Annons:
Etikettridning
Läst 601 ggr
tureberg10
2017-09-23 13:35

Rädsla och skräckscenarion förstör min träning

Jag hoppas på tips från er här på forumet för att komma vidare. Jag är 37 år, rider på hobbynivå sedan några år tillbaka. Jag har det senaste året ridit en häst som inte var rätt för mig. Det har bl a resulterat i tre ridolyckor, innan jag landade i beslutet att våra vägar skulle skiljas. Jag har köpt en annan betydligt mer lämplig häst som passar min kunskaps- och kompetensnivå bra.
Problemet är att jag har blivit så rädd. När jag ska rida så känner jag hur kroppen spänner sig, och jag ser i huvudet hur hon ska skena iväg eller boka med mig, och hur jag kommer ramla av och slå mig. Inget av detta har ju någon koppling till verkligheten just nu, men alla som ridit vet att effekten av att rida om man är spänd och rädd är att hästen blir lika spänd och rädd.

Min fråga till detta forumet är, hur ska jag arbeta med mig själv för att bygga förtroendet för mig själv och hästen? Jag åker till tränare en dag i veckan, och då går det framåt. Problemet kvarstår när jag är själv, och ingen står och pratar med mig och lugnar mig när jag blir spänd. Jag måste hitta ett sätt att lugna mig själv och bryta tankemönster som går mot katastrofer. Men hur?

/Florence

Annons:
Upp till toppen
Annons: