Annons:
Etikettridtravare
Läst 1829 ggr
Shamall
2017-06-25 00:42

igångsättning

Har kommit över ett kallblod som på heltid ska bli ridhäst, då han börjat galopptävla på travbanan 9/10 gånger:) 

Den mesta informationen jag kommer över beskriver saker som stelhet då dem gått på raka spår, problem med galoppen, stumhet för skänkeln och i mun, jag har ingen egentligen erfarenhet av att rida travhästar då jag haft halvblod men jag känner dock inte igen något av dessa punkter på hästen jag pysslar med.

Han kan både höger och vänster galopp, är vig som en katt och flyttar för skänkel och är känslig i munnen, har heller inga problem med exempelvis tempoväxlingar i traven. han har en sämre sida såklart men inget värre än hos någon annan häst:)

Hur hade ni "övergått" till enbart ridning ? Han har självklart tappat en del muskler nu när han "pensionerades", och man känner att han är lite ovan att balansera med en ryttare.

Just nu skrittar vi kortare sträckor, longerar och promenerar för hand. Hade funderingar på tömmkörning men skulle antagligen flyga som en vante genom skogen då.

Shamall

Annons:
Tyst
2017-06-26 11:09
#1

Jag har "halverfarenhet" I stallet där min medryttarhäst stod, stod även ett kallblod som skulle bli ridhäst. Jag hjälpte till ibland och vad jag förstår började de ungefär som du gör nu. Det fick vara lite kravlöst då han skulle vänja sig vid att det är en vikt på ryggen - så senor och ligament kunde justera sig.
Eftersom han hade gått lopp var de benhårda med att halten skulle sitta, just den här hästen hade en tendens att trava fortare och fortare. Men kan tänka mig att det är bra även på en lugnare individ, ifall han får lite tävlingsadrenalin någon gång.

Efter det lite kravlösa började de med att han skulle gå i form kortare stunder, och trava "långsamt" (med bjudning såklart) och framförallt avslappnat, utan att vilja spänna sig och trava iväg.

Sedan vet jag inte så mycket mer, precis innan han flyttade kunde han gå avslappnat i fin form i trav överallt så länge ingen annan häst var lite snett bakom - då började han rusa, och de jobbade på det. Halten satt benhårt och han gjorde halt klockrent i alla situationer (utom när det låg en häst snett bakom - då blev det lite betänketid haha) De skulle precis börja med att galoppera avslappnat och fint.

Jag skulle ta hjälp av en tränare, fråga på fler forum, köpa böcker med mera men gissar att du redan gjort det 🙂

Shamall
2017-06-26 12:36
#2

Tack för bra svar! Halten tränar jag på för fullt, då han har en väldans motor, men just det där avslappnande behövs träna på.

Shamall

[134643]
2017-06-26 13:24
#3

Håller på att rida in en travhäst, började i höstas. Han hade dock ingen galopp alls under ryttare, så det har vi får jobba med. Annars skulle jag också satsa på avslappning, broms och halter. För er egen säkerhet, så att grunderna sitter. Vi har också övat mycket på att annan häst kan både ligga framför, bakom och bredvid utan att man måste stressa och tävla. Även att den andra hästen kan öka och man själv kan ligga kvar i samma takt. Det har nog varit min hästs största problem, han blev stressad och tävlingsinriktad så fort den andra hästen ökade. Han är mycket lugnare nu dock. Men att rida med sällskap skulle jag säga är viktig träning. Det låter som att du är helt rätt ute! Böja lätt, lär känna hästen och se till att han tycker att det är kul.

Shamall
2017-06-26 13:36
#4

Det roligamed hästen jag har är att han trivs så bra i sällskap, rider vi ex ut går det bäst om vi är en hel grupp, det är som att hans energi är extrem överskottsenergi, han galopperar ex på stället när han är som piggast, det som är positivt är väl att han alltid går att stanna. Är han riktigt pigg tar han en halt som stegringskommando. Vi fick ett litet bakslag igår när jag gick igenom sadeln och insåg att den låg dåligt så nu inväntar vi en ny, Tänker att jag utnyttjar tiden fram tills dess att arbeta honom från marken. Hästen är dessutom sent kastrerad så funderar på om endel av fasonerna kan vara hingsbeteende? Han vallar ex i hagen och ska ha stenkoll på sina hästkompisar, speciellt stoet som han agerar bodyguard åt, dock verkar hon uppskatta det då hon enbart tyr sig till honom.

Shamall

Tyst
2017-06-26 14:08
#5

#4

Det kan mycket väl vara invant beteende från när han var hingst, skulle hålla lite extra koll så han inte blir bufflig/brötig. 😉

Shamall
2017-06-26 14:11
#6

Haha ska göra det… han är iallafall from som ett lamm vid markträming så det är ju alltid något😂

Shamall

Annons:
shia
2017-06-26 21:14
#7

mitt tips, är att du tar hjälp av dels travtränare samt rid instruktör. 

en häst som stod i stallet för länge sedan var världens finaste, att köra och rida. men så flyttade han å den nya ägaren klarade inte av honom efter ett tag då han var för "het". 

men anledningen till det, är helt enkelt att den hästen endast rids 50-60 min varje dag och det är ingen träning alls, fysisk för den hästen som vanligtvis kördes 1-2 mil/dag(blandat med intervaller och ridning) 

ridning för travhästar(bortsett från att den bygger muskler osv) är inte jobbigt för hjärta lungor utan mer huvud balans och teknik. därav tycker jag du bör köra hästen så den inte blir för pigg då specielt de som endast ridit ridhästar kan ha svårt att rida travare då. (Lärt mig rida travare nu(eller ja, försök utbilda dem till ridhäst att ridaXD) efter X antal misslyckanden.)

öva mycket att göra halt, gå fram för skänkel osv. Börja även jobba på volter men ta det lugnt då det lätt börjar "snurra" i huvudet. tänk ungefär som om du skulle utbilda en unghäst i ridning. att inte göra samma sak i evigheter utan ksk bara något varv, byt övning osv. Var mjuk i hand och skänkel. då lär sig din häst att den inte alls behöver ta i som i trav. (min passhäst, är jättestark att köra bland andra hästar ibland själv också, men när man rid tar han på minsta lillfinger, å går lungt i form i skritt å trav)¨

ha tålamod, rolig och tänk inte så mkt på att allt ska vara perfekt. med träning blir det bra tillslut, en dag lossnar alltXD

(kan säga att jag just nu utbildar ytterligare en travare, och idag stod han på två ben mestadels då han såg ponnyer på banan…. inte glad, var smälld i ansiktet när han reste sig åXD)

Shamall
2017-06-26 22:35
#8

Bra tips! Känner att jag utelämnat så mycket info men vill inte skriva en bok om hur han är.. Travtränaren är även ägaren till hästen så vi har god kontakt och det som är positivt är att jag känner honom väl då jag stod uppstallad här med min fd häst! Att köra honomär tyvärr inget allternativ, det är dels att han galopperar på travet som gör att han pensioneras men även att han sticker med vagnen, oavsett vem som kör, han vill helt enkelt inte köras, ridningen tycker han dock är roligt och visar inga tendenser till att sticka/bli ohanterbar. Vi ska absolut träna för tränare, men inväntar just nu en sadel som sitter bra så att vi får bra förutsättningar redan från början! Vi har haft tränare en gång och hon sa just det, ha kul ta det lugnt och korta övningar i olika former. Somsagt så har han alla förutsättningar för att bli en bra ridhäst, han kan flytta för skänkeln, trava långsamt och har en ren takt han är även mjuk i munnen. Så det är balans och halter som blir prio!

Shamall

Shamall
2017-06-26 22:37
#9

Får väl tillägga att vi tränar mycket från marken, har gått endel nh kurser så funderar på att ta ut instruktören i det igen pch fräscha upp kunskaperna😀

Shamall

shia
2018-03-23 17:17
#10

Får man fråga hur det har gått?nu 3/4 år senare? Mycket kan ha hänt undwr den tiden! (haha, min passhäst å jag (han jag skrev trava å skritra i lugnt ocj bra tempo i form) lyckades komma iväg på ridhus, pay and ride(andra gången i ridhus), samt nu veckoträningar på ridhus och prövat galopp två ggr utomhus :)

Shamall
2018-03-23 18:08
#11

Men absolut! Vi hann inte så ”jättelångt” dock, fokuset sattes på att klara av att skritta lugnt och göra halt utan att stegra, samt försöka träna bort hans ovana att gå på dubbla spår(det absolut svåraste, gissar att man kanske behöver hjälp av massör/equiterapeut). Sen så som någon skrev här så är ju inte ca 60min träning något jobbigt konditionsmässigt för en i toppform tävlingshäst så jag fokuserade på mycket hjärngympa och lite ridning på sandvägar och klättring för att bli av med den värsta energin så att han skulle kunna koppla av. Nu har han tyvärr bara stått och väntat då jag blev gravid och fick lite komplikationer så jag inte kunnat rida… Vi försökte hitta någon som ville rida honom men det var inte superenkelt. Min tanke är att fortsätta på samma spår när jag läkt ihop helt, vår bebis kom för två veckor sedan😁

Shamall

shia
2018-03-23 18:24
#12

#11 :) men grattis 🎉 Haha hjärngympa är nog det enda jobbiga min passhäst upplevt XD men det extra roliga är att han skalle som mig å vägrar ge upp när han inte fattar, utan försök å försök tills han lyckas :) han är så rolig för han visar så tydligt när man inte förstår, då ruskar han på huvudet lite lätt å bara jag fattar ingenting, så då får man ta det igen:) men han tyck det är så riligt när han förstår å glr rätt så :)

Upp till toppen
Annons: