Annons:
Etikettridning
Läst 625 ggr
Yehet121
2017-08-24 17:30

Förberedelse

Hej! Jag planerar på att börja en komvuxutbildning inom hästhållning på hösten nästa år. Jag red från att jag var 7 tills att jag var 15, sedan har jag haft en paus på 5 år. Utbildningens förkunskapskrav är avslutad grundskola och godkänt betyg i Svenska (åk 9) men det står inget om ridvana. Jag själv känner att jag kommer behöva rida lite innan utbildningen, men hur länge? 5 år är ju ändå rätt så lång tid och jag har bara suttit på hästryggen 2-3 gånger på dom 5 åren. Så hur länge tror ni jag behöver rida för att vara förberedd på utbildningen?

Annons:
Gronstedt
2017-08-24 17:46
#1

Ingår ridvana över huvud taget i förutsättningarna för i en kurs för hästhållning? Vana vid hästhållning borde vara betydligt viktigare.

Vrilen
2017-08-24 17:51
#2

Beror helt på antar jag. Men personligen för mig hade jag nog ridit i ett halvår eller liknande. Då för en duktig tränare kanske en gång i veckan och sen bli skötare eller medryttare och rida kanske 2 gånger till i veckan. Sen beror det ju helt på hur mycket du kunde.

Om du är osäker så ring och fråga!

Yehet121
2017-08-24 17:51
#3

#1 Jo det var lite sånt jag funderade över också. Jag tänkte ringa och fråga idag men det hade blivit för sent så jag får göra det imorgon. Men jag har kollat på schemat och det såg ut som om det var rätt så mycket ridning (och körning) så det fick mig att fundera på det jag skrev där uppe. Att jag skulle rida innan för att förbereda för utbildningen är nog mest för att jag skulle få bygga upp musklerna igen och bli lite van vid det igen.

Tyst
2017-08-25 10:50
#4

Jag tror att Hästhållning handlar mer om just hästhållning än om ridning, gissar på att ridningen och körningen kommer handla om att rida på ett korrekt sätt som inte sliter på hästen kanske? Mer än finlir menar jag… 
En kompis till mig började rida i en halvbra grupp på en ridskola efter mer än 10 års uppehåll, och det gick hur bra som helst, det enda problemet hon hade var att hon föll framåt lite när de böt gångart från tex galopp till trav så det fattades magmuskler. Det är ju lätt ordnat med lite stabiliserande bålövningar tänker jag.

Sen - om det inte står något om ridvana, så är det nog inte så värst avancerad ridning som avses, och jag gissar på att det inte gör något om man är lite ringrostig. Annars hade det ju stått det.

Upp till toppen
Annons: