Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 11557 ggr
LinneaG
2/16/09, 5:40 PM

Kostnad för röntgen?

Någon som har koll på vad det kostar att röntga ryggen på en häst?
Skulle även vilja kolla igenom hästen, tex böjprov osv.

Någon som vet vad detta skulle kosta? På ett ungefär.

Annons:
[Angel88]
2/16/09, 5:42 PM
#1

läs mina trådar, Gaaa. kommer bli pank 

 veterinär besiktning?

LinneaG
2/16/09, 5:47 PM
#2

så runt 2000kr för veterinärbesiktning? Men i en vanlig besiktning ingår ju inte röntgen.
Och jag är väl mer ute efter en grundlig veterinär undersökning, om det finns något sådant.

[Angel88]
2/16/09, 6:03 PM
#3

en vanlig ligger på runt 2000. du får ringa och höra med dom om du ska ha med röntgen och allt så tippar ja på 5000 ungefär

det siljer sig väldigt mycket beroende på vart man bor

LinneaG
2/16/09, 6:12 PM
#4

Jag lär nog åka till Strömsholm. Men runt 5000kr är det värt iaf!

Alex
2/17/09, 3:07 PM
#5

Runt 5000 kr låter som en vettig summa att räkna med, röntgen av haser och knän på min häst gick på ca 5000 kr.

Vad är anledningen till att du ska röntga? Har hästen ont/problem så bör det ju gå på försäkringen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinneaG
2/17/09, 5:15 PM
#6

#5 - Hon har kissing spines, två kotor i ryggen som sitter för tätt. Jag vill röntga henne för att se vart det sitter och vilja diskutera med en veterinär om hur hon kan påverkas och vad de tycker om att ha henne som ridhäst och lite avelsfrågor också.

Annons:
Alex
2/17/09, 5:41 PM
#7

Ja okej, ja då går det väl troligtvis inte på försäkringen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinneaG
2/17/09, 6:07 PM
#8

#7 - Nej, hon är triangelmärkt så jag tror inte det :)

Alex
2/18/09, 9:19 AM
#9

Fast triangelmärkningen har väl bara med livförsäkringen att göra, inte veterinärvården? Men som sagt, eftersom det är du som vill kolla upp det, och det redan är klart vad felet i ryggen är, så får du nog betala själv. Du kan ju ringa kliniken och fråga också, vad de tror att det skulle gå på på ett ungefär.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Smex
2/18/09, 12:14 PM
#10

Brukar kosta runt 1500.-/bild.

men gör som alex har skrivit, ring och kolla.

gejsa
2/18/09, 5:36 PM
#11

Men hästen måste väl ha röntgats förut. Det är väl bara att be om dom gamla papprena. Man kan få dom hemskickade och gå till en annan veterinär om man vill. Även plåtarna.

LinneaG
2/18/09, 5:46 PM
#12

#11 - Kan man? Har de något sorts arkiv på alla bilder?

gejsa
2/18/09, 6:17 PM
#13

#12# Dom måste ju spara allt. Så ring den veterinär som hade hand om hästen och be om utlåtande och ev plåtarna. Jag har ju bett om journalutskrift varje gång jag varit på Strömsholm nu när min hund är sjuk. Så att jag kan visa min privatveterinär.

Annons:
lisette
2/18/09, 9:53 PM
#14

men det är inte säkert att linnea kan få ut de gamla plåtarna. det kan vara sekretess på dem.

loa_bg hade jättemycket problem med sin peppe, de fick inte se de gamla journalerna som veterinärerna hade.

JohannaMax
2/18/09, 10:04 PM
#15

Jag har fått ut journaler på hästar jag ägt, bara ringde till de kliniker där jag visste att hästen vart.

En kompis köpte häst från skåne men hon fick fick inte ut några journaler när hon ringde den kliniken som behandlat hästen.

Om man äger hästen och kan bevisa det tycker jag att man ska kunna få ut journaler, även typ innan köp och så så att man vet att man inte blir lurad.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

lisette
2/18/09, 10:06 PM
#16

#15 jag håller med dig, men har förra ägaren begärt att de ska bli hemliga kan du inte göra ett diddley sqvatt!

fridak
2/18/09, 11:10 PM
#17

#15 innan köp kan man inte begära att få se journalerna om inte ägaren ger sitt tillstånd.

gejsa
2/18/09, 11:17 PM
#18

Hos veterinären kan man få allt som berör hästen. Men däremot om du frågar försäkringsbolaget och äger din häst så får du inte veta något om några sjukdomar som hästen haft innan du köpte hästen. Det vet jag, eftersom jag ville veta om Gobban hade haft några sjukdomar på dom 15 år som han stod hos samma bolag. Men si det fick jag inte veta alls.

IdaS-A
2/18/09, 11:40 PM
#19

Det är olika priser beroende på vilken klinik du går till samt vilken typ av röntgen du vill göra.

Friröntgen räcker ju egentligen att du gör om det är ryggen du ska kolla.

Men varför ska du göra böjprov om det är något i benen som är fel så kanske du ska överväga en exportröntgen. (när du ändå ska röntga)

Kostade ca. 2500 tror jag när vi exportröntgade en häst

Cilla89a
2/18/09, 11:42 PM
#20

#19 exportröntgen, röntgar man inte hela hästen då? låter billigt med 2500 kr..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
IdaS-A
2/18/09, 11:48 PM
#21

Jo i princip. Det var ett par år sedan kanske jag ska tillägga, ingen aning om vad de kostar i dag

Upp till toppen
Annons: