Annons:
Etikettdressyr
Läst 2010 ggr
frost_schäfer
7/20/17, 9:21 PM

Tävla väldigt lätt dressyr med elit d-ponny?

Hej!
Till er som satsar på dressyren, vad är den lättaste klassen man kan tävla i med d-ponny? Rider en dressyrhäst som tävlat elit som skulle kunna klara mera.Men kan själv inte så mycket ännu och vill börja med att testa. Tycker det låter roligt att bara få åka iväg och testa på något nytt 🙂 Vet hur man gör skänkelvikningar, öppna ,sluta ,förlängda steg och lite till osv :) Är inte ute efter några stora priser. Har ni tips på någon roligt tävling i Stockholm? Typ bara för skoj skull som inte är svår :))

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Annons:
[RC1393]
7/21/17, 7:23 PM
#1

Vilka klasser är det den har tävlat av ren nyfikenhet? Elit är vad man får starta efter man uppnått vissa resultat i nationella tävlingar, där LA till FEI:s individuella mästerskapsprogram för ponny ingår. 

LC är det lägsta man kan starta på lokal nivå och programmet finns i olika varianter (LC:1, LC:2 osv). Du kan läsa programmen på SvRFs hemsida. Du får starta LC-LA på lokal till regional nivå utan föregående kvalificering. Grönt kort och licens är måsten för dessa starter. 

Det finns även så kallade "pay and ride" där man betalar en mindre summa för en start, rider ett program och får en bedömning, d.v.s. en träningstävling typ. Där finns inget krav på grönt kort och licens.

frost_schäfer
7/22/17, 8:52 PM
#2

#1 En d-ponny som tävlat FEI i utomlans :) Hon kan typ allt(det är nog mer jag sominte kan allt vill därför börja på lättare nivå )  Vet du någon Pay and ride som ska vara snart i Stockholm?   Har tittat lite men inte hittat något :/

Tack på förhand! ❤️

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

[RC1393]
7/22/17, 10:03 PM
#3

#2 Okej! Finns lite olika FEI klasser för ponny dock (inledande, mästerskapsprogram och kür). Jag tror att alla ponnys skulle klara alla rörelser i FEI programmen (och mer därtill), men det är ju som du säger, mycket hänger på ryttaren. Vad en häst kan behöver inte säga så mycket om vad den presterar heller. 

Fantastiskt roligt att du fått tag på en sådan ponny att lära dig mer på! Innan nuvarande ponny hade jag hennes mamma som gått upp till FEI:s inledande program. Första veckan jag red henne lyckades jag av misstag göra ett galoppombyte och du kan ju förstå hur otroligt det kändes för en 11-åring som bara haft ett tjurigt russ med halvdana gångarter innan. Inget ont om mitt russ, men jag lärde mig så otroligt mycket mer på FEI-ponnyn fast hon bara var i kondition en kort tid under åren jag ägde henne (hon var dräktig och blev därefter tyvärr återkommande sjuk). 

Kollar du på TDB så finns pay and ride under "arrangemang". Den närmast är i september. Har du grönt kort? För i så fall kan du åka på en tävling med bara lokal status och starta t.ex. LC. Det brukar inte vara lika många starter på en lokal nivå och de många är nya inom tävlingssvängen. Annars kan du vända dig till din ridklubb och säga att du är intresserad av en pay and ride. Har du tur är fler intresserade och då kanske de kan ordna en. Alla annonserar heller inte på TDB så kolla på hemsidorna/facebooksidorna hos dina närliggande ridklubbar. Jag bor själv nästan 80 mil från Stockholm så kan tyvärr inte tipsa om klubbar, men här kan du hitta klubbar: https://www.ridsportportalen.se/bli-medlem/

Lycka till!🙂

Maja!
6/19/18, 9:16 PM
#4

Det finns massor av roliga och små tävlingar runt om i Stockholm. Som jag uppfattar dig som ryttare starta på en enkel LC:2 man kan aldrig rida ett program för mycket :)

tiger tok
6/20/18, 5:39 PM
#5

Får jag fråga vad ponnyn heter?

Upp till toppen
Annons: