Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5042 ggr
LinaN
2008-11-11 10:53

Penicillinchock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni någon gång vart med om att en häst som sprutas med penicillin fått en chock? Hur har det yttrat sig för er? vad hände? och vad hade er vetrinär sagt skulle göras om hästen fick en chock?

Bara litet tankar såhär om nu Harry ska sprutas i veckorna som kommer.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
2008-11-11 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min kompis häst fick pencillinchock. Sån jäkla tur att hon var ensam ute i stallgången då för hon blev helt crazy. Löpte amok totalt.

Hon har inte fått den pencillinsorten mer efter det, annars tror jag inte dom gjorde så mycket

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
2008-11-11 11:13
#2

det är väl därför veterinärern gärna ger penicillin i boxen första gången för att se vad som händer.

min veterinär gör det ivarjefall.

ThunderClap
2008-11-11 11:19
#3

Pencillin bör absolut inte ges uppbundet iallafall! Utan helst i boxen eller liknande där man väl förberett sin väg ut om något händer…

Jag har själv inte varit med när någon häst går in i chock, men vi har flera hästar som är känsliga i stallet jag står nu och jag får ju höra dagarna efter hur det gått och det har ju varit som gjort för alla möjliga olyckor även om alla ännu, ta i trä, klarat sig helskinnade.
Vissa hästar har gjort som den Peppe talar om och gått amok och börjat bara slå åt alla håll eller efter folk helt galet, medans andra går in i total chock och trillar ihop. Stallägarens ena trillade ihop, framlänges på ansiktet och bröt nosbenet, var som tur var inne på klinik så kunde direkt opereras och sys ihop.

Jag är själv rätt osäker på om jag skulle vilja spruta min häst utan vetrinär med ett medel som det är hyffsade risker att något mer än att matte sticker fel kan hända, även om jag har väldig tur och har en mkt kunnig och handfast stallägare som tur är nu vid min sida.

Ahnna
2008-11-11 11:42
#4

Man ska aldrig ge penicillin uppbundet eller i stallgången/spolboxen. Det ska alltid ges i boxen med mycket strö. Får hästen en chock så kan den skada sig allvarligt, därför måste den vara fri att röra sig (någon håller i när man sprutar och släpper sen) och ha mjukt under sig om den ramlar.

För att spruta själv krävs vissa grundkunskaper. Man brukar få en broschyr om man är på klinik, men är man helt ny på att spruta så skulle jag rekommendera att veterinären visar steg för steg exakt hur det ska göras och var man kan spruta hästen. Viktigt är att hela tiden kolla efter blod i trumman, vilket färgar penicillinet rosa. Vid minsta misstanke är det bättre att ta ut kanylen och sätta en ny på ett annat ställe.

Luftbubblor måste givetvis också avlägsnas. Jag har fått lära mig att ha lite mer penicillin i sprutan än dosen ska vara, någon milliliter mer. På så sätt kan jag avsluta injektionen när det är en milliliter kvar - där alla eventuella luftbubblor samlas. Men steg ett är att eliminera uppkomsten av luftbubblor när trumman fylls och sen knacka på den flera gånger så att eventuella luftbubblor åker ur. Tryck ut lite penicillin så att det inte är några gömda bubblor på ytan.

Det är lite knixigt, men man blir bättre och bättre ju fler sjuka hästar man har. Jag var så illa tvungen att lära mig när min pålla behövde penicillin i 28 dagar i sträck en gång. Sen dess har hon behövt flera kurer att antal gånger, samt att en annan av mina hästar har behövt penicillin, så jag börjar bli luttrad. Ingen chockad häst än! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
2008-11-11 11:57
#5

Något som kan vara bra att veta är att det är inte penicillinet i sig som hästarna reagerar på utan den bärande substansen som heter prokain (har jag för mig). När det hamnar prokain i blodet så reagerar vissa hästar genom att "chocka".

Det som är viktigt är alltså att vara väldigt noga med att det inte droppar något blod ur kanylen innan man sätter dit sprutan och att "aspirera", dvs dra tillbaka sprutkolven något, för att se att man inte kan suga ut något blod. Då har man gjort vad man kan för att förhindra en chock.

Man ska ALLTID stå inne i hästens box när man spruta med penicillin. Stå helst vid boxdörren, så att du snabbt kan rycka ur sprutan, backa ut ur boxen och stänga dörren om hästen visar tecken på att chocka - man brukar kunna se det på blicken på dem. När de chockar tappar de balans och medvetande för en stund, de vinglar runt och kan ramla omkull. Det kan se dramatiskt ut och skador är inte ovanliga.

Det finns INGET man kan göra för hästen om den väl chockat, det är bara att hålla sig ur vägen och hålla tummarna att allt går bra. 

Egentligen är det så att veterinärerna inte får delegera sprutning av penicillin till hästägaren, om denne inte har gått en kurs - som jag har för mig kallas för C15 eller nåt sånt. Fast det är ganska många veterinärer som struntar i det.

exitingsvillemo
2008-11-11 12:20
#6

Jag har sprutat själv vid två tillfällen, sista gången blev långdragen och mkt kostsam, eftersom mitt försäkringsbolag endast betalar ut om veterinär ger medicin.

All medicin som hästägaren ger själv får man själv kosta på sig…

Skulle det bli medicinering ngn mer gång här så tar jag nog ut veterinären varje dag.

Och jag har också lärt mig att ALLTID spruta i boxen, samt att stå nära boxdörren. Har aldrig varit med om ngn chock iallafall

Annons:
Ahnna
2008-11-11 13:42
#7

#6 Vad menar du med "får man själv kosta på sig"? Menar du om nåt händer? Jag har alltid fått medicinen av veterinärer som också har talat om för mig att jag ska spruta själv. Känner ingen veterinär som skulle gå med på att åka hit varje dag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-11 14:24
#8

Jag har sprutat häst innan, och det i en 14 dagars kur med 2-3 sprutor vartannan dag. Sista dagen fick han en chock och det vart klart obehagligt, han tappa balansen och slängde sig mot väggarna. Blev genomvåt av svett och rätt som det var var chocken över och han stod och såg sig litet förvirrat omkring.

Jag anser inte att en kur penicillin är värt att dra in försäkringsbolaget för och betala självrisk för medicineringen när medicinen knappt kommer gå på 1000kr o då har jag räknat oerhört högt…

men sen ska jag se hur vetten ställer sig till att spruta med penicillin ändå med tanke på hans "symptom" så vi ska först diskutera detta.

Men är det så att när hästen fått penicillinchock en gång att man aldrig kan använda det preparatet igen?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

mazze
2008-11-11 14:29
#9

#4,5 Jättebra information.

Bus har fått chock en gång, sprutade i 11dgr. Den elfte dagen small det, tyvärr. Allt verkade lugnt och inget blod kom med. Det jag direkt reagerade på var att hon frös till någon sekund, istället för att direkt röra på sig som de andra dagarna. Hon kastade sig hejdlöst både högt och lågt, slog över flera gånger. Det kändes som en evighet som hon chockade men var bara några minuter.
Som tur var så klarade hon sig helskinnad.

Naturligtvis var jag själv i stallet och hade glömt telefonen hemma. Så när allt var lugnt gick jag upp till "grannen" och fick låna telefonen och ringde veterinären. Han lugnade mig och sa att om allt verkar bra med henne så kunde jag slappna av.
Dagen efter bad jag att en ET att kolla henne och hon var fin. Tack och lov för det.

Så spruta ALLTID i box som går att stänga igen helt, för när det väl händer så finns inget att göra mer än att vänta ut och hoppas att hästen klarat sig bra. Viktigt att inte få med luftbubblor, vilket är lättare att få bort om man värmer sprutan m preparatet i så det är kroppstempererat.  Är man osäker så be hellre veterinären om ett oralt preparat istället.

Jag sa att jag aldrig mer skulle spruta en häst igen men har sprutat mitt föl 2 omgångar samt kompisens häst.

exitingsvillemo
2008-11-11 16:18
#10

#7 Kostnderna för medicinen och förbrukningsmaterial (spruta, nål mm) fick jag inte räkna med i veterinärförsäkringen, eftersom jag hade sprutat själv.

Hade däremot veterinären kommit ut varje dag och sprutat, så hade jag kunnat få tillbaka på vet.försäkringen.

tezzie
2008-11-11 16:40
#11

Får man inte alltid betala medicinen själv om det är ett preparat som skall hämtas ut på apotek? Nålar och sprutor är däremot alltid gratis!

#7 Men då får du ju betala för en vet. som kommer ut och sprutar varje gång, även om man har försäkring så ingår inte bilresan för vet.  bl.a + att man betalar väl en viss procent av slutsumman?!

Jag har iallafall sprutat Folly när hon blev så illa biten i vintras och det gjorde jag alltid i boxen, så fort hon fått sprutan så skulle jag gå ut och stänga dörren. Hände inget inom någon minut så var det ingen fara sa min veterinär. Men även om hästen klarat 15 sprutor så kan den 16:e ge penicillinchock. Läskigt!

*** Kärleken övervinner allt ***

AnnaLundin
2008-11-11 18:23
#12

#9 - det är inte alltid lämpligt att ge något oralt i stället för penicillin i sprutform. Det som finns att ge oralt är Hippotrim, som är ett sulfapreparat. Det är inte verksamt mot riktigt samma baskilusker som penicillin är och olika penicillintyper är verksamma mot olina bakterier också.

Vad gäller luftbubblor så ja, man ska försöka bli av med så mkt bubblor som möjligt, men det är faktiskt ingen katastrof om en minimal bubbla följer med in i kroppen. En av mina tidigare instruktörer fick lära sig att man kunde injicera en hel spruta med luft utan att det blev några katastrofala följder.

#8 - Om jag minns rätt - hittar ju inte mina anteckningar från Hippocampusdagarna 2006, då en studie angående detta redovisades - det man vet är att hästen är prokainkänslig och alltså kan chocka igen om man får in substansen i blodet. Det är alltså fortfarande inte penicillinet i sig som hästen reagerar emot. Jag har för mig att man rekommenderade att försöka hitta ett annat preparat som var prokainfritt till hästar som hade chockat, men jag minns inte säkert.

exitingsvillemo
2008-11-11 18:40
#13

#11 jag har en tilläggsförsäkring som täcker 100% av allt, inkl.resor, tror jag betalar 129:-/år för det tillägget.

i det tillägget ingår:

  • resor
  • djurambulans
  • hovslagare (tex vid fång el andra hovrelaterade sjukdomar)
  • mediciner (OM veterinär ger)

Jag får ju självfallet ligga ute med pengarna en stund innan man får in alla papper till försäkringsbolaget, men det kan det vara värt.

Det enda jag betalar är självrisken, vilket i de flesta fall, är billigare än vad hela räkningen blir med veterinär, medicin, förbrukningsmaterial mm mm.

Annons:
[slo]
2008-11-11 21:30
#14

#12 Nä luftbubblor är inte "farligt" för människor IV vad jag vet, hur det är med hästar och IM vågar jag inte svara på. Men det är ju fortfarande inte nyttigt med luft, så att vara noggrann skadar inte!

Syrran fick tipset att det går att sätta kanylen i arslet på hästen annars, inga så pass ytliga blodkärl där. Men jag minns inte exakt vilket område det gällde, och för att sätta den korrekt krävs det en hel del mer kraft än i halsen.

exitingsvillemo
2008-11-11 21:40
#15

#14 kan det inte vara så att det tar olika lång tid för medicinen att  verka beroende på vart man sätter sprutan?

Så är det ju för människor iaf, jag som är diabetiker, tar sprutor lite "här och var" och sätter man sprutan i benet eller rumpan så tar det längre tid för kroppen att ta upp det än om jag tar sprutan i magen.

[Teddy]
2008-11-11 21:49
#16

#14 Föl ger man i rumpan. Det för att halsen inte har så mycket "att sticka i" som på en vuxen häst, och OM det svullnar efter sticket kan fölet få svårt att dia.

En kompis till mig hade vet ute som gav hennes häst en injektion pc. Hästen föll ihop och stendog!! Vet hann inte ens dra ut kanylen. Det blev rapporter till läkemedelsföretaget mm, kommer inte ihåg hur det slutade, men det var tal om att penicilinet skulle varit feltillverkat.

[slo]
2008-11-11 22:05
#17

#15 Jo det kan säkert stämma, men någon timme hit eller dit kan jag inte tänka mig spelar så stor roll, det viktiga är väl att dom får medicinen någorlunda regelbundet…

gejsa
2008-11-11 23:23
#18

Jag har sprutat många hästar, mina och inackorderade hästar vars ägare inte kunde. Inget har hänt. Däremot har jag en kompis som sprutade sin häst och den blev heltokig. Det håller i sig ca 1 minut men det är långa minuter. :(

Aldrig någon annanstans än i box.

pippa__
2008-11-12 00:08
#19

LinaN: Vad är det för ras på hunden i #0? *asg*

Mixie
2008-11-12 01:44
#20

Min häst fick en penicilinchock.. De var fruktansvärt hon började kasta sig runt i boxen upp och ner och fram och tillbaka, jag trodde att hon skulle bryta nacken på sig själv! Som tur var slutade det bara med några småsår.

Vi ringde distriktarna och dom orinerade mörker och lugn och ro, helst inget att äta närmaste timmen om hon skulle få för sig att hetsäta så hon satte i halsen.. Om hon började svettas skulle hon ha på sig täcke tills hon blev torr, men hon svettades inget..

Men det var nog det värsta i hästväg jag har vart med om, man känner sig totalt hjälplös och min häst förlorade en stor del av sitt självförtroende i samband med allt det här.

Hon åt penicilinet för ett sår hon hade i munnen som var ganska infekterat och det var inte speciellt lätt att göra rent det då hon inte alls var med på noterna så penicilinet var viktigt att hon fick i sig. När hon väl fick chocken va vi i slutet av behandlingen så efter att ha disskuterat med veterinär kom vi fram till att avsluta behandligen några dagar för tidigt.

MEN det ska tydligen inte vara någon större risk att dom får en till chock bara för att dom redan haft en jag valde detta bara för att underlätta för min stackars häst som var helt försörd…

//Mickan

Annons:
Ahnna
2008-11-12 11:06
#21

Jag har faktiskt aldrig betalat för medicinen och förbrukningsmaterialet, det har alltid ingått i klinikfakturan eller distriktarens faktura. (Som i sin tur har betalats av försäkringsbolaget efter att jag har betalat självrisken.) Däremot har jag hämtat ut Hippotrim på Apoteket en gång, för att behandla ett sto med bakterier i livmodern, och det fick jag förstås betala själv.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
2008-11-12 11:31
#22

All medicin stod med på fakturan, men i informationsrutan på förrättningsunderlaget stod det att ägaren ska ge hästen medicin 1ggr/dag under 10 dgr(ex)

Dom 10dgr fick jag kosta på själv eftersom inte veterinär gett medicin.

Nu var detta 4-5 år sedan, jag minns att jag ringde till försäkringbolaget och pratade med en där och h*n sa då att dom ersätter medicin som veterinär gett, men inte medicin som jag själv gett.

Då frågade jag: Så om jag tar ut veterinär varje dag och vet ger medicin, då betalar ni ut ersättningen?

Svar:Ja.

Den jag pratade med tyckte själv att det var en dålig regel.

Ahnna
2008-11-12 13:50
#23

#22 Dum veterinär som skrev så! Flört Har väl haft tur, jag. Hittills har ingen skrivit så på mina förättningsunderlag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
2008-11-12 20:48
#24

#23 Medicinen är inbakad i kostnaden. Tror du man får något gratis av en veterinär?!?!?!

Ahnna
2008-11-12 21:00
#25

#24 Men herrejisses, tagga ner! Förvånad Självklart ingår det i veterinärens andra avgifter, men jag har aldrig behövt betala mediciner ur egen ficka. Det har, som sagt, ingått och betalts av försäkringsbolaget. Det #22 menar är att hon fick betala medicinen själv, att försäkringsbolaget inte stod för den kostnaden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-12 21:22
#26

#24 Ingen idé att bli upprörd. Och detta säger jag i egenskap av Medarbetare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Primee
2008-11-19 12:40
#27

Jag har aldirg varit med om en häst som fått penicillinchock, som tur är. Däremot en "dam" som red en häst i vårat stalla tidigare, hade en häst som fick det. Den hästen hade blivit totalt knäpp, sparkat överallt o på något sätt sparkat fast hoven i gallret för fönstret o därefter vridit till sig i nacken på något vänster o var sedan tvungen att avlivas direkt… Och då var det vet. som sprutat. Kan ju säga att jag var livrädd när jag sedan skulle spruta min häst!

Annons:
AnnaLundin
2008-11-19 14:16
#28

#27 - detta med hästar som chockar på detta sättet är något man måste ta på fullaste allvar, samtidigt som man måste väga risken för chock mot nyttan av behandlingen.

En bekant till mig hade ett tvåårssto som slog runt i boxen när hon reagerade på medicinen och hon slog sönder bäckenet så illa att hon fick avlivas.

exitingsvillemo
2008-11-19 14:27
#29

#24 varför så upprörd? Det Ahnna ville ha svar på/inte förstod var varför inte försäkringsbolaget betalae ut medicinen som stod med på fakturan.

Men det kan vi diskutera i en anan tråd, så slipper vi kapa Lina's tråd som ju faktiskt handlar om penecillin-chock.

Haag
2008-11-19 18:04
#30

En tjej som jag känner fick det på sin 3 åriga halvblodshingst.
Han sparkade runt i boxen som en galning och fick lite skrubbsår, va över på nån minut..

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

 

 

hestellen
2008-12-11 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Det va min ponny #1 berättade om. Ja hon blev helt galen, men gjorde sig som tur va inte illa o vi fick snabbt in henne i boxen. Hon va konstig o orolig hela kvällen.

Då det va några år sen o jag inte va särskilt gammal o veterinären sprutade henne i gången gjorde jag likadant. Hon hade fått sprutor innan vid andra tillfällen o några dar innan hon chockade. Nu vet jag såklart bättre att man ska va i boxen!! (Synd bara att man ska lära sig av misstag ist för att veterinären kunde säga och själv(!!!) va i boxen).. Men jag kommer iaf inte göra om misstaget!

En bekants häst chockade men han blev ännu galnare, men klarade sig undan relativt med lite mindre sår.

En vet.assistent sa en gång att man kunde ge samma panicilin iaf efter, men alla andra säger att hon absolut inte ska ha det!! Efter har hon fått penicillin som man ger i munnen ist. O när hon stod på Helsingborgs Djursjukhus för ormbet fick hon nån speciallmedicin ist för det vanliga pencillinet.

O eftersom Frida la upp en så "vacker" bild så får jag väl lägga upp en lite vettigare iaf ;)

AnnaLundin
2008-12-11 19:35
#32

#31 - De blir inte "galna" av att chocka på penicillin, utan snarare tappar medvetandet en kort stund och får problem med balansen…

Sen - det är inte penicilling man ger via munnen utan sulfapreparat. Båda är antibiotika, men kan vara verksamma mot lite olika bakterier. Ibland är man tvungen att använda penicillin för att ge rätt behandling till hästen då sulfan inte är verksamt mot allt.

Det är ju inte penicillinet i sig som hästen reagerar på, så teoretiskt sett kan man ge samma penicillin igen. Har man tur och inte får in något i blodet på hästen så händer ingenting. Det man vet när hästen har chockat en gång är att just den hästen är överkänslig mot prokainet i medicinen (det ämne som gör att medicinen utsöndras successivt från den plats där man injucerat det). Och därför är det en fördel om man kan använda prokainfria penicillinsorter i framtiden.

hestellen
2008-12-11 19:46
#33

Nu när jag läste alla inläggen verkar det som att min ponny ändå kom lindrigt undan. Hon va mer som att hon skulle explodera.

Jag har aldrig tyckt om att spruta o gör det fortfarande inte, dock har jag sprutat massa hästar efter incidentet. Man måste ju hjälpa hästen!  Tycker faktiskt det är väldigt dumt att vem som helst får spruta penicillin!! Skönare när det är sprutor som det inte gör nåt om det kommer i blodet! Det kan man väl få göra då, men inte pc.

Angående kostnad så beror det ju såklart på vad man har för försäkring! Jag har Agria o den som täcker ALLT! Djurambulans och MEDICIN! även om jag hämtar ut det. Tar ju ett tag innan man får pengar men man skickar in kvittot + veterinärlappen.

AnnaLundin
2008-12-11 20:35
#34

#33 - faktum är att vem som helst får egentligen inte spruta hästen… Det är egentligen så att för att veterinären ska få delegera sprutandet av hästen så ska skötaren (den som har hand om hästen) ha gått en kurs där man lär sig detta och får papper på det.

OM jag inte minns galet så heter kursen "C15". Jag ska luska lite mer i det…

Annons:
Molla
2008-12-11 21:04
#35

Men aspirerar inte ni när ni sprutar häst i muskel, så ni ser att ni inte är i en ven?  Kommer chocken för att antibiotikan kommer ut i blodet? *förvirrad*

Konstigt det där med kursen, har aldrig hört nån vet efterfråga det.

Molla
2008-12-11 21:05
#36

#19 Det är en italiensk vinthund! =)

AnnaLundin
2008-12-11 21:24
#37

#35 - Det kan bli fel även om man aspirerar och gör allt rätt enligt konstens alla regler, om man har otur.

Chocken kommer av att prokainet (se #32) hamnar i blodet och när detta når hjärnan reagerar vissa hästar på det. En del hästar verkar vara överkänsliga mot detta medan andra inte reagerar alls - om jag minns rätt från redovisningen av studien som gjorts på SLU.

Molla
2008-12-11 21:28
#38

#37 Ok, men om man är noga med att aspirera så är risken mindre att man hamnar i en ven som far upp till hjärnan.

Har alla här inne fått det visat för sig av vet, hur man aspirerar? *nyfiken bara*

AnnaLundin
2008-12-11 22:04
#39

#38 - om man kollar så att det inte kommer något blod ur kanylen när man satt dit den och sen aspirerar (drar tillbaka sprutkolven - för den som inte vet vad aspirera innebär) för att kolla att man inte kan suga ut något blod, så har man gjort vad man kan för att förhindra pc-chock. Men helt säker kan man aldrig vara.

hestellen
2008-12-12 14:06
#40

#38 Mig veteligen har vet visat alla jag känner hur man gör men som #39 säger så kan det bli galet ändå. O man kan ju va så nära en ven att om hästen rör sig minsta lilla så kan man träffa.

#34 Nej det får dom väl inte men jag syftade mest på att folk får göra det iaf=) Har inte hört nån som fått gå en kurs.:/ O det är det jag tycker är dåligt..

AnnaLundin
2008-12-12 16:58
#41

#40 och alla andra - Det område på halsen där man ska sticka innehåller i princip bara muskler, nästan inga blodkärl. Det är därför man har valt just det området för dessa injektioner. Men man har ju tyvärr inte röntgensyn, så visst kan man ha otur att träffa ett litet blodkärl ändå. Men det är bara ren otur som sagt.

Annons:
hestellen
2008-12-13 15:21
#42

# jo fast om det inte fanns många blodkärl skulle det ju inte va så lätt att få blod i kanylen när man sprutar=) Det har hänt även veterinärer, så nog finns det en chans allt!

Upp till toppen
Annons: