Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 23488 ggr
elli-kleo
8/1/10, 8:52 PM

vaccinera hästen - hur gör man

ja kort och gott hur vaccinerar man en häst?

hur mkt kostar det

vart gör man det

osv osv

har ingen aning Obestämd

och hur gör man med vaccinationsintyg m.m.

gärna snabbt svar

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
ebengtssson
8/1/10, 9:01 PM
#1

för mig kostade det 1000 kr

veterinären kommer ut,

grundvaccinering:

första sprutan, sen efter max 6 veckor 2a sprutan sedan efter 5 månader 3e sprutan därefter är det 1 gång/år med influensan och vart 3e år med stelkramp

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

elli-kleo
8/1/10, 9:07 PM
#2

oj vad ofta ändå. trodde det bara var en gång om året! så du menar att det kostar 1000 + 1000 + 1000 + 1000 (= 4000) kr för att vaccsinera första årert?! gud vad dyrt

jag som trodde det gick på ca 1000 per år även första gången

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

EmelieJolly
8/1/10, 9:09 PM
#3

Menar du att det kostar 1000 kr per vaccination? :O

elli-kleo
8/1/10, 9:12 PM
#4

jag vet inte men antar att "#1" gör det! :O

om det är så att jag måste betala 4000 första året med vaccsination kommer jag inte vaccsinera alls och då blir det tyvärr inte dom inplanerade tävlingarna heller Gråter ucsh snälla säg att det inte är 4000 :/

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lorita
8/1/10, 9:15 PM
#5

tre gånger har du uteveterinären, så du startar med 1000+1000 och sen kommer nästa 1000-lapp om ett år och sen en gång om året hela livet. (så gör min veterinär)

passa på att vaccinera mot botulism samtidigt det blir inte mycket dyrare och då är hästen vaccinerad.

När det gäller stelkramp så gäller inte försäkringen om hästen skulle dö i det så 2000 först och sen 1000 kr följande år är billigt tycker jag, som har fyra vaccinerade hästar. Men då blir det billigare per häst för framkörningen kostar också så samkör med någon annan i stallet.

Det är ju faktisk dödliga sjukdomar man vaccinerar emot.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




elli-kleo
8/1/10, 9:17 PM
#6

men om hästen var vaccsinerad för kanske 14 månader sedan räcker det inte med en spruta per år då?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
lisette
8/1/10, 9:20 PM
#7

#6 det måste vara 12 mån mellan vaccinationerna, så tyvärr ine.

elli-kleo
8/1/10, 9:21 PM
#8

men herregud :/ varför har jag väntat f*n vad less jag blir

men om man åker till klinik kostar det väll ändå inte 1000 kr?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Gronstedt
8/1/10, 9:23 PM
#9

#6: För hästens skull räcker det nog, men det är inte godkänt om du vill tävla där de begär vaccinationsintyg - då får det inte vara mer än 1 år mellan tillfällena. Detta gäller hästinfluensa, stelkramp tar man vart tredje år och botulism är det inget krav på. Vaccinationerna skriver veterinären in i passet eller på ett separat intyg som du kan förvara i passet och visa upp när du kommer till tävlingsplatsen.

elli-kleo
8/1/10, 9:26 PM
#10

men nu vill jag höra exakt

vad måste man vaccsinera mot när man ska tävla och vad kostar (ca pris) det en gång om man åker till klinik?

är det bara hästinfluensa jag måste ta varje år?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

lisette
8/1/10, 9:31 PM
#11

det är hästinfluensa hästen måste vara vaccinerad mot om du ska tävla.

åker du till klinik så blir det säkert samma kostnad som om du skulle ha ut en veterinär för att vaccinera. du får ju räkna med bensin, arbetsförlust osv.

själva vaccinet kostar inte så mycket, utan det är arbetskostnaden som brukar bli dyr. min veterinär tar 6-700 (inkl moms) för att vaccinera en häst, därför är det bättre om man vaccinerar flera hästar samtidigt så kan man dela på arbetskostnaden.

Gronstedt
8/1/10, 9:35 PM
#12

För att tävla måste du vaccinera mot hästinfluensa. Om det gått mer än 365 dagar sedan förra sprutan måste du göra en ny grundvaccinering med 3 sprutor med 1 månad mellan varje, sedan högst 365 dagar efter den senaste sprutan.

Att vaccinera mot botulism och stelkramp är viktigt för att skydda din häst, men det är inget krav på det för att tävla.

lisette
8/1/10, 9:35 PM
#13

jag tycker du ska ta o ringa veterinärer i närheten av dig imorgon och se vad de tar för att vaccinera, ring även distriktarna.

här kan du läsa mer om vaccinationer.

Annons:
lisette
8/1/10, 9:38 PM
#14

#13 en månad mellan varje spruta? den tredje tas efter ca fem månader.

fast, hästen är väl "godkänd" att tävla med efter andra har jag för mig.

lisette
8/1/10, 9:40 PM
#15

Första dosen vid fyra månaders ålder eller senare.
Andra dosen 4-6 veckor senare
Tredje dosen sex månader efter den andra vaccinationen.

enligt agria

Gronstedt
8/1/10, 9:47 PM
#16

#14: Ok, så gjorde inte min veterinär, men det finns kanske olika varianter. Jag är tyst som en igelkott! *kottkottikottkott*

Lorita
8/1/10, 9:50 PM
#17

#10 det kostar bara lite mer att även ta boltolism och stelkramp, stelkramp ska du inte var utan och det är billigt jämfört med vad ovaccinerade kan kosta i hästliv

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




elli-kleo
8/1/10, 9:51 PM
#18

#17 stelkramp tar man väll vart tredje år?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

lisette
8/1/10, 10:05 PM
#19

#16 beror kanske på vilket vaccin de använder sig av. =)

elli-kleo
8/1/10, 10:09 PM
#20

1000 kr per vaccination tycker jag iaf verkar dyrt. har sett exempel på billigare.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
Lorita
8/1/10, 10:39 PM
#21

#20 det är ett ca pris och stelkramp ska också vaccineras upp, allt är ju avhängande på vad din veterinär tar. Jag tycker inte att man ska snåla in på vaccin, se bara vad folk lägger på tex täcken till en häst.

Min vet. ger stelkramp vart tredje år men dom två första sprutorna där får du allt räkna med ca 1000 kr gången.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




elli-kleo
8/1/10, 10:45 PM
#22

#21 tycker ändå att 1000 är dyrt. Bara för att man går till en billigare veterinär så behöver det inte vara sämre.

Men menar du på fullt allvar att jag ska betala 1000 kr per spruta och gång?

det blir ju 1000 x 2 per besök

alltså 2000 x 3 första året!!

är 6000 rimmligt för vaccin tycker du? nej det tycker inte jag iaf

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lorita
8/1/10, 10:55 PM
#23

#22 du betalar 1000 kr gången, ofta blandar man så hästen får bara ett stick.

första gången 1000 kr

andra gången 1000 kr

= 2000 kr första året

och sen inom ett år en ny vaccinering á 1000 kr = din årliga kostnad

om du nu inte får tag på en billigare vet eller kan samordna besöket med andra hästar som ska vaccineras samtidigt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




elli-kleo
8/1/10, 10:59 PM
#24

#23 men är det inte 3 gånger första året? :S

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lorita
8/1/10, 11:02 PM
#25

#24 när jag vaccinerade Kahlúa så blev det bara två + den tredje efter inom ett år och då är dom fullt vaccinerade.

På hösten säger min vet att det är bäst att lägga årliga sprutan för influensa muterar lite och då får man den senaste varianten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
8/1/10, 11:15 PM
#26

det beror ju helt på när man vaccinerar sin häst.

första sprutan i januari

andra sprutan i februari

tredje sprutan tidigast i augusti.

Lorita
8/1/10, 11:19 PM
#27

här är är Kahlúas datum

2009 11 20 nr 1

2009 12 29 nr 2

2010 01 28 nr 3

så jag tänkte fel hon fyllde ju ett nu i våras och ska ha nästa spruta senast januari men jag tar november för då ska dom andra få sina sprutor.

det är tre tuffa månade och man behöver ju inte göra som jag och välja att ta det över jul Guld i mun

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
lisette
8/1/10, 11:23 PM
#28

jag var tvungen att kolla.

Duvaxyn

Grundvaccination: Två vaccinationer med 4-6 veckors mellanrum. Föl vaccineras första gången vid 5-6 månaders ålder. Vid ökad infektionsrisk rekommenderas en extra vaccination vid 3 månaders ålder.

Revaccination: Den tredje vaccinationen ges 6 månader efter fullföljd grundvaccination och den fjärde efter ytterligare 6 månader. Därefter bör revaccination mot hästinfluensa ges minst var 12:e månad.

Equip

Vaccinationsprogrammet innebär två grundvaccinationer med 6 veckors intervall, följt av en tredje dos 5 månader senare. Därefter bör revaccination (booster) ske med 12 månaders intervall mot influensa.

Golden-Lady
8/1/10, 11:48 PM
#29

För att tävla måste du bara vaccinera mot hästinfluensa. Dom två första sputorna när du grundvaccinerar räcker, sedan vaccinerar du en gång per år. Vår vet. tar 500 kr per spruta, oavsett om det är stelkramp, hästinf. eller botulism. Kliniken i närheten tar ca 300 kr för hästinfluensa.

elli-kleo
8/2/10, 12:29 AM
#30

#29 okej, låter som bra priser. :P

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[Juniette]
8/2/10, 1:12 AM
#31

Kolla du runt lite med priserna.
De kan variera kraftigt om du tar en veterinär från någon känd klinik eller en privatpraktiserande.
Jag betalar bara 500 kr/gång.

elli-kleo
8/2/10, 1:31 AM
#32

#31 ja det ska jag göra. tänker inte betala 1000 per gång iaf. 500 låter lagom :P

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Em--ma
8/2/10, 2:08 AM
#33

Det beror på vad du tar ut för vetrinär..
Privatvetrinär är jätte billigt medans distriktvetten e dyr.
Hitta en bra privat så får din häst sprutan för under 500 :- :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CelsiusT
8/2/10, 3:55 PM
#34

Jag betalar för enbart hästinfluensa 250:-/häst (varje år) och för både hästinfluensa och stelkramp 300:-/häst (vart tredje år). Då har jag två hästar som vaccineras samtidigt och i priset ingår utkörning och arbete.

När jag grundvaccinerade så var det 1 gång 300:-, en månad senare 300:- och ett halvår senare 300:-  Efter det så är det 250:-/år och häst, förutom vart tredje år då det är 300:-/häst (när det även är stelkrampen).

Jag har en privatpraktiserande veterinär. Distriktarna är bara svindyra och inte mkt att ha.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Ricko
8/2/10, 8:16 PM
#35

Ska bara klämma in en fråga.

Är det 3 gånger första levnadsåret för hästen, eller gäller det än hur gammal den är just det året man själv köper in den? Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Juniette]
8/2/10, 8:18 PM
#36

#35 Det gäller oavsett ålder om den inte har en fullgod grundvaccinering.

Tusen
8/2/10, 8:58 PM
#37

Detta med grundvaccinering är väldigt olika. Man är överens om att man tar de första två med c:a 6 veckors mellanrum. Därefter är det lite olika. Vissa förespråkar ny vaccination efter 6 mån + ytterligare en efter 6 mån och därefter varje år. Andra säger att det räcker med de två första och därefter inom 6-8 mån och sedan varje år.

I vilket fall kan du ta vaccin för A2+stelkramp för nästan samma summa som för enbart den ena. Lägger man dessutom till vaccin för botulism så har du garderat dig mot allt söm går.
Försäkringsbolagen kräver stelkramp om din häst får det och även botulism om din häst skulle få det. A2 är det bara inom tävlingsbiten som det krävs.

Priset varierar rätt mycket så om du ringer runt kan du säkert få ner priset rätt mycket. Tycker också 1000 kr låter mycket men det beror på vem man anlitar och var man bor.

elli-kleo
8/4/10, 5:44 PM
#38

Räcker det med att vaccinera mot hästinfluensa och stelkramp?

Om det inte räcker vill jag veta vad man bör vaccinera mot mer och vad det kostar.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lorita
8/4/10, 7:50 PM
#39

botulism, eftersom det är en direkt dödlig nervsjukdom, veterinären tar en framkörningsavgift och sen skulle kunna tippa 100-200 kr per preparat.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




elli-kleo
8/4/10, 8:48 PM
#40

#39 okej, är det varje år man tar det?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

elli-kleo
8/4/10, 8:48 PM
#41

#39 okej, är det varje år man tar det?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
[Juniette]
8/4/10, 9:01 PM
#42

#41 Botulism vaccineras varje år.
Ger du hö eller ensilage/hösilage?

elli-kleo
8/4/10, 9:11 PM
#43

#42 jag ger vanligt hö

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[Juniette]
8/4/10, 9:14 PM
#44

#43 Då finns ingen anledning att ta botulism.
(minimalisk risk då)

elli-kleo
8/4/10, 9:25 PM
#45

#44 okej tack för hjälpen :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

elli-kleo
8/4/10, 9:25 PM
#46

#44 okej tack för hjälpen :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

elli-kleo
8/4/10, 9:26 PM
#47

#44 okej tack för hjälpen :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

elli-kleo
8/4/10, 9:27 PM
#48

oj då vad många lika inlägg det blev. inte meningen Tyst

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
Lorita
8/4/10, 9:30 PM
#49

#44 jo, det gör det för en dag står man där och ända alternativet är hösilage och sen finns det risk för botulism ändå.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Juniette]
8/4/10, 9:48 PM
#50

#49 Jag har såpass stor framförhållning på mitt hö
men vet man med sig att höet tar slut under vintern och man inte kan få tag i nytt så är det ju bra att vaccinera, man behöver iallafall 3 månader på sig för att hinna ge den ett skydd.

Lorita
8/4/10, 9:59 PM
#51

#50 även annat foder kan ge botulism och om man åker iväg med hästen så kan den av misstag få annat foder i sig. 200 kr och år eller 17 kr i månden är det alla gånger värt när man ändå har ute veterinär

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




elli-kleo
8/4/10, 10:03 PM
#52

Läs och svara gärna på mitt inlägg/tråd "giltig vaccination tävling"! - vad är en gilltig vaccination?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[Juniette]
8/4/10, 11:28 PM
#53

#51 Nej jag skulle inte vaccinera mot botulism om jag inte fodrar med hösilage. Inte speciellt nyttigt att vaccinera om det ej finns behov.

Upp till toppen
Annons: