Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 950 ggr
Floffen
2017-06-21 23:47

Hovvård - hovsprickor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir så less. I maj? verkades mitt barfota sto hos dåvarande ägare. Hon hade då mindre hovsprickor. Har gått på lösdrift men jag har stallat in henne. Såg att dom nu går de hela vägen upp :( Håller på att leta efter en mycket kunnig hovslagare för fullt. Men verkar inte som aTT någon kan förän tidigast mitten av nästa vecka. Pga midsommar helg. Nu till mina frågor, Är detta något som gör ont på hästen? Fråga 2. vad jag kan göra för att minska risken för att de skall komma tillbaka. Har hört att de kan ta upp till 1år att bli av med, finns de något som kan. Påskynda hovväxten? Finns de något jag kan smörja in hovarna med för att underlätta? Alla tips mottages!!! Hoof aid, är de något som fungerar? 🙄

Annons:
Lona
2017-06-22 07:22
#1

Kan du få tag på en hovslagare idag (före midsommar) som kan ge dig "första hjälpen-råd" via telefon? Du kan ju skicka bilder? Jag vågar inte riktigt ge tips här på nätet då jag inte är jätteinsatt i hovar men det behövs sannolikt behandlas både inifrån (foder) och utifrån. Jag vet inte om man kan köra samma tillskott och preparat på olika typer av hovproblem och tänker att det inte får bli fel på den här hästen. Beroende på hur djupa sprickorna är så kan det mycket väl göra ont och jag hade inte belastat extra genom tex ridning innan hovslagaren varit där. Det är också en risk att det kommer in bakterier och annan skit i sprickorna som ligger där och gror :-( . Får du inte tag på en hovslagare så ring och rådfråga en veterinär för säkerhets skull så du inte gör något som är tokfel. Tror även att du kan få vettiga tips på bukefalos.com?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
2017-06-22 10:08
#2

TS, titta in på Naturlik hovvård iFokus, där kan du nog få tips om kunniga hovvårdare.

Håll tills vidare hovarna fuktiga men inte våta och undvik lera. Att gå i fuktigt gräs är perfekt, annars kan du blöta hovarna så ofta du kan med en diskborste doppad i vatten. Låt dock inte hästen stå med hovarna i vatten innan en duktig hovvårdare sett hur djupa sprickorna är.

Cecilia.S
2017-06-22 15:25
#3

Jag tycker att du har fått väldigt bra svar i både #1 och #2. Då min ponny också kan få sprickor och torra hovar använder vi oss av hovolja, smörjer in 4-5 ggr i veckan. Det har hjälpt henne att få en bättre hovkvalité. Vi har dock inte haft så stora problem så att vi har behövt stötta upp genom fodret också.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

axa
2017-06-22 22:42
#4

Gå med i gruppen "barfotahov" på facebook. Där har du en drös med kunniga hovmänniskor!

Upp till toppen
Annons: