Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 964 ggr
powerade
6/13/17, 5:10 PM

Grönbete

Jag står i ett stort stall med ca 30 hästar. Stallägarna har beslutat att inte ha någon inbetningshage utan sättas direkt på bete . Alla är oroliga att hästarna ska få fång inklusive jag. Min häst har inte haft det tidigare men nån gång kanske är första? Kan man ha sån man fäster över mulen för att begränsa intaget i några dagar sen ta av för att minska risken? Eller kommer det ändå bli för tvärt? Isåfall vad rekommenderar ni?

Annons:
Gronstedt
6/13/17, 5:15 PM
#1

Gå ut med pålle i koppel och låt hen beta så ofta och länge du kan för att vänja in. Ta ut pålle ur hagen så många timmar du kan de första dagarna och ge halm eller hö för att "jämna ut" övergången.

Betesreducerare fungerar inte speciellt bra och kan orsaka skador. Och är hästen tillräckligt glupsk äter den oavbrutet med den på och får i alla fall i sig lika mycket.

powerade
6/13/17, 5:17 PM
#2

Vi brukar äta ca 20 min varje dag typ. Men det känns inte direkt tillräckligt:/ Han är van fri tillgång på bra hö

Gronstedt
6/13/17, 5:20 PM
#3

#2: Det är en grund, men låt honom beta mycket mer om du kan. När jag hade det så tog jag med partnern till stallet, så fick hen stå och hålla i kopplet medan pålle betade och jag fixade stallsysslorna. 

Om du ger kraftfoder, så dra ned på det redan före betessläppet.

powerade
6/13/17, 5:30 PM
#4

Lite dåligt med tid men ska försöka. Inget kraftfoder någonsin

Caf_Roy
6/13/17, 7:34 PM
#5

Vi har lite känsliga hästar och får börja beta in dom i princip så fort gräset kommit upp, först ett par tuggor på väg till hagen, sen efter några veckor 5 minuter och sen långsamt öka till en timme om dagen. Men sen när dom är vana vid en timmes intensivt betande om dagen har magarna vant sig och då är det inga problem att släppa ut på gräs. Är jag ute och betar på egen hand brukar jag sätta på ett avsnitt av någon pod eller tv-serie i telefonen att underhålla mig med.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
6/13/17, 10:07 PM
#6

Har ju en en timme till övers när jag gjort allt jag ska i stallet ifall det inte blir vilodag och det är ju bara 2 dagar o veckan. Men vi betar ett par minuter varje dag minst 10

Annons:
axa
6/13/17, 11:35 PM
#7

Skulle aldrig någonsin släppa min häst på bete oförberedd. Beta för hand, plocka och ge vid högivorna och klaga till stallägaren- så oansvarigt av dem!

Vårt stall betar in på betet där de till en början vänjs in 4-5h per dag och sedan hela dagens hagtimmar för att sedan släppas på helbete. Och innan dess står i alla fall min häst i hage med stor gräsyta och på stallet finns inbetesmöjlighet och jag betar honom även för hand och plockar åt honom.

Betesreducerare kan hjälpa- eftersom det höga gräset han kommer kunna komma åt är det minst näringsrika. Men samtidigt känns det inte som en hållbar lösning och inte heller något hästen kommer vara lycklig över.

Den kan inte gå i vinterhagen och så släpper du in din häst på bete själv några timmar om dagen tills dess att du känner att hästen är redo?

powerade
6/14/17, 6:18 AM
#8

Vi skulle egentligen få inbetningshage. Varför vi inte får de vet jag inte. Vi har inte hunnit få så mycket gräs än och dem tycker väl de blir för dyrt eller någon att köra ut hö så länge. Jag vet ej:/ vi är 2 veckor efter nu med betoningen och hälften så.myclet.gräs typ:/

Tiktak697
6/14/17, 4:33 PM
#9

Brukar vara i inackorderings stall man ska ju beta hästarna innan färjan änkefru de har jag alltid fått göra

Mvh Tiktak

powerade
6/14/17, 6:26 PM
#10

Dem har dock sagt att det ö4 väldigt magert bete. Och att hästarna som väl fått fånghar fått under vintern pågrundav kraftigt hö. Men borde.ändå bli chock för magen.men vi handbetar så mycket vi hinner

[nevamisse]
6/14/17, 11:12 PM
#11

Skulle aldrig chansa på att släppa ut utan att vänja in ordentligt.

Våra betas tidigt på våren, allt i från en liten stund och sedan ökning upp till 4-5 timmar under några veckors tid innan de kan komma ut på något bete. Antingen får man ta sig tiden att beta långa stunder eller så får man byta stall/bete/hage, det är  hästens hälsa det handlar om.

tiger tok
6/15/17, 6:07 AM
#12

#10 vet inte om du har erfarenhet av fång, det är ovanligt att hästar får fång av hö, och det låter helt bisarrt att flera hästar i ert stall isådana fall har fång hela vintern fram till sommaren!? Fång gör ont! Och dessutom ökar risken för fler anfall desto fler anfall hästen haft. Detta är självklart inte menat som en elak kommentar, bara reagerade på det du skrev! (jag har en mycket fångkänslig häst)

Emiliia
6/15/17, 7:56 AM
#13

Har ni möjlighet att ha hästen i en annan hage med mera gräs före några korta stunder om dagen?

Annons:
Lona
6/15/17, 8:19 AM
#14

Kan ni som inte vill släppa direkt på betet samordna er på något sätt - att ni kanske kan pussla med hästar och hagar om ni hjälps åt? Det kan ju vara svårt, i synnerhet om man inte har bil och/eller knepiga tider att anpassa sig till, att beta hästen eller flytta mellan olika hagar men vi brukar samordna oss på olika sätt just vid betessäsongens början (och slut).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
6/15/17, 4:33 PM
#15

#12 vi har en häst nu i stallet som inte får gå på fri tillgång just för hon får fång. Dem gånger fången uppstått är just under vintern då höet varit för kraftigt för dem. #15 ägarna har burat in allt gräs till sommarhagar. Sen vill många inte splittra flocken pågrund av skaderisken. Hagen intill sommarhagen är inte nog stor så man kan skicka in alla hästarna i den heller:/

Gronstedt
6/15/17, 4:35 PM
#16

TS, är det förbjudet att ha hästen inne efter betessläppet? Annars kan du ju begränsa tillgången genom att ta in den och låta den äta inne de första dagarna.

powerade
6/15/17, 4:36 PM
#17

#13 vi har ingen hage just nu till övers

Tiktak697
6/24/17, 10:30 AM
#18

#10 ja det är inte vanligt att de får fång av hö men då kanske ni har ett dåligt hö de kan man få fång av och om man har dåligt hö med kombo av obalans i höt och högt socker för miga fibrer det är många faktorer inte för bra hö bra hö orsakar oftast ingen skada. Men att ha kraft är inte så bra

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: