Annons:
Etikettbeteende
Läst 1706 ggr
Tramptass
7/18/17, 2:09 AM

Problem med ridning osv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj, jag har sen fem år tillbaka två gamla ston. Den ena är ett welsh ponny sto på 22, hon har tidigare varit ett avelssto. Den andra är min gamla skogsmulle på 21, tidigare har hon varit ridskolehäst, men vi köpte henne då hon inte trivdes. Hon tycker om pensionärslivet, tyvärr lite för mycket. Dom är väldigt fästa vid varandra, vilket har blivit ett problem. Jag rider inte jätte mycket, men detta har varit ett problem länge nu. Hon vill inte gå någonstans utan sin ponny, och jag kan inte ha med henne, hon är för liten för alla mina kompisar, och hon har dessutom haft problem med fång. Jag rider i hagen, men det vill hon inte, även om hon står i mitten och jag rider runt henne, och hon vill inte gå ut på uteritter, hon stannar och tramsar. Hon vägrar göra något annat än att skritta, och i snigeltakt. Använder man skänkeln så stannar hon bara. Jag vill inte använda spö då hon är hemskt bakskygg.

Detta har inte varit ett problem innan då jag hade en kompis att rida med. Sen har jag inte ridit på längre pga sjukdom, men nu vill jag igång igen. :)

Vill inte ha massa kommentarer om att jag får vara envis, är nog den envisaste jag känner, idag lyckades jag få en på henne 3 km uteritt med konstant stannande, backande och endast i snigelfart.

Någon som har lite tips på hur det kan gå enklare? Hon är en bestämd och envis dam som alltid ska få som hon vill. ;)

Annons:
Cecilia.S
7/18/17, 9:09 AM
#1

En av dina vänner eller familjemedlemmar kanske kan promenera med ponnyn samtidigt som du rider brevid? Om hon är så envis med att inte vilja ridas är jag dock rädd att hon har ont någonstans och markerar genom att stanna och backa. Har du testat att tömköra träna på annat sätt, som inte är uppsuttet? Det kan tyvärr vara så att hon börjar bli lite mör i leder och rygg på grund av sin ålder. Jag råder dig att kolla upp din häst hos en veterinär, för att se om hennes beteende är markeringar på grund av smärta, eller om det är någonting annat.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tramptass
7/18/17, 4:28 PM
#2

#1, Hon har inte på något sätt ont, hon är godkänd att ridas av veterinär. Eftersom jag inte ridit på så länge och hon mest har gått och skrotat har det nog tyvärr att göra med att hon inte riktigt litar på mig. Det får bli lite markarbete först och sen har hästarna i olika hagar osv. :)

Cecilia.S
7/18/17, 4:58 PM
#3

Okej, vad bra att ni håller koll på det 👍 Då hoppas vi att det löser sig, markarbete låter som en god idé.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: