Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1122 ggr
shia
8/19/17, 5:59 PM

sälja häst, vad kräver ni ? travare utbildning?

hej, då min passhäst inte lämpar sig för travet så ska han få bli ridhäst. (han kan springa hur länge som helst, men inte tillräckligt fort)

iaf så när han kom, hade han bara varit diskad hoss ludde…

nu ska han då bli ridhäst(glad att jag ridit honom typ 1 gg/ v(och nästan varje dag nu under sommaren, då han nu får bli ridhäst ist för bara promenad) han var nog inte ens sutten på när han kom( tog bara sadel och ed ut, skötte perfekt, ingen aning om han var ridenXD tänkte att han nog var det då det var på höstkanten å han va 4 så) 

han kunde ingenting då. ruskade på huvudet hela tiden i skritt å trav. förstod inte skänkeln, eller när man skulle stanna. (å här kommer en som bara ridit "pass" med utbildade hästar(å skog med outbildade) så jag lärde han att bli riden på mitt sätt som jag vill ha hanXD lärde att stanna typ bara man tänk, å sitt till lite, å så lärde jag han att stå stilla, och nu kan man stanna han på 1 m typ, å så stå så halva dagen utan att röra en fena, om så vore.  ibörjan, att lära han komma fram i trav när man lade på med skänklarna, tog det 1/2 långsida i en stoor paddok. nu, går det direkt. då kom han fram i travhäst fart(och ryckte på huvudet) nu kom han fram direkt i kontrollerad ridhästfart. å ruska inget på huvudet. han kan ställa i volter, och göra framdelsvändningar, och påbörjat skänkelvikningar, lyckats lära han åt ena hållet, bara åt andra hållet å lära nuXD.

han är väldigt snabblärd, och känns att han börjar samla sig och har inte långt kvar till att gå i form, (kan gå korta korta stunder när allt är perfekt) kan bli lite ruskig med huvudet om det blåser mkt/ är folk som kör fort på banan. 

han gör alltid sitt bästa, vilket är bra, men han visar inte gärna om han har ont…. men man förstår det ändå,  han lyssnar som vanligt, men den där framåtbjudningen saknas då. 

han måste dock tränas varje dag( om man bara skulle rida han, skulle man behöva rida ordentligt, och ksk 1.5- 2 tim vissa dagar) då han om han stått 3-4 dagar(om man varit borta) är väääldigt pigg. (men lyssnar fortfarande alltid) vart chockad en gång, då jag red en vända på gräset, å skulle trava å så tjong, x antal bocksprångXD men vart sur på han då å besviken, å rädd att han hade ont, så sen dess har han inte vågat göra något sådant då han alltid vill vara till lagsXD. han gnäggar åt en varje gång man kommer för att hämta in för å träna, å trivs mkt med att ibland ridas kortare pass som typ 40 min två ggr. kommer ALLTID fram till grinden med öronen frammåt å glatt uutryck. han vill alltid ha uppmärksamhet, sticker jämt ut huvudet genom boxen såfort man passerar så man måååååste krama om hanXP. han kan vara lite småbusig ibland, om man typ kollar på mobilen å han vill ha uppmärksamhet å försökt med allt att vara söt. så kan han ta å bita med läpparna(inga tänder eller så, bara tar tag försiktigt i tröjanXD) men slutar direkt när man säg åt han. kolugn i stallgången, kan stå å sova i gången inför lopp. aldrig skadat en människa hos oss. han vart dock inte bra behandlad i loppen där nere(där han vart diskad varje gång) de spöade upp han hela tiden när han inte ville springa, för att han var rädd att bli slagen. 

har aldrig ridit med spö eller sporrar på honom. 

han kan trava/skritta över bommar samt upphöjda till ca 30 cm. (börjat KLIVA över dem istället för IGENOM dem. 

tänkte pröva hoppa med han någon gång, men han älskar dressyr. i skogen kan han vara ruskig med huvudet om man inte arbetar med honom. 

lätt att lägga på sig hull(men är inte fet, faaast, lite rund för att vara travare) å ät allt, samt dricker bra. (älskar vattenkoppar) 

vill verkligen hitta en som kan ge han tid å kärlek och utbildning, samt gärna tävla han i dressyr. då vi(i stallet) endast säljer han för att varför ska man lägga ner mkt tid på att lära han springa (kommer ta 3 år innan han kommer med i långlopp) när han är perfekt på allt annat? och lägga ned tiden på andra hästar.

min fråga är om ni skulle köpa en fd travare, vad mer ni skulle vilja att den skulle kunna?

Annons:
tiger tok
8/19/17, 7:07 PM
#1

Vore ju bra om den kan hoppa, och går att köra utan att han travar som på travtävling, utan mer som i normal körning?

tiger tok
8/19/17, 7:08 PM
#2

Kan han galoppskänkel.

Vrilen
8/19/17, 7:34 PM
#3

#1 Hoppning är nog inte att prioritera högst då man helst inte ska hoppa med travhästar då dom inte alls är byggda för det. Deras kroppar är inte skapta till det så om man kan undvika hoppning är det bra. Visst något litet skutt gör nog inget om det bara händer då och då.

tiger tok
8/19/17, 8:10 PM
#4

#3 fast det är ju inte fjordingar, shettisar, bruks nsv heller. Men vissa av dem kan ändå gå långt?

Cecilia.S
8/19/17, 10:42 PM
#5

Dressyrgrunderna är nog viktigast, att han lyssnar för hjälperna och kan galoppera i både vänster och höger varv. Det kan även vara till fördel om hästen är inhoppad, inte något högre men ändå presenterad inför både bommar och upphöjda bommar/låga hinder. Just av vad gäller den parten tror jag att du kan välja och vraka lite själv - om han enbart rusar och fladdrar runt med benen är han kanske inte den som bör hoppas (pga säkerhetsskäl), men det märker du själv. Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

giffan
8/20/17, 12:21 AM
#6

Min erfarenhet är att trygga stabila fd travare hittar hem ganska lätt. Dom behöver inte kunna så mkt bara de är lyhörda och lyssnar på sin människa, väluppfostrad och inte het och stressad.

Är den dessutom lågpulsad brukar de kunna fungera bra till distans.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
[134643]
8/20/17, 9:52 AM
#7

Jag tänker att det beror helt på, beroende på vem det är som ska köpa hästen och hur mycket ni vill ha för den? Vi tog ju över en 6-årig travare som aldrig hade blivit sutten på, och var nervös för aaallt. Så det går ju att hitta sådana köpare också, som faktiskt inte vill ha en "klar" häst. Men oavsett så tycker jag att det låter underbart att han kan alla grunder, och verkar så arbetsvillig och positiv. Sen kan travare absolut hoppa, och det kanske kan vara lockade för någon köpare att hästen i alla fall lyfter på benen och går över istället för igenom ;) Själv hade jag tyckt att det vore kul att galoppen satt, det är något vi kämpar på med här hemma och det är lätt att ibland sakna den gångarten.

shia
8/20/17, 4:40 PM
#8

han är 5 år( vet ej om jag nämnde det) och har inte galopperat något på honom då vi fokuserat på att få honom att inte galoppera i körningen. men tror inte han skulle ha något problem att lära sig det. 

haha, han är världens finaste att köra lugnt med. det är om man kör intervaller i 1,40 tempo och neråt som han blir stark(om man ligger brevid någon) man skulle kunna köra han utan tömmar om så vore. han blir ALDRIG tröttXD

haha, det går seriöst inte. efter lopp(där han först värmt 1.5 mil, gått lopp osv en halv mil totalt, pluss några varv till 4-5 km för att han ska bli lite trött. då har han 2-3 mil i kroppen, blås lite gran men går snabbt ned i puls. en som har en av världens bästa travhästar stod några dygn hos oss inför en start, skrattade å sa att han kan springa hur länge som helst, men inte snabt(av att bara titta på honom)

ibörjan var han livrädd för bommar, men lärt han gå över det och nu när vi travar över upphöjda bommar(å skrittar över) så kliver han över å inte "igenom" som han ett tag gjorde. men vill helst att han går till dressyr då han älskar det. (en annan travar i stallet då, som e 4, älskar däremot bommar! å längtar att börja hoppa han!.)

han kan stå stilla hur länge som helst, var tvungen hoppa av han en gång pga var tvungen fixa martingalen, å höll då inte i han alls men han rörde inte en fena tills jag suttit upp å bett han gå fram. sitter alltid upp i stallet, men går utmärkt att sitta upp på ute. 

ridit monté på honom 2 ggr(bara någon km, typ 1 bakvarv å 1/2 rätvarv.) å då, trots att vi red i 1,40-1,50, så fort jag vart trött å inte orkade stå längre(börjat rida monté precis) å skulle sakta av, saktade han av direkt lungt å fint. även sen i rätvarvet när jag gasade på lite å sedan skulle sakta av.

shia
8/20/17, 4:41 PM
#9

tror defenitivt han skulle passa till distans!

Caf_Roy
8/21/17, 9:16 AM
#10

Starta någon liten distanstävling så han har ett resultat och sälj honom som lovande distanshäst!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
8/21/17, 9:22 AM
#11

Eller ännu bättre, hör dig för hos några distansklubbar om dom vet någon duktig som kan tänka sig att starta honom ett par distanser för att "se om han passar" inför försäljning, sen när han visat vad han går för kommer alla vilja ha honom!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

shia
8/21/17, 7:10 PM
#12

finns dessvärre inge distanstävlingar i närheten:/ men var annars en bra idé! kollade nu och fanns ingen inom 70 mils avstånd- enkel väg från oss…

Caf_Roy
8/21/17, 8:12 PM
#13

Var står den på ett ungefär?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
shia
8/23/17, 9:07 PM
#14

i västerbotten

shia
8/24/17, 8:08 AM
#15

hoppas ändå att han, när han startar nästa gång gör ett jättebra jobb så han behålls:)

Upp till toppen
Annons: