Etikettövrigt
Läst 7066 ggr
L1ll4n
2007-12-02, 16:32

B-ponny..

Hej ;)

Min medryttarhäst såldes nyss och ägaren som ägde Ramadja har ett islandsto och till den isisen så behövde hon ju en sällskapsponny - en b-ponny. Jag är 163 och B-ponnyn är en dartmoor ponny på 124,5cm. Kan jag rida den ponnyn? Vill vara säker innan jag hoppar upp på den. Ägaren som äger B-ponnyn sa att den var väldigt viktbärande. 

Hoppas ni fattar min "beskrivning" 

Lorita
2007-12-02, 16:42

Du är för lång

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

linnrisedal
2007-12-02, 16:43

jag rider b-ponny och jag är 164, men det beror ju aöldeles på va de e för sorts b-ponny, som den är grov eller  smäcker och vad du själv väger.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Lorita
2007-12-02, 16:46

Nej, en häst ska inte ha en lägre mankhöjd än vad man har till axel…….jag är 164 cm och min axel är ca 140 så D-ponny och uppåt är OK

jn84
2007-12-03, 00:45

Jag tycker nog att man är för lång för b-ponny om man är över 1,60.

Emmas hyrponny är 1,26 och hon är 1,54. Hon är verkligen på gränsen till för lång… Så ännu längre är nog för långt.

Mixie
2007-12-03, 01:38

Äsch ska du bara ut å promenadrida tycker inte jag att det är något problem alls. Dartmoor ponnyn brukar väl vara viktbärande? Så om du inte väger för mycket tycke rjag du kan rida ibland :)

//Mickan

Tusen
2007-12-03, 02:35

Fnys! Vad spelar det för roll hur lång du är om du ändå inte ska tävla ponnyn. Huvudsaken är väl att ponnyn orkar bära dig och det lär du väl märka. Hur kan så många säga att man är för lång. Med god balans stör det inte heller ponnyn om du ev skulle vara för lång.

#3 Och vem säger att den regel är gilltig?

Russtoka
2007-12-03, 06:39

Håller med #6.

Ännu fler "poliser" som talar om "hur det ska vara". Vad säger hästen?

Låt hjärtat va' me' och bry er inte om dumma "regler". Var lyhörd till hästen istället, se vad som är bäst för den, den säger själv ifrån om det är för tungt, längd vet jag att den inte bryr sig om. Ut och ha kul tillsammans!

Lindbygarden
2007-12-03, 08:13

#7 Om någon skapar en tråd och frågar vad folk tycker så ska väl alla kunna skriva precis vad de tycker.. eller är det "ja-sägar" trådar som ska vara det enda giltliga på forumet??

amandahandersson
2007-12-03, 08:54

Jag är 1.65 och känner mig ganska lång på mitt 1.20-russ. Jag rider sällan, men när jag gör det kortar jag upp stigbyglarna.

Så jag tror du kan rida ponnyn ett tag till! Det beror lite på hur man känner sig också.

L1ll4n
2007-12-03, 15:58

Denna ponnyn är väldigt grov. Ser ut som en liten islandshäst nästan. Och jag ska inte tävla ponnyn alls. Endast till skogsridning. Dartmoor ponnyn är viktbärande.

amandahandersson
2007-12-03, 16:14

#10, Inget att oroa sig för ju! :) Det är först man blir över 1.60 jag tycker man borde kolla över sin längd lite på B-ponnyer.

Och om det är en grov häst är det ju no problemas ;D

L1ll4n
2007-12-03, 19:16

Okej, meningen att jag skulle/ska rida den ponnyn idag, men jag vet inte om det blir av…

Tusen
2007-12-03, 20:49

Du ska ju som sagt bara rida hemma med ponnyn.. vad spelar det då för roll om dina ben kanske är lite långa. Så länge det känns bra och ponnyn inte verkar må dåligt av det så ser jag inga som helst problem. Tips, åk till en ponnytrav-tävling, kolla på ett monté-lopp. Titta på hur de ryttarna ser ut på sina ponnyer och ingen av dessa ponnyer (vad jag har sett hittills) verkar må dåligt av sina "för stora" ryttare. Trav/monté är ju ändå en ganska krävande sport för ponnysarna med de höga hastigheterna. Bilden e på mig å syrran på våra russ. Jag e 164cm, min ponny är 126cm & syrran är 159 å hennes ponny 124 cm. Kan ju tilläga att jag har ridit svenskt rekord på min, skulle hon gå det om hon hade det jobbigt med mig på ryggen?

Lorita
2007-12-03, 22:20

#13 du skulle veta vad det sliter på hästarna, något som märks flera år senare.

NovaRoll
2007-12-03, 22:56

#13 Marlena jag vet inte om du brukar vara här men dom förstår inte vad monté är eller vad som krävs av ryttare och HÄST så fortsätt GÄRNA och framhåll denna fina sport och upplys dom som är mindre vetande…..Håller helt och fullt ut med #13 att åk till närmaste travbana och kolla in montéekipagerna, själv har jag min älsta dotter snart 14 år som väger 42 kg och är 155 lång/kort och kan fortfarande med reglementets (STCs)godkännande rida shettis i montén och kommer troligen aldrig växa ur russen :D

The-Photo
2007-12-03, 23:00

Om man är förlång för en häst kan man rida den på fel sätt och hästen kan bli felbelastad

Hallonbuske
2007-12-03, 23:08

Om någon frågar om andras åsikter,varför då inte acceptera att alla har just olika åsikter. Jag tycker också att 160 + på en b-ponny är för långt. Det ser fruktansvärt ut med för långa ryttare på små ponnier.

L1ll4n

Den här B-ponnyn är grov, inte "spinkig" som de flesta B-ponnier man ser idag. Haida ser större ut än vad hon egentligen är, som sagt, hon ser ut som en liten isis. Och dartmoor ponnyn är fortfarande känd för sin viktbärande. Om man läser om dartmoor ponnyn så är det nästan som om de beskriver en isis. Det är vad jag har hört. Och nu red inte jag denna idag och ja, alla har sina egna åsikter.

NovaRoll

#14, #16 är detta för lång ryttare enligt eran kunskap???

NovaRoll
2007-12-03, 23:16

Eller denna???

entill
2007-12-03, 23:22

#14. Hur många år senare? Mina gamla ponnyer (russ och shettisar) är mellan 18 och 30 år och har nästan alltid för stora ryttare (om man skall tro det som skrivs i den här tråden). Hittills har inga förslitningar märkts på dem och de är lika aktiva som alltid. Har alldrig varit sjuka eller skadade. Veterinärernas mardröm, här tjänar de aldrig en krona.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

jen
jen 
2007-12-03, 23:44

hellre en balanserad LÅNG ryttare än en kortare ryttare som sitter som en kratta!  DET sliter mer på hästen.

Jag är 1,73 lång och har ridit arab på 147 i mkh, fjording på 148 i mkh och nu min arab som är 151…

gejsa
2007-12-04, 00:32

Ja, er är det ingen idè att sätta sig emot. Räcka ut tungan Här har vi Eskilstunas  ponnyfantaster som skriver just nu. Dom har kört och ridit och haft stuteri så många år så dom kan nog sin sak allihop. Då menar jag tusen, entill och Novaroll. Fast Novaroll bor inte i E:a. Men ändå.

Hur länge har du varit uppfödare entill? 30 År eller mer? Du om någon vet väl om det slits eller inte på en häst.

NovaRoll
2007-12-04, 09:54

#23 Vad gullig du är, hör av dej!! Fast vi (familjen) tävlar inte för Eps längre utan för Spts, nämner det för ordningens skull. Hur som hällst så ha kul med era ponnier, oavsätt inriktning och tänk på att alla växer inte ur sin ponny utan oftast är det omgivningen som tycker och tänker, anser ditten och datten…Kram på er, ett leende förgyller dagen, tänk på det :O

[Flippans]
2007-12-04, 12:35

hej

jag rider en shettis som är väldigt rund:)jag är 165cm lång men jag väger bara 38kg så än kan jag rida den!:)så jag tror inte att längden spelar så jätte stor roll bara du inte väger för mycket:)vist man måste kanske korta stigbyglarna ganska mycket mer än vad man ska göra men det går:)

Mvh hannah

Magica
2007-12-04, 13:48

Dartmoor ponnyn rids av vuxna i England och den rasen har ju överlevt den behandlingen i många år, så jag tycker att du ska rida ponnyn. Jag har sett ponny monte på Eskilstuna Travbana och de såg ut att ha roligt allihop. Jag är väl säkert fel för min häst men när han inte säger åt mig att jag är för fet och ska stiga av då fortsätter jag rida honom.

Jag tycker personligen att de flesta har för stora hästar för sin egen storlek, det är vanligare än att ryttaren är för stor.

entill
2007-12-04, 14:21

#23. Ja, det är väl 25 år sedan vi började, nu i modern tid alltså, men jag red ju russ redan som tonåring. Jag var 176 cm lång redan som 13-åring och vägde nog närmare 70 kg då. Numera rider jag inte alls, av ålderskäl, är alldeles för stel och klumpig, och det skulle nog störa hästen mer, oavsett storlek.

www.vikingponnycenter.se

Tusen
2007-12-04, 15:14

#14 Och hur skulle en längd kunna slita på en ponny. Om något sliter så är det väl iså fall en mycket tung ryttare. Eller hur…? Finns andra saker som sliter mycket mer.

Då det gäller dessa naturraser har de avlats länge för hållbarhet och tålighet. Skulle tro att det sliter mer på att ha en häst ståendes i box 20 timmar om dygnet och som sedan får gå ett par timmar i en liten platt hage för att under resterande tid tränas med ryttare i dressyr eller hoppning. Gissa varför man på skoj brukar kalla halvblod för haltblod. (Innan någon går i taket helt, vill jag bara säga att vi har ägt halvblod tidigare och tycker mycket om rasen)

Tusen
2007-12-04, 15:16

#26 Håller med. Rid du din ponny så länge den tillåter. Den lär säga ifrån på något sätt om något inte är bra.

Tycker också att det finns alldeles för många som har för stora hästar. Titta t.ex i westernridningen speciellt då i USA. Där är de flesta hästar runt 150 cm och rids av riktigt stora karlar. Vi måste inom ridsporten i Sverige ha en helt sjuk bild om vad som är lagom, i storlek, att rida.

Lorita
2007-12-04, 15:54

#28 har du hört talas om hävstångsefekten, jag går enbart efter vad vetrenärer har sagt, till mig.

gejsa
2007-12-04, 19:05

#27# Åh ja, du kunde ju få komma och rida mina hästar. Av ålderskäl är väl att ta i. Jag menar din kropp är väl helt ok.

juliapettersson
2007-12-04, 20:59

Jag är 18 år, 161 cm och väger 50 kg. Kommer förmodligen inte växa mer, och håller jag vikten kommer jag rida mina älskade russ många, många år framöver.

Vill tillägga att jag aldrig haft minsta hälta på någon av mina ponnyer.

Thorsson
2007-12-04, 21:39

Jag är 160. väger 45 är 14. Red ett tunt russ på 1.17. Jag va rätt förlång, men inte för tung. Hon och jag glopperade för bi en liten häst med lagom ryttare i sommras! Vi har hoppat energiskt på 70-80. Dock kände jag att längden blev lite mer besvärligt. Men hon tog ingen skada av det. Hon älskade att bli riden. Vet int ehur många ggr hon bockat högt på ridvoltet med öronen slickade frammåt.

Rid du på den b.ponnyn L1ll4n :D jag tror inte det gör något. så länge du inte är för tung ;)

sofiiea
2007-12-04, 23:13

det viktiga är väl att man inte blir obalanserad för då sliter det på hästen. ridlälan sa också att det kan förstöra ens sitts om man rider för liten ponny…

Mixie
2007-12-04, 23:39

#34 där sa du något!! jag tycker också man får otroligt dålig sits när man rider för liten häst.. Talar nu inte för andra utan bara vad jag själv känner om jag hoppar upp på något av russen..

//Mickan

SofiaGenne
2007-12-05, 00:30

Ojojoj, alla har då olika taktiker med detta med B ponnyer.

Själv håller jag på detta: Att rida B ponny, beror mycket på hur PONNYN ser ut, och självklart också hur ryttaren ser ut. Jag själv har nu börjat bli för lång för min älskade b ponny, vilket är otroligt synd, då vi verkligen vill fortsätta tillsammans. Men efter detta år får jag inte tävla henne mer, då jag fyller 15. Iaf, jag är ca 161, och väger inte så mycket. Ponnyn är 129. Hon är en welshponny, en smäcker sak. Nu är det den, att även fast jag börjar bli lång, funkar det kanon. Jag rider henne i en jättebra balans, som gör det mycket lättare, och som inte felbelastar eller feljobbar henne på något sätt. Jag hoppar inte alls ofta med henne längre, då jag är otroligt rädd om benen och om henne ändå, inklusive att när jag då är lite lång, så är det ju ändå om hästen rids i balans, svårare att få en kanon sits. Speciellt då i hoppningen. Så det sista nu har en liiiiiiiten jätteduktig tävlingsryttare hjälpt mig att rida henne o hoppa henne lite, och vart ute o tävlat osv. Snart har jag tävlat min sista tävling med henne, alltså en dressyr då jag är för gammal för hoppningen. Och jag har iaf inte fått ngn kommentar av domaren att jag på ngt sätt är för lång - ekipaget är opropeskoneligt (kan ej stava de, hoppas ni fattar XD). Ser ju också till att tänka lite extra på hur jag lägger upp mina pass, inblandar tummkörning osv, och får lite hjälp av mindre ryttare, då jag ändå är så rädd att på ngt sätt belasta för mycket, fast än att det nog absolut inte skulle bli så, väger inte spec mkt :)  Så ja, det är mycket som kan vara rätt och fel.

Men för att svara på din fråga L1ll4n: JA, jag tycker absolut att du kan rida ponnyn, när du ändå bara ska skogsrida osv.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

divansson
2007-12-05, 10:01

ja är 160 rider mitt russ på 126. jag väger 35-40, det går hur bra som helst.

Tusen
2007-12-06, 20:07

#30 Vad menar du med hävstångseffekten? Och på vilket sätt påverkar den ponnyn/hästen? Är fysiklärare på gymnasiet, så tänk dig för innan du svarar.

Lorita
2007-12-06, 21:59

#38 då borde du vet för det räcker med grundskola för den kunskapen. Min dotter fick frågan just på första provet på gymnasiet.

entill
2007-12-06, 22:17

#39. Men då kanske du kan förklara för oss andra vad du menar med hävstångseffekten, och hur den skulle påverka ponnyn negativt.

www.vikingponnycenter.se

[japptravare]
2007-12-06, 22:19

vet intw

Lorita
2007-12-06, 22:48

Den här bilden och den bilden var ju en ganska bra beskrivning.

I detta fall med hästen så är det ryttarens längd som ökar belastningen på hästen.

Tusen
2007-12-06, 23:27

#42 Vad hävstångseffekten är vet jag. Men tala gärna om vad den har för negativ betydelse för hästen. Rita gärna så vi ser vilken hävstång du utsätter hästen för.

Tusen
2007-12-06, 23:41

#42 Då du använder en hävstång, av något slag, vrider sig "stången" runt ett moment. Detta moment, då det gäller ryttaren, är ryttarens tyngdpunkt. Tyngdpunkten skall, som alla vet, vara rätt över hästen och innebär att ryttaren måste vara i balans. Om ryttaren är längre är kravet på ryttarens balans större än på en liten ryttare. Detta innebär INTE att en lång ryttare utsätter sin häst för mer slitage än en mindre ryttare. Huvudsaken är att ryttaren har god balans.

Själva hävstångseffekten innebär att det krävs mindre kraft om avståndet mellan momentet och den punkt kraften påverkar, blir längre. Omvänt om avståndet kortas. Har alltså inget att göra med vad hästen orkar bära.

Lorita
2007-12-07, 09:35

Sittben ock vikthjälper har du hört talas om det?

entill
2007-12-07, 10:42

Hhmm… alltså borde en lång ryttare få hjälp av hävstångseffekten att få en bättre balans. Detta har jag misstänkt länge, eftersom ryttare som haft för liten häst ofta har bättre balans än andra. Se bara på islandsryttarna.

www.vikingponnycenter.se

Lorita
2007-12-07, 11:05

#46 det funkar som stången på ett bett och är inget som hjälper ryttaren till bättre balans. Tycker man inte att längden på en ryttare spelar roll, då spelar inte längden på skänkeln på ett stångbett heller någon roll.

NovaRoll
2007-12-07, 11:13

Nu kommer elakheterna……

Tusen
2007-12-07, 16:48

#48 Du har rätt. När kunskaperna tryter, kommer elakheterna.

#47 Eftersom du inte verkar förstå hur skänklarna på ett bett fungerar så skall jag berätta det för dig. Alla förlängningar av bett medför att du upplevs som starkare. Ju längre ner du sätter tygel på t.ex ett kandar eller pessoa, destå mindre behöver du ta i tygeln för att få effekt. Detta är vanligt att man gör på hästar som upplevs för starka för sina ryttare och kuskar.

Enligt ditt resonemang lider alla islandshästar, russ, shettisar och westernhästar över hela världen. Dessa har i allmänhet längre ryttare än de du förespråkar. Om man tittar på skadefrekvensen så är det just dessa hästar/ponnysar som är MINST skadade och slitna. Bara att kolla med försäkringsbolagen.

Och vad säger ni om den här bilden dåFlört

gejsa
2007-12-07, 19:00

#49# Men herregud hur kan dom sitta på dom stackars russen. :)

Själv när vi ägde Emil så red t o m jag på den stackaren. Jag som är så gammal.

Lorita
2007-12-07, 20:11

en ryttare på ca 130 på en A-ponny ca 150 på en B-ponny, ca 160 på en C-ponny ca 170 på en D-ponny………så små ryttare tycker jag inte jag förespråkar. Min uppfattning kommer som sagt från vad jag hört av veterinärer, det är ju trots allt dom som får ta emot hästarna längre fram.

Tusen
2007-12-07, 22:16

Tjejerna längst till vänster har en pappa som är veterinär. Konstigt att inte han sagt något.:-)

Alla tjejerna är mellan 160 och 172cm. Ponnysarna är mellan 104-129cm i mankhöjd.

Lägger ner debatten nu.

AliceL
2007-12-07, 23:23

#49 pessoa, hävstångseffekt..?

AliceL
2007-12-07, 23:25

#46 jag är 155 och har en ponny på 131 och jag är ngt för lång på henne, och jag märker att balansen blir sämre, spec i hoppningen då jag använder 2-punktsits.. :/ sjukt kass sits där, jag vet -.- men jag får svårare med att hålla balansen när hon e så liten x)

AliceL
2007-12-07, 23:28

senare tagen bild, annan vinkel.. där ser jag inte lika groteskt stor ut :p

Reva
2007-12-07, 23:42

vikten spelar ju lite roll? Jag är 161 och rider B ponnys på runt 1,25 cm mankhöjd och jag ser inte förstor ut. Väger runt 45 kg..här är jag och Reva :D Hon är 1,28 men väldigt grov, liknar typ en Welsh som de flesta säger..

entill
2007-12-08, 00:22

På tal om för stora eller för små ryttare på B-ponny, är det kanske så här det skall se ut?

www.vikingponnycenter.se

entill
2007-12-08, 00:25

Närå, jag skojade bara, men det är skönt att man har återväxten tryggad, så gamlingarna slipper bära för stort.

www.vikingponnycenter.se

gejsa
2007-12-08, 00:57

#52# Och den veterinären är min bästa veterinär som jag alltid anlitar. *ler* Han vet nog inget om sånt. Det är bara Loritas veterinär som kan allt.

Lorita
2007-12-08, 10:36

Ni som läser tråden kan ju själva avgöra vem ni litar på Flört

SofiaGenne
2007-12-08, 12:39

Hahaha, alla har väldigt olika tankar om detta (:

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

elin
2007-12-08, 14:27

den dör ju inte av att du rider lite ibland…

När jag praode på ridskola, va 15 år och där satte dom upp mig på en häst som va 1,25 m hög.. va väl 1,65 själv.

/Elin

Mixie
2007-12-08, 14:55

Håller på russfolket ;) Då kan jag utan jättedåligt samvete rida nån gång om året jag med ;)

//Mickan

L1ll4n
2007-12-09, 15:58

Hästarna är byggda för att bära. De hade väl shettisen förr i tiden nere i gruvor?

Lorita
2007-12-09, 16:58

#64 vad bar en shettis i gruvorna? Dom drog och dom drog mycket och dog tidigt men luften var ju inte så bra där heller

L1ll4n
2007-12-09, 20:13

Ja, dom drog jätte tunga lass och dog pga luften, inte för att de fick förslitningar i kroppen, tror inte någon fick det.

hjullan1
2007-12-09, 22:10

Nu har inte jag följt vad som sagts högre upp om storlekar men har bara en fråga.  

#66. Hur kan du veta att dom inte fick förslitningar? Jag tror dom lär ha varit rätt slitna överlag.

gejsa
2007-12-09, 22:18

#67# Håller med dig. Man har ju sett foton från förr hur dom stackars hästarna fick dra jättestora lass med flera vagnar. Det var nog både ock som gjorde att dom dog tidigt. Både luften och att dom fick jobba hårt. Dom fick tex aldrig se solen efter att dom förflyttats dit ner stackarna. :(

Lorita
2007-12-09, 22:21

#68 jag har hört att dom blev blinda av att inte få solljus, inte är gruvponny och hårt slitna ponnyer något man vill ha tillbaka. Jag tycker man ska vara rädd om våra älsklingar och inte utsätta dom för för tungt lass.

gejsa
2007-12-09, 22:25

#69# Ja, det har jag med läst. Dom få som lyckades få komma upp igen. Men det blir ju vi människor med om vi lever i mörker en längre tid. Ja, det är verkligen tur att dom inte används så längre.

hjullan1
2007-12-09, 22:27

instämmer i det ni säger, precis det jag tänkte. Det lär inte ha varit mkt tanke överlag på hästens behov.

gejsa
2007-12-09, 22:30

Nej, dom var ju bara där för att jobba tills dom dog. :(

pippa__
2007-12-09, 22:35

Det är faktiskt inte riktigt sant som ni säger om gruvponnierna..det var inte många som dog av arbetet där nere…de fick INTE börja arbeta förrän de var 5 år gamla..jobbade i HÖGST 10 år och gick 10 veckor på bete på sommaren..endast hingstar och valacker som jobbade då stona producerade nya gruvhästar..färsk info från helgen =)

gejsa
2007-12-09, 22:45

#73# Såg ett repotage om detta för en herrans massa år sedan. Filmat var det med. Och det vad var dom sa på tv i af.

Vem har infomerat dig om detta?

pippa__
2007-12-09, 23:21

#74 Detta gällde shettisarna då och det var föredraget vi var på i helgen som Furunäs höll i..

gejsa
2007-12-09, 23:24

Vet inte vem som är Furunäs och vad dom representerar. Berätta lite mer. Furunäs är väl ett samhälle?

pippa__
2007-12-09, 23:45

Furunäs är ett shetlandsstuteri som startade upp här nere i Skåne, men håller nu till uppe i Sthlm-området om jag inte har fel för mej..underbara hästar och det går mkt bra för dom! Det är Charlotte Avebeck som är medlem inne på shetlandsponny och hennes pappa som driver det..Hennes pappa har varit me jääättelänge inom häst över lag och visst VÄLDIGT mkt och hade mkt intressant att berätta om sina minnen och erfarenheter..:D

hjullan1
2007-12-09, 23:49

så vad dog dom av de som dog i gruvorna?

pippa__
2007-12-10, 00:05

Sades inget om att dom dog i gruvorna…talat ENDAST om shettisar nu…Men dom fick både solljus, mat och luft så kan inte svara för de andra..väldigt måna om sina hästar måste jag säg =)

Lorita
2007-12-10, 00:09

#78 NU ja, men förr 1800 och tidigare då var det inte lätt att vara ponny (inte människa heller för den delen)

hjullan1
2007-12-10, 00:28

allrajt. jag har inte hajat att vi talar om olika tidpunkter här. den som startade diskussionen om gruvhästar talar ju om förr i tiden, så det är det jag kört på.. finns det ens gruvhästar fortfarande?

gejsa
2007-12-10, 02:07

Klart det var förr. Och dom dog i gruvorna. Vi kanske inte hade så mycket sånt det var väl mest utomlands väl?

pippa__
2007-12-10, 12:03

Det fanns kvar i England på 60- talet

Ledin
2007-12-10, 12:23

Allså du menar om du bara kan rida lite i skog o mark? Klart du kan rida den, det brukar vara så att är det en viktbärande ponny så tål den rätt bra med vikt det häger inte på hur lång du är utan din vikt. Jag rider mina/våra russ å är 156 väger 50kg dom är 128 i manken, hästar som tycker man väger för mycket brukar ju man kunna se på öronen å hur dom i allmänt rör sig gösses har sett lite runda barn rida på shettisar då jag tyckt att sätt dom på B-C ponny pga vikten är lite väl mycket.

Lindbygarden
2007-12-10, 13:18

Intressant diskussion!! Jag själv är 159,5 lång( 32 år gammel och stor över röva) men längdmässigt kan jag alltså rida b-ponny utan problem.. Tror dock att min dressyr och hopptränare skulle nacka mig då det inte är vidare snyggt OCH i hoppningen har det betydelse om du är för lång.. Man måste vara mkt skicklig för att inte sätta ponnyn ur balans..

Jag tror också att för lång överkropp kan resultera i felbelastning om ryttaren är ngt obalanserad eller lutar sig framåt.. Det är för mig rätt självklart att är man lång och lägger vit framåt så blir det större påfrestning än samma vikt på en kortare sattare kropp..

Jag tror att det är det som Lorita är ute efter när hon skriver om hävstångseffekt.. Det har jag fått förklarat för mig av flera tränare mfl att en liten snedhet/lutning gör flera kg högre belastningpå hästens ena sida..

Vet inte hur jag ska förklara…. MEN ponera att du bör en kort "tjock" säck över axlarna som väger 40 kg.. (svintungt jag vet) om det blir en liten lutning åt höger så blir det framförallt ett större tryck på höger axel.. Ta nu istället en lång järnstång och lägg över axlarna, faller då ena änden över så blir det betydligt tyngre men framförallt så faller man ur balans…

Jag bär både havresäckar och är fd gymfanatiker och har gjorde både en och annan knäböj i mina dar.. och nog sjutton är det lättare att balansera upp en havresäck än en stång som hamnar på lut..:O) 

Dålig förklaring men jag kommer inte ihåg ngr termer eller experiment som vi gjorde på fysiken i skolan.. Men jag tolkar det som att det är detta som Lorita syftar på och för mig är det logiskt..

Sen är det stor skillnad på montéridning och hoppning.. Samt skulle man göra en längd indelning där det ska se proportioneligt så blir det inte många som kan rida monté på ponny…

Min son är 1.40 och rider vår nya b-ponny som är 1.26 och det ser jättefint och behagligt ut för både ponnyn och honom..

Jag tror att det går ypperligt att rida ponny även om man är lite "för lång" oooom man har god balans och kroppskontroll.. sen om det sliter och isf hur mkt det sliter det kan jag inte sia om..Men det är nog inte bahagligt för ponnyn med en mkt lång ryttare som har dålig balans..

Blev det flummigt nu?

L1ll4n
2007-12-10, 15:51

Jag tycker att jag har en rätt hyfsad balans. Rider mkt barbacka…

Belindaa
2007-12-11, 21:20

Rid på du ! ;) det är väll bara skogsturer och sånt det pratas om? :) Säger som många andra, längden är inte så stort problem, det är vikten, och så länge du inte märker något på ponnyn att den tycker det är jobbigt lr så så är det lungt ! :D

Sen kan jag inte förstå hur någon tycker att ryttarna på bilden #49 har lagt ut :] Men aja, det är deras åsikter :)

Lorita
2007-12-11, 21:33

Javisst men använd inte vikthjälperna Hemlis

Upp till toppen