Annons:
Etikettridning
Läst 884 ggr
akvarium123
7/10/17, 1:36 PM

Min sits!

Hej! Som ni ser i rubriken så handlar detta inlägget om min sits. För min sits är inte så vidare bra direkt😂 Och jag vill gärna öva på detta men alltså jag vet inte hur man ska tänka. Min kompis red en häst som hade en dressyrsadel och där var min sits perfekt men i hoppsadeln så är min sits usel! Hur ska jag få det att fungera på alla sadlar?

Annons:
[RC1393]
7/10/17, 8:08 PM
#1

Öva, öva, öva! Det är som med allt annat, man måste träna för att bli bra. Du måste också ha i åtanke att sadlar är utformade olika. En dressyrsadel är tänkt för lodrät sits, medan en hoppsadel mer är utformad för trepunktssits, förutom att de dessutom är utformade efter olika typer av bakdelar. Jag har svårt att få en lika bra sits i allroundsadeln min sommargäst har som om jag hade min egen. Min förra dressyrsadel ville jag slänga ut genom fönstret för jag hade sits som en kratta i den, samtidigt som jag aldrig haft bättre sits i den nya som jag lade tid på att prova ut så den även skulle passa mig och inte bara min häst. 

Rider man några gånger i en sadel och får träna, särskilt med hjälp av ett tränat öga från marken, så kan man förbättra sin sits avsevärt, även om sadeln kanske inte stöttar upp din anatomi på bästa sätt. Jag red ju ändå ca 6 år i sadeln jag ville kasta ut genom fönstret och lyckades utveckla mig själv väldigt mycket, samt rida in och utbilda en unghäst utan några betydande motgångar (men det är rätt skönt att ha den sadeln hängande sedan 2-3 år tillbaka).

Maleficum
7/10/17, 9:33 PM
#2

Ett annat tips är att köpa en pilatesboll (i passande storlek) och sitt och öva på. Då lär man sig känna hur det ska kännas när man sitter och "studsar" på den plus att man tränar upp bålmusklerna som sedan hjälper till att ha bra sits. Min ridlärare märkte direkt när jag började sitta på min pilatesboll varje gång jag satt vid datorn (istället för att sitta på en vanlig stol). Vet att det finns en del videos på youtube om hur man kan sitta och öva sits på pilatesboll (vet dock inte om det finns på svenska för de jag hittat är på engelska).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: