Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1273 ggr
hannah111
2017-07-18 12:28

Stark/het häst!

Hej! Jag hjälper till att rida ett halvblod som kan väldigt mycket. Problemet jag har är dock att han blir väldigt stark för det mesta i galoppen men även ibland i traven. Jag försöker göra halvhalter osv men han lyssnar inte riktigt. Sedan så är han också lite klumpig så han tycker det är skönare att springa lite fortare, eftersom när man samlar upp traven eller galoppen snubblar han väldigt lätt. Vad ska jag göra för att han inte ska bli så stark? Han är före detta hopphäst, och det skulle vara kul att hoppa honom någon gång, men nu vågar jag inte riktigt det för jag vet att han kommer tycka det är lite för roligt och bli för stark så han tar över. Vad ska jag göra?

Annons:
hannah111
2017-07-18 12:32
#1

Nu är jag också den enda som rider honom i 2 veckor, och eftersom jag har 2 andra hästar som jag också ska rida så kommer han få behöva stå lite och kanske bara ridas två ggr i veckan. Så nu under dem kommande veckorna kommer han vara extra pigg och stark… Är tacksam för alla tips jag får!

powerade
2017-07-20 22:23
#2

Prova ett annat bett skulle nog jag göra Så om du är på bana jobba på volter, brukar vara bra för hästar som gärna springer på. Jobba samling över bom då han måste lyfta hovarna;) Sen då var tydlig istället för en halvhalt gör halt och stå still, kanske gör susen eller inte men man måste testa annars vet man inte:)

[134643]
2017-07-20 23:35
#3

Jag skulle börjat om, och fokusera på grunder och lydnad. Göra mycket övergångar, blir han stark i traven så trava två steg bara så att han inte hinner dra. Sen kan du utöka med tiden. Trava ett par steg, skritta, trava lite, testa galoppen, bryt av till skritt osv. Och överraska honom både med tempo och vägar så att han måste ha fokus på dig. Kom bara ihåg att övergångar är jobbigt, för både kropp och hjärna, så han kanske inte orkar lika länge som annars. Bommar är superbra för samlingen och det kräver också fokus från hästens sida. Där kan du också träna på att det inte är okej att dra iväg före/efter hinder, utan han ska lyssna på dig även om det är kul. Börja med bommar på marken, lyft sedan upp dem. Finns ingen anledning att börja med några höga höjder, för sitter inte grunderna så blir det ändå inte bra.

Upp till toppen
Annons: