Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1540 ggr
Hästbäst
2017-06-25 10:54

Hur mycket klarar föl?

Vårat första föl föddes den 17 maj i år, så han blir alltså 6 veckor på onsdag. Till helgen ska vi flytta fölet och stoet till stugan. De har gått ute dygnet runt men blivit intagna vid mycket regn, nu ska de gå ute dygnet runt (vi har inget stall). Dock ett vindskydd med två väggar 3x3,5m som vi ska bygga ut till 6x3,5m med tre väggar. I hagen finns det öven några trädungar med tall och björk. Stugan är i värmland och det är ganska mycket flugor på dagen, men även mygg och speciellt knott på kvällen. Skulle fölet klara detta om det blev mycket regn och vind? Eller skulle han behöva något täcke? Rasen är ju haflinger så de är väl ganska tåliga. Men det är vårat första föl så vi vill vara säkra. Tacksam för svar☺

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Caf_Roy
2017-06-25 16:19
#1

Jag skulle nog säga att som det låter är han mer i behov av myggspray än täcke, men ha med ett täcke ifall att och titta till honom om han skulle börja frysa om det blir kallt. Eller om ni inte redan har ett täcke i hans storlek, hitta en filt han kan ha som ni kan knyta ihop framtill och en resorgjord eller nåt så ni har något att lägga på honom om det skulle behövas, för även om han fortfarande är liten är ju haflingers ganska tåliga, dom har vind- och regnskydd och det är nästan juli så jag skulle inte tro att han kommer behöva några kläder, men som sagt bra att titta till om det blir dåligt väder och ha med något ni kan lägga på ifall att.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
2017-06-25 16:24
#2

Nackdelen dock med ett hemsnickrat täcke är ju att man inte kan lämna honom med det på, men det kan nog vara värt att kanske behöva spendera en regnskur eller två i ligghallen med hästarna och en god bok för att slippa lägga massa pengar på ett täcke som ni med största sannolikhet aldrig kommer använda. Eller köp ett med 60 dagars öppet köp och lämna tillbaka oöppnat om han inte behövde det.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Hästbäst
2017-06-25 20:49
#3

Tack så mycket, det verkar ju dock vara svårt att hitta en myggsprej som kan användas på föl. Just nu använder vi ultrashield men den får inte användas på föl mindre än 12 veckor, men det borde väl gå att användas på stoet då eller?

Hästar är våra bästa vänner

Caf_Roy
2017-06-25 21:43
#4

Tycker att det borde hålla dom borta från honom också om han håller sig i närheten av henne som är inpregnerad med myggspray, var bara noga när ni sprayar så det inte kommer något på eller för nära juvret, kanske använda en svamp i stället för att spraya? Hade det varit någon fara att ha på henne hade det nog stått att man inte ska använda på ston med diande föl.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Hästbäst
2017-06-26 19:43
#5

Ja precis☺

Hästar är våra bästa vänner

shia
2017-06-26 21:17
#6

försök att inte vara alltför beskyddande. då de "anpassar" sig till det de behöver. Om man har på täcke vid minsta regn, smörjer med solskydd en halvsolig dag osv(överdrivet) så blir hästen "klen" och har inte lika bra "försvar" om man säger så. 

men ta med täcke(köp, sy) och om det regnar mycket, släng på täcket, men låt den inte ha det mer än nödvändigt:)

Annons:
Hästbäst
2017-06-28 12:17
#7

#6 tack så mycket, vi har inte använt solkräm nån gång på hästarna. Ska man ha någon speciell eller räcker det med en vanlig om det blif jättesoligt?

Hästar är våra bästa vänner

Caf_Roy
2017-06-28 17:22
#8

Solkräm behöver man ha på oskyddade hårlösa vita partier, dvs om hästen är rosa på mulen. Vi brukar ha en tyglapp som hänger ner från grimman och skyddar, har man solkräm istället behöver man ibland ha på 2 gånger om dagen om det är blött i gräset och soligt. Opigmenterad hårlös hud har inget eget skydd mot solen och blir brännskadad om man inte skyddar den. Det går snabbt, tänk bara på hur snabbt en blekfis (som jag) börjar likna en övermogen tomat om jag går ut utan solkräm så här års. Vi kan bygga upp tolerans i och med att våra pigmentceller blir mörkare (solbränna) och då skyddar huden, men på hästarnas rosa partier saknar dom pigmentceller och därmed all möjlighet att bygga upp någon sorts tolerans. Men angående täcke håller jag med ovanstående, blir det skitväder så kolla till honom ofta, men lägg bara på täcket om han är kall och fryser, vädertålighet är, till skillnad från soltolerans, en vanesak.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Hästbäst
2017-06-29 12:07
#9

Okej, han har dock inte något rosa på mulen men det kanskw behövs lite ändå.

Hästar är våra bästa vänner

Caf_Roy
2017-06-29 21:18
#10

Hästar blir inte solbrända som vi (ingen solbränna = dåligt skydd, bra solbränna = bra skydd) utan antingen har dom pigment = skyddade eller så har dom det inte = behöver skyddas. Tittar du på hudfärgen på mulen är den mycket mörkare än den mest pressade solbränna någon som behöver solkräm i början någonsin kan få och ger därmed ett utmärkt skydd. Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som har solkräm på en häst/föl som inte är rosa på mulen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Hästbäst
2017-06-30 13:07
#11

Vad tur då, annars hade han nog varit ganska bränd😅

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-07-04 08:08
#12

Det har inte varit det bästa vädret här, igår var det mestadelst regn under hela dagen. Vi såg att han stod och skakad en stund, så vi ställde in transporten med halm.( Som de dock inte använt.) Eftersom vindskyddet inte är klart riktigt än. Och nu imorse var han snorig, så vi har beställt två täcken utifall. Jag har läst att vissa aldrig har täcken på de men om de blir sjuka och fryser då?

Hästar är våra bästa vänner

Urhasten
2017-08-09 10:57
#13

Mitt föl var ute efter ca. 1 månad och är född i slutet av april.

Dalta inte för mycket. Om det är så att fölet huttrar och är BLÖT och KALL inpå skinnet så kan du ta in dem för att torka, stänga in dem i ligghallen eller dylikt, men undvik täcke i bästa möjliga mån.

Sedan blir föl förkylda - precis som med barn. Så länge det inte är tjockt, färgat varigt snor och riktig hosta så hade jag absolut inte varit orolig.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
majaliten
2017-08-11 00:21
#14

Skydda täcka i te i onödan annars får Du en frysning känslig porslins häst Som vuxen

Cezanne
2017-08-13 22:14
#15

Friska föl behöver inte täcke. Hästar upplever inte regn på samma sätt som vi, det ska till mycket för att ett föl ska frysa. Jag har fått ett gäng halvblodsföl som alla släppts ut på bete dygnet runt när de varit 3-4 veckor gamla. Ingen har blivit sjuk trots ösregn vissa dagar.

Upp till toppen
Annons: