Annons:
Etikettridning
Läst 714 ggr
Idablom00
2017-08-07 02:29

Rida igång häst efter paus

Hej, har varit borta en del o min häst har haft ca 2veckor vila. Hur kan man mjukstarta igång han? Vill inte börja för hårt. Nån som har tips för lätta övningar och sånt? Hade varit bra att få

Annons:
BokDuvan
2017-08-07 11:44
#1

Tror inte att 2 veckor är så farligt, men du behöver kanske inte köra ett stenhårt pass direkt men inte heller ett jättelätt pass om du fattar. Kanske en uteritt elr ngt är passande?

Cecilia.S
2017-08-09 13:57
#2

Det beror helt på hur igång han var innan du åkte - och där pratar vi om både muskler, kondition och hur hårt du vanligtvis brukar träna honom men även om hur han ser ut i dagsläget. 

En häst brukar vanligtvis inte ha tappat några muskler efter att ha vilat i två veckor, men om hästen har gått på bete kan en stor sommarmage vara riktigt jobbig ändå. Jag brukar alltid börja med att skritta ut i skogen och varva det med skrittjobb i paddocken under de första två-tre dagarna. Ett 20 minuters pass är bra att börja med och därefter kan du öka på längden av ridpassen vart efter som ni kommer igång. Efter några dagar med skrittarbete lägger jag in travarbete i träningen, där är det viktigt att skritten fortfarande ska ta den större delen av ridpasset. När du sedan känner att hästen har börjat bli mjuk och fin i kroppen kan det vara dags för galopparbete också, även här brukar jag utgå efter tumregeln att traven och skritten ska utgöra de största delarna av ridpasset. 

När jag har kommit så här långt i igångsättningen är det vanligt förekommande att bomarbete läggs in i träningen. Mycket arbete på volt, förflyttningar, tempoändringar och många övergångar för att få hästen riktigt mjuk och fin i kroppen.

Om du även är intresserad av att komma igång med hoppningen bör du vänta med detta tills den dag din häst känns fräsch i träningen. Det är krävande för hästen och en stor sommarmage kan dessutom belasta benen väldigt mycket, därav bör hoppningen, till en början, gärna undvikas🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: