Annons:
Etikettridning
Läst 724 ggr
[Kotten123]
7/24/17, 6:43 PM

Hästen pendlar med nosen

Jag följer på Instagram Youtube och massa andra olika sociala medier en massa kända hästsportsprofiler. 

Det är en som jag ganska nyligen börjat kolla på och där jag märkt en sak gemensamt med alla hästar som hen ridit. I videosnuttarna så går hästen i vad många skulle säga "i form", men jag är lite osäker… 

Hästarna brukar gå med halsen enligt "idealet", men med ganska till mycket pendlande nos/-ar. Detta skulle många då betrakta som hård hand osv osv, men är det alltid det som är fallet?

Säger inte heller att jag tror att det inte är det. Hästen ser inte helt tillfreds ut och man ser i vissa klipp hur benen verkligen flyger fram fem meter bakom ekipaget.  Dock så ser resten bra ut liksom. Hen har en bra sits och verkar inte rycka hästen i munnen, men man ser ibland små rörelser från hand till hand. Visst har vi alla våra fel, jag vet det.

 Egentligen är min fråga om det är okej för hästar att pendla med i rörelsen/ är det normalt att hästen gör det även om handen är mjuk och följsam? Eller kommer pendlandet i nosen efter en hård och tvingande hand? 

Vill inte kasta något skit på ryttaren, tänker därför inte hinta någonting om vem det skulle kunna vara, vet själv att man inte är helt perfekt, men vill mest veta om det "beror på ryttaren eller hästen." Finns det hästar som alltid swungar med huvudet i takt, eller är det på krav av ryttaren? 

EDIT detta handlar alltså om YTklipp på runt 30 min och inte något/ några 10 sekunders långt Instagramklipp.

Annons:
Lona
7/24/17, 8:36 PM
#1

Lite svårt att veta utan att se det, normalt kan ju hästen pendla en del med huvudet, beroende på gångart osv. Är det dressyr, hoppning eller någon annan gren det gäller? Om det är en KÄND ryttare tycker jag inte det är så hemskt att namnge personen så länge man håller diskussionen på en hyfsad nivå. Är man elitryttare/idrottare så får man nog finna sig i att folk analyserar ens ridning/teknik men man kan förstås tänka sig för vad och hur man skriver. Och ärligt talat, lägger man ut bilder eller filmer öppet på YT/insta/FB eller liknande så får man nog finna sig i att folk kommenterar och eventuellt kritiserar. Det är liksom så det funkar numera på sociala medier ;-) . Däremot tycker jag definitivt inte att man lägger ut ett mer "privat" ekipage, som man kanske dessutom filmat själv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
7/24/17, 10:29 PM
#2

Min häst pendlar så när jag longera med gummisnodd på. När man rider höjer han huvudet så tar man yttertygel liite hårdare blir det " ja just ja jag skulle inte springa med huvudet här" då sänker han det och börjar jobba med hela kroppen så det är inte bara en böjd nacke. Också behöver han himla mycket stöd på ytter och då kan jag tro att det kan bli lite att han drar inåt med huvudet när man "släpper efter" lite och ett litet pendlande Kommer?:/ Rider hellre en häst med normalt högt huvud än att bara kröka nacken för det är ingen ärlig form.

powerade
7/24/17, 10:30 PM
#3

Tycker han pendlar även när han får springa helt lös Också, vissa hästar rör sig kanske bara så?

powerade
7/24/17, 10:33 PM
#4

Nu tänkte jag på pendlande åt sidor som brukar synas på ridskola o.s.v av att man sågar hästen:/ Men du kanske menar mer att dem pendlar i sin form så som dom pendlar med huvudet när man får skritta på lång tygen?:/

Gronstedt
7/25/17, 8:54 AM
#5

Pendlandet behöver absolut inte bero på en "hård och tvingande hand", men det är ändå inte något bra. Då inverkar man för mycket med först den ena, sedan den andra handen, även om man tar väldigt mjukt. Det viktiga är kanske inte att vara mjukare, utan snarare i vilken ordning man tar tygeltagen. Man vill ju ofta göra olika rörelser med höger och vänster hand, men det är viktigt att inte fastna i att alltid ta höger-vänster-höger-vänster. En del hästar "inbjuder" till sådant rörelsemönster hos ryttaren och de har har väldigt lätt att börja pendla med nosen i sidled vid ridning och gör det med nästan alla ryttare. Min gissning är att det beror dels på att de inte gärna kommer hela vägen fram till handen om inte handen är stadig, och dels på att deras rörelsemönster påverkar ryttaren, så att ryttaren i sin tur omedvetet gör sina små tygeltag omväxlande med höger och vänster. 

Det är inte alltid lätt att se från sadeln om hästen pendlar, men med någon på marken som säger till kan man lära sig att kontrollera dessa rörelser så att handen blir lugn för hästen. 

Men om olika hästar pendlar med nosen med en viss ryttare och inte med andra, skulle jag säga att det ligger enbart i den ryttaren. Då är det dags att ta tag i sin sits generellt.

Upp till toppen
Annons: