge henne alla chanser och testa allt vi kan, ger det inga resultat och hon fortfarande har ont så får jag tyvär låta henne somna in. Men fram tills dess så kämpar vi på.

WornOut
2012-03-21 09:16
#5

Skriv gärna hur det utvecklas!

Gronstedt
2012-03-21 09:22
#6

Vänta och se! Det är tyvärr det enda. Ligamentskador brukar sluta göra ont, även om det tar tid, men för både ligament- och senskador beror det mycket på var skadan sitter. Ledbroskförslitning och pålagringar är värre, om de sitter "i vägen" för rörelserna så slutar de aldrig göra ont.

Man kan fixa en hage ganska enkelt genom att trycka ned plaststängselstolp i lecablock och ställa ut. Det kräver dock att man har ström i tråden, annars går hästen rakt igenom om den får tråkigt (gäller i och för sig alla sjukhagar).

#3: Att kunna "användas" är inte en förutsättning för ett värdigt liv för en häst. Många skulle vara lyckliga åt att bara få vara häst i en lösdrift och inte se en människa annat än vid matdags och visitation. Men vem har råd och möjlighet att hålla häst på det viset?

Annons:
WornOut
2012-03-21 11:17
#7

Självklart finns det individer som trivs med det du beskriver. Dock har ingen av mina hästar varit av den sorten, och jag ser till om samma sak hade hänt någon av mina hästar. Då hade jag fattat beslutet att ta bort den just för att jag inte tror att mina hästar skulle vara lyckliga av att bara gå i en hage :/

[Tovab]
2012-03-21 12:13
#8

#6 Jag har råd att hålla henne oavsett om hon kan ridas eller ej. Men hon trivs inte med att bara stå.

Gronstedt
2012-03-21 12:21
#9

#8: Hur vet man att en häst inte trivs med att äta och leka och sova dygnet runt om man inte provat? Att hålla hästen på box utan arbete är en helt annan sak än att låta den gå i lösdrift dygnet runt i en intressant hage och en harmonisk flock. Men jag håller med om att det är få hästar som trivs med det förstnämnda.

WornOut
2012-03-21 12:28
#10

Min ena häst fick vila större delen av vinterhalvåret pga massa olika "småskador". Hon hadfe boxvila tre veckor under vintern men förutom det gick hon i sin vanliga hage med resten av flocken. Jag kan lova dig att hon INTE trivdes utan sin vanliga motion!

Spiritinthesky
2012-03-21 16:01
#11

http://www.pronineflx.com/

Kan vara värt att kika på iaf.. har hört flera historier när det faktiskt funkat!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
2012-03-21 16:27
#12

har en kompis vars sto var en liknande historia. Dom testade att låta henne vila nästan 2 år. hon blev ändå inte bra så de tog bort henne till slut.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lina
2012-03-21 21:31
#13

Min häst hade en kotledsinflammation som inte ville gå över. Han behandlades med IRAP http://www.capactiva.se/artiklar/halta.htm Har inte sett ett spår av någon hälta sen dess

Annons:
[Tovab]
2012-03-21 22:06
#14

#9 För jag vet det. Hon hade stått på lösdrift i en flock utan att göra nånting när jag köpte henne och då var det noll livslust i henne. Hon trivs inte att bara stå.

#12 Just det jag är rädd för, vill verkligen verkligen inte ta bort henne :(

#13 Får höra med vet. när vi ska på återbesök. Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: