Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 954 ggr
Floffen
2017-07-25 21:54

Sadel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst har muskulat om sig och nu börjar jag kolla efter andra sadlar. Hur tycker ni denna ligger? Tanken Är att ta ut en sadel utprovare till hösten när hon Kommit igång helt efter betet. men fram tills dess måste jag ju ha något vettigt att rida i.

Annons:
Cecilia.S
2017-07-26 09:24
#1

Om du följer tumregeln, så ser du på ett ungefär hur bra/dåligt sadeln ligger. Det här är inte alltid hållbart i längden, men det bör fungera bra fram till hösten :-) 1. Hästen måste ha en fri manke, både uppåt och åt sidorna. Om det ligger för tajt kan hästen få svårt att svänga. 2. Ryggraden ska gå fri, det här kan du kolla genom att kunna sätta 4-5 fingrar i bredd mellan panelerna. Både fram och bak. 3. Bogarna ska gå fria.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Javix
2017-07-26 09:53
#2

Sen så ska du känna att den ligger stilla också, alltså om du trycker på den så ska den inte tippa eller så. Samt så ska mitten av sätet på sadeln vara rakt när det ligger på ryggen, som det ser ut som att den gör. :)


hejkomochhjälpmig
2017-07-27 01:59
#3

Den här serien  från youtube på 9 delar tycker jag är bra  när det gäller att få ett hum själv om hur bra ens sadel passar: Första delen

shia
2017-07-29 12:05
#4

Du kan ju pröva rida i den om den funkar som de andra ovan mig skrev. Sen kan du ju alltid massera igenom någon dag efteråt å känne efter om den trycker olämpligt på något ställe. Annars kan du alltid rida barbacka tills hösten, det mår din sits jättebra av

shia
2017-07-29 12:29
#5

Bästa vore att ta ut sadelprovare nu, och sedan igen till hösten å kolla om du måste byta sadel då.:) om det inte blir för dyrt dock. Vi brukar med jämna mellanrum ta en sadelprovare till stallet å kolla sadlarna på hästarna. Om någon sadel inte passar ficar hon fram en annan sadel som skulle passa bättre å fixa till den så den passar både häst å ryttare. Har dock ingen aning om hur mkt sadlarna kostar eller en sadelutprovare😂 då travtränaren köp den sadel sadelprovaren väljer (och som vi vill ha)å sadelprovaren vi var hjälper oss gratis då jag rid hennes häst å haft hästen i stallet:D

Upp till toppen
Annons: