Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1995 ggr
powerade
7/28/17, 8:01 PM

Häst stel i rumpan

Hej. Har en häst som är lite stel o rumpan sen någon dag tillbaka. Försöker röra på honom från marken och det brukar bli lite bättre mot slutet. Hovslagaren kommer på tisdag misstänker dem. Men om detta ej går över vem är då smartast att ringa hit? Någon typ kiropraktor? Veterinär?

Annons:
Gronstedt
7/31/17, 12:08 PM
#1

Vid plötslig måttlig rörelsestörning utan tecken på större smärta skulle jag låta hästen vila en vecka. Om rörelsestörningen inte har blivit tydligt bättre efter det är det veterinär som gäller, helst en veterinär med kunskaper i kiropraktik. Jag skulle inte ta en kiropraktor utan veterinärbehörighet, en sådan kan inte göra en lika komplett undersökning.

"I rumpan" är ju inte så specifikt, men om du menar hela bakdelen skulle jag vara väldigt uppmärksam på hur hästen rör sig, att den lägger sig, rullar sig och reser sig normalt och att den har normal urinavgång och avföring - det skulle kunna involvera skador på ryggrad eller bäcken. Om det finns tecken på sådant så är det veterinär direkt.

powerade
7/31/17, 8:29 PM
#2

Idag ser jag Ingenting. Var ena bak benet han släppte lika långt bak så rumpan har inte gungat lika som förut. Fick mestadels skritt 30 min varje dag från Mark. Somsagt idag ser det bra ut ")

Lona
7/31/17, 10:24 PM
#3

Bra att han är bättre! Värt att tänka på såhär års om hästarna går ute dygnet runt är att alla faktiskt inte tål för mycket regn, i synnerhet inte i kombination med blåst. Vi hade ett halvblod tidigare som fick väldigt ont i muskulaturen i rygg och rumpa vid mycket regn, det var bara att inse att hon behövde täcke även sommartid :-( Vid tillfällig muskelvärk kan det vara bra att se till att hästen åtminstone får torka och bli ordentligt varm regelbundet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
7/31/17, 10:43 PM
#4

Tycker inte att det har varit så extremt dåligt väder ändå, han är en av dom dom går utan i princip hela vintern och ingen annan verkar lidit av vädret. Men han har snubblat rätt mycket så kan ju ha hänt att han har fått nån spänning ifrån det. Då han efter lite arbete har börjat röra sig bättre därav blev det ingen vila

Upp till toppen
Annons: