Annons:
Etikettövrigt
Läst 6801 ggr
KKajsa
2011-09-02 16:19

Detta med att köpa ponny :S

Ja vilka funderingar man får.

Dotterns hästintresse går i vågor. Det senaste året har hon inte haft en ponny i lämplig storlek utan hon har fått hänga på mig & min häst när jag haft tid & hon haft lust, vilket gör allt lite svårare. För vilka 9 åringar kan planera? ;) Hon åker gärna på ridläger o älskar att prata häst, leka häst. Dok blir det ju lite "fel/besvärligt" när mamma inte har en häst hon kan rida på utan bara marktjänst så att säga.

Jag sitter här o tittar på annonser och funderar på hur jag ska göra. Jag har en egen häst och snart försvinner dennas sällskapshäst (eget stall) vilket gör att jag måste bestämma mig, skaffa ny sällskapshäst eller en ponny till dottern. Finns ju så otroligt många möjligheter att lösa allt på…

Köpa en riktigt rolig sällskapshäst åt mig själv o bara bry mig om mig. ( tänker amerikans miniatyr, alt en liten ungponny av intressant sort)

Köpa en (större) b-ponny som hon kan rida & ha tok kul med i ca 2 år, sedan kommer hon vara för stor, är redan nu 145cm. Att då köpa en 16-17 åring känns svårt då det inte är någon större markand för de på nästan 20 år… Samtidigt som en 10 åring kan säljas om 2 år… Dok vill dottern ha en stor häst på en gång så hon slipper växa ur en till vän. 

Köpa en c-ponny. Som är trevlig o hon kan ha  tokkul med i flera år, samtidigt som denna ponny kan vara lite äldre o kanske få stanna livet ut. Fast hur gamla ponnys vågar man köpa i gentligen…

Ja alternativ har jag, vet bara inte vilket som det blir… Tänker nästan att om hon inte blir intresserad på b-ponny tiden så har jag en trevlig sällskapsponny ändå, fast en c- skulle ju pojkarna kunna rida lite i bland… & lättare att skaffa ridsällskap om man har en c än en b… Att låna ponny är jag mycket kluven till.

ha ha rörigt långt inlägg tack för era tankar & er tid Glad

Annons:
Alex
2011-09-02 16:27
#1

Min första fundering är varför du skulle ha mycket roligare med en b-ponny, eller mindre, än en c-ponny? Vad kan du göra med de mindre ponnyerna som du inte kan göra med en större?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
2011-09-02 16:34
#2

#1 man känner sig inte så liten på en ponny som på en stor häst, lagom är ju altid bäst.

B-ponny kan hon rida länge och ha riktigt roligt med och kör man in den så kan man ha kul även om man skulle känna sig för lång.

Jag älskar B-ponnys har själv 3 stycken + en D-ponny som jag rider. Nu har jag inga små barn men jag tycker mina B-ponnys är så fantatiskt kul att jobba med och så lagom stora, även om jag är förstor för att rida dom så kan jag göra mycket kul med dom Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




KKajsa
2011-09-02 17:02
#3

#1 Någon gång vill jag ha en miniatyr eller annan liten mest bara gulli häst att trickträna, köra o visa upp. Visst går det med alla hästar men där är min dröm :) Så tanken är en ponny till dottern, hon skulle inte bli glad åt att aldrig få rida… C-ponny funkar ju för mig med & kan gå som sällskap/körning o hon tröttnar o ponny trivs med det samtidigt som det kan vara lättare att skaffa medryttare på en c…

#2 Hur lång tror du hon kan vara o rida b-ponny? Hon är ju rätt stor redan.

Lorita
2011-09-02 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 det hänger mycket på ponnyn min på 123cm tar längre och större ryttare än min på 126 cm även om dom är mor och dotter.

Sen hänger det mycket på om man hoppar och hur ryttaren rider,när det gäller vikt så brukar man säga 20-25 % av hästens vik, ponny på 200-250 kg blir 40-63 kg som max beroende på typ av ponny.

Med en B-ponny kan du göra allt det du tänkt göra med en miniatyr och det är minst lika häftigt Skrattande

ponny på 123 cm och ryttare ca 150 cm, hennes två döttrar står i bakrunden

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zabbio
2011-09-02 18:47
#5

Jag hade nog satsat på en mellanstor C-ponny. Det käönns mest logiskt, dels slipper dottern  växa ur den, dels kan det bli lättare att rida till eventuella problem/olydnad som dyker upp, om  hästen är lite större och kan bära en lätt vuxen.. sen känns det faktiskt inte alls för litet att sätta en 145cm människa på en 135cm ponny. Tror att en liten D-ponny kan funka också. (fast hur lång ryttaren  är i förhållande till häst beror ju på mer än bara centimetrarna).

Trickträning och körning etc funkar ju lika bra med en c som en b ponny. Förstår inte riktigt varför du skulle köpa en B ponny alls, faktiskt, speciellt om du har en ridsugen dotter.

(Har ju själv kompis med shettis intresse så visst förstår jag att man kan vilja ha ponier som är för små för att ridas, men ser inte det logiska i att köpa en b-ponny i  ditt fall.. känns snarast sm att dottern redan är nästan för stor.. att köpa och sen veta  att man kommer sälja inom bara något år pga storleken känns inte helt rätt..)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[mammamian]
2011-09-02 19:03
#6

Om min dotter fortfarande är intresserad av att rida när hon vuxit ur vår shettis (intresset är redan nu hyfsat svalt) så har jag tänkt skaffa en liten islänning eller liten fjording till henne. Viktbärande och kan hålla länge. Går även för en vuxen att rida om den behöver "hyfsas till" eller om det finns behov av medryttare.

Fast i vår familj finns iof inte något tävlingsintresse utan vi är skogsmullar.

Annons:
Lorita
2011-09-02 20:11
#7

Jag tycker B-ponny är ett perfekt val, för sätter man barn på en för stor ponny/häst så känner barnen sig inte lika säkra i hateringen av hästen/ponnyn och intresset svalnar då snabbt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Faradiba
2011-09-02 20:57
#8

Jag håller nog med #7.

Vi skaffade en lite större ponny till min mans dotter (själv har jag russ Flört) den blev "lite för mycket" vilket resulterade i att hon red allt mer sällan.

Nu rider hon nästan alltid vår inlånade 22 åriga russtant men har börjat avansera igen, hon är idag 13 år.

Jag älskar mina b ponnysar, finns massor man kan göra även när man blivit "stor". Agillity, körning, ponnytrav, utställningar mm

Men det viktigaste är att du hittar en individ som passar din dotter, oavsett storlek Skrattande.

Lycka till i ert letande!!

Zabbio
2011-09-02 22:08
#9

#7+8 Men är en c ponny på 135cm egentligen för stor för ett barn på 145cm? Tycker nästan att mindre låter lite för litet, och det är utan tanke på att barnet växer.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
2011-09-02 22:16
#10

#9 du är välkommen hem till mig, dom som rider på mina B-ponnys vill jag inte sätta på en C-ponny

B-ponny är en väldigt användbar storlek.

ofta väljer föräldrar A+C till sina barn, jag skulle rrekomendera B+D mycket för att B är lättare för en vuxen att jobbar från handen än en A och C växer man sen fort ur D kan man ofta fortsätta rida som vuxen

Men för allt i värden hoppa inte över småponnyn till barnet, det är inte lätt att vara liten och leda en C/D ponny och då blir det inte roligt att ha häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zabbio
2011-09-02 22:56
#11

#9 Tycker faktiskt att ryttaren på din bild ser för stor ut på den ponnyn. Inte så att hon måste sluta rida den,  men hade jag köpt ny ponny till den ryttaren hade jag valt en som var lite större. Inte minst med tanke på växande barn, men för att hon redan är lite för stor och en lite större ponny hade varit mer proportionerlig.

Jag är inte heller för enorma hästar, min egen är 150cm och det är fullt lagom för mig. Men jag ser inte vitsen med att köpa en ponny som redan är i minsta laget till någon som växer. Varken juste mot ponnyn som kommer säljas snart igen, eller mot barnet som kommer (förhoppningsvis) fästa sig vid ponnyn och sen måste byta snabbt igen..

Ser inte riktigt logiken med att de växer ur en c ponny snabbare än en b-ponny. Ser inte heller vart jag skrivit att man ska ha en för stor ponny att leda, desutom ska den väl vara så väluppfostrad att man kan leda den lätt oavsett längd? Jag skulle inte ge varken en a,b eller c ponny som kräver styrka eller storlek att leda till något barn.

Men det är upp till TS att bestämma hur hon gör. Jag har gett min åsikt, då får behålla din. Vad mig anbelangar är bokstäverna bara höjden på hästen,  ser ingen mening med att köpa en för liten ponny helt enkelt. Ser heller inte varför en ponny i proportionerlig storlek skyulle vara svårare eller mindre uppfostrad än en liten ponny.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
2011-09-03 01:24
#12

Min 25-åriga dotter rider fortfarande russ. De är viktbärande och har ett större djup än många större ponnysar. Fördelen med en mindre ponny är just att barnet kan göra allt själv med sin ponny. Så fort du ger ditt barn en större ponny eller hääst minskar möjligheterna för barnet att klara av vardagssysslorna på egen hand. Tänk så behändigt för din dotter att själv kunna sadla och tränsa sin ponny. Inte behöva vänta på att någon annan ska hjälpa till. Dessutom blir man modigare på en ponny som inte är för stor.

Jag har sett alltför många som tröttnat på att ha egen häst just bara för att man fått en ponny/häst att "växa i".

Linnea
2011-09-03 07:09
#13

Jag hade nog satsat på en c-ponny. Är dottern 145 cm redan så bör en ponny på 130-135 cm vara lagom med tanke på att hon lär växa en del till. Hon är ändå 10-15 cm högre än hästen. Själv är jag 156 cm och rider mitt russ som är ca 135 (har inte mätt sen han slutade växa). Han är lite i minsta laget men jag vill inte byta och jag är 25 så jag lär inte sluta rida ponny. Hur långa är du och hennes pappa? Det är inte alls säkert hon får er längd men man kan ju fundera lite på det.

Om ni misstänker att hon kommer bli väldigt lång kanske ni kan skaffa b-ponny nu för att hon inte ska tycka det är jobbigt med "för stor" häst eftersom hon då troligen inte kommer kunna rida c-ponny så värst länge ändå. Efter det kan man ju ta d-ponny. Tror ni däremot att hon blir kort så tycker jag det är onödigt att köpa en nästan för liten häst nu för då kanske hon kan ha en lite större ponny väldigt länge istället. Vet inte hur logiskt detta låter..

Jag tycker helt enkelt att ni ska åka och kolla på både b- och c-ponnyer och provrida och sen får dottern känna efter vad som känns bäst. Det är så olika hur stor en häst känns.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
KKajsa
2011-09-03 07:49
#14

Tack alla för era tankar! Så jättebra att få så många vinklar på det hela. En grov ponny klarar givetvis mer längd än en nätt. & givetvis är det individ före storlek men man måste ju börja leta någonstans. Det finns guld ponnys i alla storlekar, gäller bara att hitta dom Flört 

Dotter 9 år 145, pappa 198, mamma 173. Så hon har o brås på…

Lorita
2011-09-03 08:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#11 det är inte hennes häst det är min häst (och jag tänker inte sälja henne/Kiara, men väl hennes dotter/Karisma är till salu) ryttaren på bilden har slutat rida helt och gått över till fotboll.

Jag tycker också gränsen går där någon stans när det gäller ryttarens längd på Kiara.

Även om längre ryttare (170) har suttit på henne kortare stunder i skritt och mer på skoj

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zabbio
2011-09-03 12:32
#16

#15 Jag skrev ''om jag skulle köpa'' eftersom det är det tråden handlar om, förstod/gissade att det var din häst :) Hade jag haft en häst av den storleken/typen som någon i den längden/storleken velat rida så hade jag inte sagt nej pga längden, men skulle jag köpt en häst till den ryttare hade jag valt en större.

Om du håller med mig att hon redan är i längsta laget förstår jag inte varför du motsätter dig en större ponny så mycket till en tjej av nästan sama längd. Som någon skrev och som jag menat hela tiden ckså; e ponny på 130-135cm är ju fortfarande mindre än en tjej på 145 - som dessutom växer.  Det r enligt mig en lagom storlek redan (dvs inte att ''växa i'') men ''varar'' längre än en som är nästan för liten från början. Att storleken ska passa ryttaren går ju inte bara på ena hållet, den ska inte vara för stor eller för liten för att det ska bli som  bäst.

Jag hade ju inte rekommenderat en maxad D-ponny bara för att den skulle varat längre…. men en C-ponny borde inte innebära problem att varken sadla eller leda eller hantra..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Aribigga
2011-09-03 12:50
#17

När min mamma köpte min systers ponny var han 17 år, både hon och jag hade otroligt mycket roligt med den ponnyn tills han gick bort vid 25 års ålder. Jag tycker inte att du ska vara rädd för att köpa en äldre ponny, jag blev lite rädd ett tag för att rida efter att ha ridit en unghäst ett tag och då var det han som fick mig att vilja rida igen. Vi kunde göra allt, hoppträna ut i skogen barbacka alldeles själv! Han tyckte dock att han var för gammal för att tävla sista året men innan dess så hopptävlade min syster på honom tills han var ca 21 och hon växte ur honom.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Anna4077
2011-09-03 18:41
#18

Allså jag tror nog på en c.ponny. jag är 155cm allså bara 10cm längre än din dotter. man måste ju iofs tänka på erfarenhet osv. jag kan rida allt från mindre c till stor häst. en c ponny kan hon utvecklas med och tävla när hon blir äldre. en b.ponny kanske hon kan ha jätte roligt med och leka med. men jag skulle själv hellre velat ha en c.ponny när jag va yngre. just för utveckling/tävlings möjligheten. det är roligt för tjejer när man kommer upp i 13-15 år. tyckte iaf jag. sen kan ju en c.ponny hänga med din häst och ni kan rida ihop

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: