Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1565 ggr
trapstile
7/2/17, 4:17 PM

Inridningsproblem

Försöker rida en ny medryttarhäst. Import från Irland 9 år. Ett sto som tydligen bara gått i avel och kanske ridits in i en månad. Hon kan kommando skritt och trav men tar inte galoppfattning. Skänklar man på henne för mycket sparkar hon bakut. Men det jag undrar över är om någon känner till en säregen sak hon gör. På raksträcka när man försöker vända henne eller om hon stannar så vänder hon sig, med öronen framåt, och duttar/kysser min vänster sko som sitter i stigbygeln. Detta kan hon göra flera gånger under en ridning. Någon som vet om det beror på nåt eller om hon vill säga något med detta?

Annons:
jagga-ewe
7/2/17, 4:50 PM
#1

Vet inte om det är rätt svar, men…

När vi tränat lilltösens islandshäst var det första steget för att svänga att lära henne böja halsen. Då skulle hon just "kyssa stigbygeln". Detta, enligt tränaren, för att ingen häst kan rusa iväg med halsen böjd, så om det kommandot sitter bergfast kan man alltid få stopp. Hon kan fortfarande ibland, om hon inte förstår vad man egentligen vill, testa med att "kyssa stigbygeln" när man tar i tygeln för att leda/ställa. Det är lixom det första hon chansar på att vi är ute efter.

Kanske är det likadant på Irland, så det är det din häst testar. "Jag fattar inte men jag chansar på att det är det här ryttarn vill."

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

trapstile
7/2/17, 8:12 PM
#2

Åh. Tusen tack. Det är just sånt här man vill höra om för den här "kyssen" är så tydlig på henne så att jag misstänkte något sådant.

[RC1393]
7/2/17, 8:38 PM
#3

Min ponny gjorde också detta som liten, hon vände sig om och petade ryttarens fot. Det var hennes sätt att tala om att man lagt ribban för högt, att hon inte förstod vad man förväntade sig av henne och att hon blev frustrerad.  

Angående hennes bockningar; är det kollat så att utrustningen ligger bra och att hon inte har ont någonstans? Är allt OK på den fronten så skulle jag longera henne och befästa galoppfattningen utan ryttare och därefter longera med ryttare på, som kan ge galoppkommando samtidigt som "markpersonalen". Därefter är mitt tips att fatta galopp ur hörn ut på en rak långsida. Unga/oridna hästar är svaga och orkar inte bära ryttare i galopp ordentligt på böjt spår, men det är lättare att komma in i rätt galopp om hästen först är ställd i rätt varv (därav att man ska komma ur hörnet). Låt henne inte slängtrava in i galopp, det gynnar ingen av er i slutändan. Har du möjlighet så ta absolut hjälp av någon med erfarenhet av unghästar som kan hjälpa till med in- och tillridning.

[RC1393]
7/2/17, 8:57 PM
#4

En annan grej jag kom tänka på efter att ha läst inlägget en gång till handlar om när du vänder henne: vara noga med att vända henne för ytterskänkel och inte för inner tygel. Allt som händer i munnen är nämligen biroller, och på en grön häst vill man lära dem huvudrollerna först, det vill säga sätes- och skänkelhjälper, vilket man tjänar enormt på sedan om de lärt sig dessa utan att man krånglat in mer än nödvändiga hjälper till att börja med. Tygeln reglerar ställningen, och någon sådan behöver en helgrön häst inte ha till en början, sådant kommer sen. 

Varför jag säger till om detta också är att jag sett många styra med tyglarna, och då är det fort hänt, särskilt på en orutinerad häst, att det blir just som du säger, huvudet vänt mot ena foten. Jag har själv gjort fel där till en början, så jag delar gärna med mig av kunskapen så andra ska slippa sitta och göra fel i onödan. Jag vet inte hur många gånger min tränare predikade för mig "en renodlad hjälp i taget" till mig under inridningen av min häst, och det har gett mig en mycket lyhörd och trevlig häst, efter mycket jobb. Att rida in hästar är inte en dans på rosor, men det är mycket roligt och lärorikt, särskilt med rätt hjälp vid sin sida. Lycka till!

shia
7/2/17, 10:36 PM
#5

Hej, rider in/utbildar travare(en del ska bli travare blablabla) å mitt tips är att du först lär henne att gå fram för skänkel, å stanna med sitsen. Öva halt, skritt 5 steg, halt, skritt, halt osv. Sedan lägga in att hon ska förstå skänkel för trav osv. Tycker att du bör ta hjälp av någon som kan mer. Samt att skynda långsamt. Är hon bara riden en månad, ska du inte kräva någonting av henne. Har hon intw blivit körd eller något annat har hon nog inte mkt muskler. Jag tycker du bör vänta med att lära galopp. Få henne att känna sig säker i skritt å trav, att hon lyssnar på dig. Sen, näe hon går i form i skritt å trav(börjat söka sig/ gå kortare stunder" kan du börja lära galopp. Variera övningar ofta och kör korta lätta pass. Hellre 2 ggr om dan/ 15 min. Korta "roliga" pass. När du ska lära galopp, börja ute i skogen just så hon fattar vad skänkeln betyder. Ta en kurva inför en raksträcka med bra underlag. Sitt ner, driv fram, halvhalt å så fattning. Du kan ha med spö att bara läggs lite lätt på bogen som förstärkning. Sedan kan du börja lära henne gå över bommar/upphöjda bommar och tillslut lägga ut "hinder" som hon behöver hoppa över. Kom an i trav, sen ksk hon ladar i galopp beröm. Osv, bygg på det med att ropa "galopp" över hindren å ge galoppskänkel efteråt, även om hon landat i galopp. Men det här tycker jag ligger långt framme. Ksk till våren kan du börja galoppera "på bana" Du fåe gärna pm mig om du vill ha mer specifika tips.

Gronstedt
7/4/17, 1:04 PM
#6

Har hon bara ridits en månad är galoppfattningar  väldigt avancerat. Bygg upp muskler och förtroende först och ta galoppen på bana så småningom, som föreslagits ovan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: