Annons:
Etikettridning
Läst 1107 ggr
lovisaaa
7/8/17, 3:47 PM

vill bli medryttare

Hej! jag är 12 år och fyller 13 i år, jag har ridit i 7 år. som nästan alla ryttare så vill jag ha en egen häst, jag förstår att det kan vara dyrt och så, så jag frågade mina föräldrar om jag fick bli medryttare men det får jag inte heller! jag rider en gång i veckan och vill jätte gärna utveckla mig mer och så , så kan ni vara snälla och skriva lite tips :)

Annons:
Eelliiee
7/8/17, 5:09 PM
#1

Jag är medryttare och är 13 år. Ett tips är att hitta ett ställe där flera barn är medryttare som tex ett ridcenter osv. Om du bor i skånetrakten så kan jag tipsa om ett jättebra ställe!

lovisaaa
7/8/17, 7:58 PM
#2

#1 tack vad snällt men bor i Lindesberg som ligger i Örebro och det är jättelångt bort från skåne😕

Eelliiee
7/9/17, 9:09 AM
#3

Jaha okej! Jag hittade min andelsponny genom att mina föräldrar gick med i Facebookgrupper där de lägger ut annonser på ponnyer. Ett tips är att göra det eller att gå till ett stall och sätta upp en lapp eller fråga folk om de börhöver hjälp med sina hästar. Man ska helst välja ett ställe som har bussförbindelser så föräldrarna inte behöver köra dit.

akvarium123
7/9/17, 12:01 PM
#4

Det första tipset är att få tag i lite pengar. För de flesta ägarna vill ha betalt för att man ska få rida. Så det är det första du kan göra. 

Sen så MÅSTE man förså att det är skillnad för privathästar och lektionshästar. Och för mig som är medryttare på sådana hästar som hoppar på Gothenburg Horse Show och så så är det ännu viktigare för mig att förstå det då dessa har väldigt mycket energi ibland och då MÅSTE man kunna ha kontroll för dom. Sen vet jag inte ifall du gillar fart för de flesta privathästarma är lite snabbare än lektionshästar.

lovisaaa
7/11/17, 3:53 PM
#5

#4 ja försöker samla ihop lite pengar men det är svårt eftersom jag inte får sommarjobba, ja jag älskar hästar som har fart i sig för då känns det som man får jobba lite mer!

lovisaaa
7/11/17, 3:55 PM
#6

#3 aaa jag har tittat lite på fb men nu funkar typ inte min fb men jag får titta sen!

Annons:
Zadeira
7/13/17, 10:53 AM
#7

Om du inte får för dina föräldrar är det väldigt svårt, men mitt tips är att du pratar ordentligt med dem om varför du vill bli medryttare. Får du inte för dem så finns det inget att göra fören du är gammal nog. Men tala med dem vuxet och moget och berätta för dem vad det innebär att vara medryttare, hur det kommer utveckla dig, lära dig mer om hästar, ta ansvar osv.

#4 Privathästar behöver inte alls vara mer fart i än ridskolehästar. Det går inte att generalisera så då hästar är individer och det finns alls sorter både på ridskola och privat.

Caf_Roy
7/20/17, 9:59 AM
#8

Kolla om det finns någon trevlig människa i närheten som tävlingsrider där du kan följa med som hästskötare på träningar och tävlingar, det lär man sig jättemycket på! Plus att om du sen får en medryttarhäst i framtiden kanske du kan få lite privatlektioner av den i utbyte.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

lovisaaa
7/22/17, 9:07 PM
#9

#7 #8 tack för tipsen!

akvarium123
7/28/17, 12:07 PM
#10

#7 Jag skriver att de flesta är lite piggare jag vet inte men på den ridskolan jag rider på är alla hästarna jättesega och kommer knappt upp i galopp. Och det är därifrån jag satt den meningen. Men på vissa ridskolor kanske dom satsar mer på hästarna, lektionstiden mm. Jag vet inte hur dom andra gör men för mig så rider man dom typ 4 timmar per dag känns det som (vilket jag tycker är lite för mycket tyvärr…)

Du har dock en poäng om att de är alla individer men för mig som har hand om hästar i Gothenburg Horse Show (Även andra hopptävlingar på högre nivå) så är det väldigt mycket starkare och snabbare än en "vanlig" ridskolehäst enligt mig. De är tränade för att galoppera snabbt och prestera bra.

Detta är dock min åsikt dvs att det är såhär jag tänker. (Vi är också individer, Vi springer olika snabbt och tänker olika)

tiger tok
7/28/17, 1:16 PM
#11

#10 låter som hästarna på din ridskola är utarbetade alt har tröttnat på ridskolelivet? Men se det som en möjlighet att lära dig rida "sega" hästar! Det är en konst det med:) Har själv en fd ridskolehäst, och skillnaden efter han fått flytta är påtaglig!

Hundtassens
7/28/17, 1:34 PM
#12

åh vad synd, jag bor  utanför skinnskatteberg men eftersom dina föräldrar inte godtycker kan jag inte erbjuda dig något…. Prata med dina föräldrar på ett moget sätt. Sätt er ner, lyssna på deras åsikter och få fram dina. Hoppas ni kan komma överens om något

shia
7/28/17, 11:37 PM
#13

#7 Jag skriver att de flesta är lite piggare jag vet inte men på den ridskolan jag rider på är alla hästarna jättesega och kommer knappt upp i galopp. Och det är därifrån jag satt den meningen. Men på vissa ridskolor kanske dom satsar mer på hästarna, lektionstiden mm. Jag vet inte hur dom andra gör men för mig så rider man dom typ 4 timmar per dag känns det som (vilket jag tycker är lite för mycket tyvärr…) Du har dock en poäng om att de är alla individer men för mig som har hand om hästar i Gothenburg Horse Show (Även andra hopptävlingar på högre nivå) så är det väldigt mycket starkare och snabbare än en "vanlig" ridskolehäst enligt mig. De är tränade för att galoppera snabbt och prestera bra. Min egen åsikt på ridskolehästar(ridit på flera olika ridskolor, privathästar såsom tävlingshoppare till skogsmullar, travhästar tävlings som pensionerade, till att utbilda travhästar inom ridning) är att de kräver väldigt mycket för att vara "fin" gå i form osv. Du kan åka med men även rida. Om hästarna inte fattar galopp är det ryttarens uppgift atr lär hästen det. Man kan ALDRIG skylla på att "hästen lyssnar inte på galoppskänkeln" då 1 du ger otydlig, 2 den kan inte det, eller 3 för många har förstört den. Säg såhär. Kan man RIDA alla ridskolehästar, (de flesta) kan man rida de flesta privata. Å att privathästar ska ha mer "power i sig" struntsnack. Varför skulle då ryttarna sitta å sparka med sporrrar å spön? Klart som fasiken hästen har power i sig då! Till den som skrev tråden då - Vet inte hur det är i söder, men norr om Sundsvall iaf söker, jag vågar säga alla, travtränare någon som kan hjälpa till. Med fodringar, avspolning av hästar,.selning, ridning, massage, pyssel, mockning, smörjning. Du får nog inte börja rida direkt, men efter hand så får su mer rutin å föf göra mer. Kan säga att du lär dig mer självstäng ridning när du rid travhäst resp ridhäst. Då du måste tänka själv på hur du ska lära hästen att gå över de där farliga bommarna, runt den där konen osv. Då du måste tänka på ayt ge rätt signaler.

Annons:
Upp till toppen
Annons: