Annons:
Etikettridning
Läst 696 ggr
Onslow
2017-08-10 13:48

Ramlade av för tre år sen, vill upp i sadeln igen.

Tjena, vet inte riktigt om jag hittat ett bra forum att ställa frågan på men jag gör ett försök så får Mod radera/låsa om jag hamnat fel. :) Jag red på ridskola i cirkus 5 år, från att jag var 10-15 år. 2014 blev jag avkastad och bröt foten rätt illa, och blev rädd för att ta mig upp i sadeln igen. Väldigt tråkigt. Nu är jag 19, och red för första gången sen dess när jag var i Spanien i våras. Det var sjukt härligt och jag insåg hur mycket jag saknat det. Jag jobbar och har råd att ta upp lektionerna igen, men är lite orolig för att jag ska vara genomrostig och ha svårt att hitta en lämplig grupp. Vill ju inte gärna börja om från början (förvånansvärt mycket satt kvar!) men ja. Min fråga är då alltså, vad är ett vettigt sätt för mig att ta mig in igen? Privatlektionerna på stallet där jag red kostar cirkus 600kr, absolut hanterbart för en lektion för bedömning, men jag funderar på om någon annan kanske har ett bättre förslag? Ultimat hade ju varit att ha vänner som hade häst, men så lyckligt lottade är få. :) Någon som har tips och råd på tillvägagångssätt? Tack!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
BokDuvan
2017-08-10 16:25
#1

Vilken grupp red du i innan? Visst man är kanske lite ringrostig o så, men det mesta sitter ju kvar. Prata med ridläraren o se vad hen tycker. Det är typ de sakerna jag kan komma på

Denna kommentar har tagits bort.
TheaV
2017-08-10 21:10
#3

Tror det bara är att hoppa in i en grupp du tror passar, skulle den inte göra det är det väl bara att byta :) Såvida gruppen du vill byta till inte är full dvs. Jag började rida igen förra året efter att inte ha ridit på ca 10 år, det har gått superbra! Det var bara musklerna som saknades i början men tekniken och kunskapen fanns kvar :)

Lona
2017-08-11 22:44
#4

Prata med ridskolan, kanske ta en testlektion. Har man kommit en bit på vägen så gör det inte så mycket om man ett tag ligger lite efter i kunskaperna även om det kanske är jobbigt att känna sig mindre duktig än övriga (jag är skitnojig för sånt men då kan man ju gå i en lättare grupp och känna sig i den bättre delen, så att säga). Det viktiga som jag ser det är ffa att man inte är i vägen, att man håller samma gångart och ridvägar som övriga. Sen spelar det ju ingen roll för övriga i gruppen om deras hästar går i bättre form och så vidare. Det är väl möjligen i hoppning det kan bli lite krångel, om du vill hoppa lägre än övriga. En duktig instruktör anpassar sig ju dessutom även till en ojämn grupp och ser till att alla får ut något av lektionen, oavsett nivå.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BokDuvan
2017-08-12 09:24
#5

Håller med #4, och om det nu är så att du vill hoppa lägre kan du alltid hoppa först så att instruktören inte behöver slösa tid på att höja och sänka mitt i.

Tyst
2017-08-15 11:12
#6

Säger som de andra, absolut bäst är att prata med ridläraren. De vet alltid bäst och är dessutom (ofta) bra på att matcha grupper med elever så länge man är ärlig med vad man kan och inte kan. 

Sedan kanske det visar sig att det är en lite för svår grupp, och då kan läraren anpassa lektionerna alternativt säga hur hon tycker du skall närma dig uppgiften på ett sätt du kan. Eller så är de "för lätta" och då får du tid att traggla saker du redan kan och kan fokusera på att göra dem så bra du bara kan. Då får du säkert byta grupp efter en termin till en lite mer avancerad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: