Annons:
Etikettdressyr
Läst 2640 ggr
yomi123
6/29/17, 12:27 AM

Vägrar fatta galopp.

Halloj!

Jag rider ett russ som är nästintill omöjligt att fatta galopp på, hur mycket man än försöker så vill hon inte fatta. Enda gångerna vi lyckats komma upp i galopp har varit efter vi hoppat ett litet hinder eller när en annan häst ridit framför och galopperat och då har hon sprungit in i galoppen. Galoppen man får då är snabb och väldigt markbunden, inte svävande och grasiös som den "ska" kännas. 

Är det någon som känner igen sig i det här eller vet hur man kan göra för att lära hästen att fatta för sjänkeln utan draghjälp?Funderar

Annons:
Gronstedt
6/29/17, 9:00 AM
#1

Det första steget är alltid att låta veterinär eller en bra equiterapeut kolla att hästen inte har ont någonstans, nästa steg att kolla att all utrustning sitter bra. 

Om dessa bitar fungerar måste hästen bygga muskler och balans för att orka. Många övergångar, mycket rörelse i skog och mark, arbete över bommar, tömkörning/tömlongering är bra övningar.

Utöver att bära sig bra i skritt, trav och halt måste hästen lära sig galopphjälperna. Börja med att låta den fatta över ett litet hinder samtidigt som du säger "Galopp!" (eller vad du brukar ha för kommando från marken) och ger nästan överdrivet tydliga skänkelhjälper. Bestäm innan om du ska ge skänkel för vänster eller höger galopp, men strunta i om det blir vänster eller höger till att börja med, bara det blir galopp. Beröm när det blir galopp, sakta av och pröva igen. Upprepa inte för många gånger till att börja med. 

När det går lätt efter några pass, så prova att fatta utan bommen. Fatta i ett hörn eller på väg ut ur en mindre volt, så ökar chansen att hästen naturligt fattar rätt galopp. Beröm när det blir galopp, men beröm mycket mer när det blir rätt galopp. 

Allt eftersom det går bättre så ger du mindre och mindre hjälper med skänkeln och mer och mer för sätet och rösten. Ge allt mer stöd med hand och säte, så att hästen lär sig att inte "ramla igång", utan att fatta galoppen med bakbenen under sig. Efter några veckor eller månader kommer hästen att ha lärt sig att fatta för osynliga hjälper för sätet och kunna bära sig luftigt.

Det är bra att ta hjälp av en tränare, om hästen är otränad och "vinglig" är det väldigt lätt att man som ryttare kommer ur balans och börjar vifta omkring i sadeln, och det underlättar förstås inte för hästen.

Tyst
6/29/17, 9:24 AM
#2

Det #1 säger är jättebra! Läs det noga.

Ett litet tillägg: Träna även själv på att vara i balans. Om du själv är i obalans, vinglar, studsar, spänner dig, då är det jättesvårt för hästen att fatta galopp. Även hästar som kan galoppfattning, är starka och i balans kan vara osäkra och inte vilja fatta om ryttaren vinglar för mycket eller är för osäker.

yomi123
6/29/17, 4:32 PM
#3

Tack så jättemycket för tipsen!! Känns som att jag nu har lite bättre koll på hur jag ska börja! :)

Maja!
6/19/18, 9:22 PM
#4

Hej! Har.. Eller menar hade..själv ett svår galopperat russ. Russ är egentligen trav hästar, det kanske inte ens är säkert att din ponny någonsin kommer att vilja galoppera. Men mitt tips är ju att inte pressa hästen, för att när russ blir pressade (väldigt ofta iaf) så blir de enormt sura. Testa att galoppera i samband med något kul! Mitt russ galopperade som en galning när vi red ut i skogen. Få galoppen som ett positivt moment. Varje gång hästen galopperar ett endaste steg ska du klappa och gärna ge godis också. Ställ utåt och fatta galopp i hörnor brukar vara enklast. Ha ett spö som du samtidigt som du fattar galopp markerar med på halsen. Du kan även försöka börja longera den och få den att galoppera från marken!

Travis D
6/20/18, 1:45 PM
#5

Hur har det gått? :)

Annars kan du använda ett ridspö :)

Upp till toppen
Annons: