Annons:
Etikettridning
Läst 1719 ggr
akvarium123
6/21/17, 10:45 AM

Medryttare

Hej!

Jag har blivit medryttare nu men det är några problem som jag gärna vill lösa. Det är nämligen så att ägaren till hästen hela tiden ångrar sig om att det är tävling osv.

Men det är väldigt jobbigt att få reda på det kl 23 på kvällen genom att hen ringer och säger att tyvärr det blir ingenting imorgon då jag ska tävla. Eller liknande… Och det klart att jag kan inte vara uppe hur länge som helst om ni förstår vad jag menar. Och jag menar inget illa om att man inte ska få tävla men jag menar liksom att när vi har bestämt dagar och så så kan man väl försöka gå efter dom.

Men alltså är det såhär det ska fungera? För jag har alltid varit en sådan här som vill ha det rullande alltså ifall det är på onsdagar så ska det vara på onsdagar och inte på en annan dag helt plötsligt.

Sen har jag ett till problem… Att hen slutar kl 16 i Kalmar eller något och det är väldigt långt hem till henne så hon kommer hem vid 17:30 och bussarna slutar ju gå efter 17:00 och samtidigt har VI båda bestämt att jag ska komma kl 15 men hen liksom ångrar sig efter bara några timmar före. 

Är det såhär det ska vara? 

Hopppas nån kan svara på detta!

Annons:
Gronstedt
6/21/17, 11:37 AM
#1

Det verkar ju jobbigt, men du måste nog prata med hästägaren om att du måste få besked tidigare om det ska fungera för dig.

Tävling är inget man bestämmer sig för på kvällen dagen innan, det vet man vanligen om i förväg, så det borde inte vara något problem att tala om lite tidigare. Eller att sätta upp en kalender i stallet där tävlings- och träningsdagar är markerade.

akvarium123
6/21/17, 3:29 PM
#2

Ja det är ju lite jobbigt att få det bara några timmar innan… Men jag ska prata med ägaren och försöka få besked tidigare. Sedan vet jag inte hur är det med försäkringar för de har ingen försäkring på hästarna men hur är det mig vet ni det? Jag tänker ifall det är nån annan försäkring som kan ta det eller ifall man inte har någon.

Men sen finns ju fler "småproblem" typ. Hen har ju ett barn och enligt ägaren så SKA man följa med detta barnet ifall man ville rida och barnet är ju typ 6 år och jag är ju väldigt mycket äldre än det barnet. Jag tänker ju att vad ska det barnet liksom göra om det kommer en bil bara plötsligt och hästen blir skrämd? Tycker det verkar ganska svårt att ringa till sin mamma ifall man inte har mobil… Och jag menar inte att man inte får vara 6 år utan mer det här med att ägaren kan släppa iväg en 6 åring i skogen helt själv men att jag inte kan rida själv. Och jag har frågat ägaren varför och det hon svarar som försvar var att Jag inte kan ta hand om en häst ifall något skulle hända men jag förstår inte alls hur hon kan släppa iväg en 6 åring som rider en storhäst på 170 cm… Medan jag själv blivit medryttare på en D-ponny och har full kontroll mot barnet som drar som bara den för att få ner den i skritt. 

Aja detta är väl saker som är helt normala…

Cola&Bacardi
6/21/17, 3:52 PM
#3

Vad jobbigt det låter :(

Mvh Linnea 

Tyst
6/21/17, 4:08 PM
#4

Oj, lite konstig ägare där. Tyvärr är det väl så att ägaren bestämmer och man får acceptera det. Däremot hade jag försökt prata med ägaren och lägga fram mina problem på ett trevligt och sakligt sätt. Speciellt de två saker du bestämmer här, att det blir jobbigt för dig när hon kommer med besked så sent. Men framförallt detta med hennes dotter, där skulle jag vilja bara prata med ägaren och säga att du accepterar att du inte får rida själv (för det kan du ju inte göra så mycket åt, ägaren bestämmer) men säga att du inte tar ansvar för dottern om något skulle hända.

Kolla upp din försäkring, det är jätteviktigt!
Har hon ingen försäkring på sina hästar måste du ha en för dig. Ring det försäkringsbolag där du har olycksfallsförsäkring (om du har det) och fråga vad som gäller vid hästrelaterade olyckor. Annars är det viktigt att du tecknar en försäkring. Är det så att du rider på ridskola också, har de i vissa fall försäkringar som täcker ryttare i alla hästrelaterade olyckor, oavsett om det är i deras verksamhet olyckan händer.
Kolla även med ägaren vad som händer om hästen skadar sig, och vilken försäkring de har som täcker där. Säg samtidigt att din försäkring inte kommer att gå till hästens skador. Detta bör ägaren redan veta om.
Har ägaren noll och ingen försäkring för någonting hade jag ärligt talat sett mig om efter annan medryttarhäst. Det verkar inte vara någon rolig situation där ägaren tänker konstigt, och det kan bli dyrt för dig om hästen skadar sig.

Lona
6/22/17, 7:39 AM
#5

Nej, det låter inte som ett bra förhållande och jag tycker inte att det är en juste deal. Betalar du dessutom för hästen eller har du den gratis? Jag har de senaste åren iofs inte haft fasta dagar på mina medryttarhästar men vi har gjort upp i god tid i förväg och håller oss till det, i synnerhet om det är något speciellt som en tävling, lektioner el liknande. Såvida inte ägaren är snorrik så skulle jag dra öronen åt mig för att hästarna inte är försäkrade. Det är ju en annan diskussion egentligen, men jag tycker att det är tämligen oseriöst och oansvarigt. Jag skulle definitivt INTE ta ansvar för en 6-åring i en såpass riskfylld miljö, visst har vi barn i stallet emellanåt men då tar deras mamma/mormor ansvaret för dem just kring hästarna även om vi hjälps åt att hålla koll rent allmänt. TS, hur gammal är du själv? Det är inte ett ifrågasättande av DIN ålder och ansvarskänsla men vissa vuxna tenderar att behandla yngre medryttare som skit, de törs inte riktigt protestera… Jag hade förmodligen ställt upp på de där villkoren när jag var tonåring, idag skulle jag definitivt inte acceptera dem. Att vara medryttare ska vara roligt och givande och inte innebära massa trassel, även om man givetvis måste ta ansvar osv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
6/23/17, 5:55 PM
#6

#4 Ja det var nog det första jag tänkte på var nog försäkringen att jag behöver den. Det var nog vi alla tre (mamma, pappa och jag) överens om. Men det är väl saker som är viktiga antar jag så det får nog pappa göra. 

#5 Jag betalar 1000kr i månaden och 1 dag i veckan men det känns ju såklart jobbigt då man inte kan komma upp dit då de bara hittar på annat när vi har bestämt tid… Jag är 13 år.

Så ni båda menar att jag inte ska ta ansvar för 6 åringen ifall något skulle hända med honom?

Annons:
Lona
6/23/17, 7:08 PM
#7

Jag skulle kunna låta en 13-åring ta hand om en sexåring I EN TRYGG MILJÖ, ett stall är sannerligen inte det! Vi har faktiskt just en 13-åring i stallet, faktum är att det snarare är så att hon de sista åren fått börja ta ansvar för SIG SJÄLV; hämta häst i hagen, utan att någon vuxen är med, rida ut själv och så vidare. Prata igenom det här med dina föräldrar; det är INTE ok krav hästägaren ställer i mina ögon, i synnerhet som du dessutom betalar. Jag förstår om det är svårt för dig att ensam ta diskussionen med hästägaren men om du har dina föräldrar som stöd så kanske det blir lättare. Som förälder skulle jag definitivt inte tycka att villkoren var ok för min 13-åring (jag har dock inga barn men väl syskonbarn i den åldern) men det kan vara svårt att bedöma om man inte har häst- och stallvana själv. Sen är jag väl iofs påverkad av min syster; hon jobbar som narkos- och IVA- läkare och ser dessvärre de fallen där ridning och hästhantering verkligen har slutat illa. Det är inget en 13-åring ska behöva ta ansvar för när det gäller någon annan! TS, jag menar inte att förminska dig eller din ålder på något sätt, du låter både vettig, ansvarsfull och mogen, men jag blir förbannad på vuxna som utnyttjar barn på det här viset.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cecilia.S
6/24/17, 7:29 AM
#8

#6 Oj, dyrt var det också! Vår medryttare får betala 800kr i månaden och rider då två gånger i veckan. Om jag hittar en tävling som jag gärna vill åka iväg på, men som oturligt nog är på någon av vår medryttares dagar, frågar vi alltid om det är OK att vi anmäler oss. Även om det är vår häst. I det fall att de accepterar det, får de ta en annan dag just den veckan, vald av dom. Vi låter alltså våran medryttare (och hennes mamma) få vara med och påverka :-) Jag själv tycker att det är extremt viktigt med en bra kontakt mellan ägare och medryttare! Den kontakten påverkar hästen och är även grunden till att kunna ha en medryttare. Ingen vill betala för att rida om dessa riddagar ständigt byts ut - och veckorna är oklara. Ang. ansvar över 6 åringen. Det är inte ditt ansvar att hålla koll på en annan människas barn. Om barnet rider under dina dagar är det visserligen ditt ansvar att hålla koll på hästen, men inte på barnet (det är dock du som ska få bestämma om barnet i fråga ska få rida hästen eller inte, under dina riddagar). Rider 6-åringen under andra dagar är antingen häst eller barn ditt ansvar. Om jag satt i din sits, hade jag på ett snällt och försiktigt sätt presenterat mina tankar och åsikter kring hur situationen ser ut. Jag hade frågat om de kunde informera om tävlingar ca en vecka innan tävlingsdagen. Eventuellt om möjligheten att byta dag, då till en veckodag där det inte annordnas tävlingar så ofta. Alltså under vardagar. Om jag inte fick den respons som jag hoppats på, hade jag börjat fundera på att byta medryttarhäst. Kolla i så fall igenom eventuellt avtal och lämna inte hästen förrän en ny har hittats. Hoppas att det löser sig :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[fille1718]
6/24/17, 11:00 AM
#9

#8 Jag skulle absolut förstått ifall ägaren vill åka på tävling men det är det med att man kan ju ringa lite tidigare i sådanafall. 

Ja kontakten kan jag också hålla med om att den är väldigt viktig. Men då jag nästan alltid SMS så får alltid pappa ringa upp henne ifall det är något. Sen är det väl det också att jag inte vill ringa dit varje gång utan att det ska bara flyta på liksom. (Som det inte gör just nu) utan nu så ringer vi varandra… Och det är liksom det jag vill få bort liksom att man ska bara kunna komma dit utan att ha ringt varandra. För som det är just nu så kan jag inte ta denna kontakten då jag typ tänker att  det är typ en 13 åring jag smsar med. Vilket det inte är utan att det är typ en 50 åring. Vilket såklart blir lite svårt då jag kan skicka emojis och sådant. (Som jag själv behöver träna bort så att vi kan SMS eller ringa) 

Sen förstår jag tyvärr inte detta med att han inte ska få rida och det för enligt dom så ska barnet följa med vid utrett och vid paddock. Sen så kan ägaren titta på annars.

Ja jag ska ta tag om det och prata om mina åsikter men som #7 skriver så ska jag ta tag i det med pappa eller mamma först.

akvarium123
6/24/17, 11:02 AM
#10

//akvarium123 (Fel användare)

Lona
6/24/17, 1:25 PM
#11

Jag är inte riktigt säker på om jag fattat det här rätt; Ägarens barn (6-åringen), rider den på "din" häst eller följer den med på en annan? Om barnet rider på "din" häst så är det verkligen helvrickat… Du har ju betalat för att få ha hästen själv! För mig är det självklart från både ägarens och medryttarens sida att man bestämmer dagar i god tid (eller har fasta), OM något inträffar så får medryttaren "ta igen" någon annan dag. Vi har också gjort så att om hästen tex varit halt/sjuk någon enstaka dag så har medryttaren fått ta igen den, om hästen blivit sjuk eller skadad en längre period så har medryttaren ändå haft ansvar för hästen på sina dagar men givetvis inte behövt betala. Men TS; hur trivs du för övrigt i stallet? Det spelar också in, tycker jag. Trivs man jättebra med stallkompisarna, med hästen osv så kanske det är värt att försöka få till en bättre kommunikation med hästägaren, annars hade jag faktiskt letat efter en ny häst. Jag har både haft och varit (är) medryttare, det är viktigt att man har en bra kontakt tycker jag. Min erfarenhet är också att strular det redan i vardagen så kommer det att krångla till sig oerhört om något händer (något går sönder, du eller hästen blir skadad osv).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[fille1718]
6/24/17, 4:23 PM
#12

#11 Barnet rider alltså på sin egna häst mesans jag rider på en annan häst eller hur man nu ska jag säga det.

I övrigt så tycker jag att jag trivs där då det ändå är nära hem (Ca 1 mil) mot de andra som kan vara 5 mil bort. Och jag tycker ju att hästen är jättesnäll och allt! Dock är det ju en unghäst men jag tycker ändå att den har ju ändå sin egna personlighet och allt.  Han är lite pigg men det går bra ändå. 

Men stallet är ju också väldigt fint gjort och det finns ju både paddock och ridhus.

Så enligt mig så skulle jag viljat vara kvar där och kämpa och därmed få till en bättre kommunikation.

//akvarium123

Tyst
6/26/17, 10:54 AM
#13

#12

Skulle satsa på att prata med ägaren. Speciellt om att det är jobbigt med hur kommunikationen mellan er två är och om ni kanske kan hjälpas åt att få den bättre. Även att du absolut inte kan ha något ansvar för 6 åringen om något händer. Har ägaren bestämt att 6 åringen skall vara med när du rider kan du nog inte ändra så mycket där, dock skulle jag aldrig betala 1000kr för de premisserna.

Prata även med dina föräldrar. De måste ordna med en försäkring åt dig, och jag tycker att de skulle kontakta ägaren för ett möte. De bör ha koll på vilka försäkringar som finns er sinsemellan, att det finns telefonnummer till alla, och att även de talar om att du inte har något ansvar för 6 åringen.

Tycker du verkar vettig och mogen, och att ägaren inte riktigt har full koll ärligt talat. Om jag var du skulle jag se mig om efter en annan medryttarhäst - dock förstår jag att det är svårt om du trivs i övrigt. Satsa på att försöka få ordning på kommunikationen dig och hästägaren emellan, försäkring och ansvaret för 6 åringen. Hoppas att det blir bättre för dig.

Annons:
akvarium123
7/4/17, 3:52 PM
#14

Nu har det blivit bättre!

Jag har pratat med ägaren lite och vi har nog tätt med det mesta.

Kommunikationen har blivit bättre men att jag inte ska skicka sådana här "tonårssms" eller vad man nu ska kalla det. Alltså inte skicka smileys och att prata med ägaren och inte med en annan tonåring då det lätt blir fel kommunikation redan där. Så nu har vi bestämt att vi ska helst ringa varandra mellan 09-18 och sedan efter det får man avgöra ifall det är viktigt, hur sent det är osv.

Och det här med att vi hoppade över vissa dagar var för att det är semester helt enkelt. Och att vi ska betala en viss summa per gång istället för att betala per månad just nu. Och sen efter semestern ska det fungera rullande igen🙂

Försäkringen har vi tyvärr inte tatt upp ännu men vi har pratat med ridskolan och där får man tyvärr inget stöd ifall man är utanför anläggningen. Dvs Ingenting från den försäkringen som ridskolan har.

Telefonnummer är samma där att vi inte hunnit fixa men det är ju enkelt att lösa och det första gångerna är ju en av föräldrarna med så än så länge så är det inte akut. 6 åringen är väl som det är men som det verkar nu så är det bara så när hennes man inte är hemma eller de äldre syskonen.

Nu hoppas jag att allt som vi inte har hunnit göra nu ska vi försöka ta tag i nästa vecka (återkommer).

Tyst
7/5/17, 1:20 PM
#15

#14

Vad härligt att höra! Trevligt att ägaren lyssnade, om hon märker att du är seriös kanske hon även ser att du är mer vuxen än hon trott och även låter dig rida själv inom kort. Sedan tror jag också att om du visar att du är seriös och har mycket koll måste hon själv "skärpa sig" 🙂

akvarium123
7/10/17, 1:33 PM
#16

Nu är försäkringen löst och den ska visst heta Barnförsäkring eller liknande.

akvarium123
1/2/18, 7:03 PM
#17

Tyvärr så är jag tillbaka på ruta 1 (IGEN). Men nu har också mitt hopp och självförtroende sänkts REJÄLT!

Jag börjar på riktigt undra vem som egentligen har mest rätt. (Även fast att alla mina kompisar som vet om detta tycker att jag har gjort rätt). Men inte så lätt när man nu fick reda på via HÄSTNET att ägaren söker igen och att ägarens förra medryttare slutat och vill ha en med mer erfarenhet. Men det är ju inte precis så att jag har slutat och inte heller fått reda på något. 

Nu är det säkert MÅNGA som undrar varför jag kollar efter ny medryttare men jag har faktiskt blivit helt skogstokig på hen nu! För hen letade efter en ny häst som jag skulle börja rida och att hen skulle höra av sig bestämde vi. Men efter 6 månader så orkar man faktiskt inte vänta mer. Så jag började leta efter en annan medryttarhäst (Hände för typ en månads sedan). Men sen så passade tyvärr inte den ridstilen mig. Men passar säkert andra och nu när jag såg denna så blev jag så deppig och känner mig mest bara deprimerad. Hen hade ju LOVAT att sms;a när hen hittat en ny men nu så får man liksom bara ett hejdå via hästen att "Hej min förra medryttare slutade tyvärr och söker nu en ny.  Medryttaren ska både ha ridit privathäst innan och även ridit på ridskola i minst 10 år. 15+ Gäller då jag inte vill ha nån mer oansvarig tack." Men vad har jag egentligen gjort?  Jag hade ju faktiskt inte slutat utan mer hen som letade efter en ny häst och att vi skulle höras av efter det. Och sen tycker jag faktiskt inte att jag är oansvarig. Jag själv får liksom ofta positiv feedback över hur ansvarstagande jag är och hur positiv jag är. Men nej här har jag visst varit både oansvarig och slutat. Och nu känner jag mig typ deprimerad över att det känns som om jag varit en "dålig" medryttare. Känner mig typ kränkt.

Vad ska jag göra och snälla skriv VARFÖR jag varit så dålig och hur jag kan bli bättre på att inte vara en dålig medryttare.

// En ledsen medryttare…

[134643]
1/4/18, 7:17 AM
#18

Det var alltså kommunikationen mellan dig och ägaren som brast igen. Hade ni någon kontakt under de här sex månaderna? Annars är det lätt att tro att du helt enkelt gått vidare till annat. Sen finns det knäppa ägare, man kan göra allt rätt men de är ändå inte nöjda. Då får man helt enkelt försöka att inte ta åt sig. Sen kan det också vara så att enligt ägaren hade du faktiskt inte tillräckligt med kunskap eller erfarenhet för att rida dennes häst. Det är inte heller ditt fel, och betyder inte att du är dålig, bara att ni 3 inte passade tillsammans. Jag hoppas att kommunikationen med nästa ägare blir bättre. Kom ihåg också att vara tydlig med dina önskemål och förväntningar, och inte bara ta första bästa häst som uppenbarar sig trots att du och ägaren har helt olika syn på hur det ska fungera. Var också helt ärlig med din erfarenhet så att ägaren vet! Då slipper man oftast de värsta problemen… även om det kan skita sig ändå :)

akvarium123
1/4/18, 6:41 PM
#19

Jo men alltså under dessa 6 månader så hade jag ju skrivit ett par sms. Runt 1 per månad och ägaren var väl relativt trevlig ändå. Men sen så efter 5 månader så det klart ingen orkar väl ta kontakt och "glömmer bort" det hela. Och tror vi båda råkade göra det.

Men till nästa gång så ska jag verkligen säga hur jag ville ha det och vara ärlig(Hade dock redan varit ärlig) vad jag tyckte. Men tar åt mig det ändå! (Kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev först men det kan säkert skilja sig ett halvt år till 1 års mer kunskap än vad jag egentligen hade.

Men vad skulle ni viljat att man skulle göra som medryttare på era hästar? 

Men nu ska jag iallafall ALDRIG mer ta första bästa häst utan vänta och verkligen se vilken jag verkligen passar på. Nu såg jag ju dock en häst i ett annat stall söka en medryttare och det har ju varit mitt motto hela tiden liksom att vara i det stallet. För där har jag ju hört att ägarna är så fantastiska och hjälpsamma. Och då min kompis också är där så vill hon ju ha ridsällskap då hon varken får eller vill rida själv (Jag vill ju också gärna rida i sällskap).  Sen så är ju ägaren väldigt snäll och så och jag har redan pratat med ägaren och hon är verkligen så snäll som hon sagt! Supertrevlig ägare med de förväntningarna och önskemålen som jag har på medrytteriet!

Nu får vi banne mig hoppas att detta tar sig och att det inte blir likadant. "Efter regn kommer solsken" som man säger.

Upp till toppen
Annons: