Annons:
Etikettridning
Läst 940 ggr
Linajkf
5/29/17, 8:03 PM

Kan inte utvecklas

Hej!

Jag behöver lite hjälp med hur man ska kunna utveckla sin som ryttare, på ridskola. 

Jag var, för inte så längesedan, på ett weekendläger, ett jättetrevligt sådant. Där hade vi hoppning. (huvudsakligen banhoppningen som jag kommer syftar på). Jag , som är van att hoppa ca 60 cm på ridskola, hoppade upp till en meter på ponnyn jag hade. Detta för att tränarna där ansåg att jag hade de förmågorna. De sa också att jag skulle kunna hoppa högre. 

Problemet då är att vi på ridskolan har hoppning en gång i månaden, hoppar inte så mycket då det väl är dags. Vi hoppar som sagt inte så högt heller. (pga ponnysarnas olika nivåer och ryttares önskemål)

Jag vet att höjden inte spelar någon som helst roll. Är väl medveten om det. Men nu när man hoppat 50-60 i några år, när man ridit i åtta år, och fått höra att man är kapabel till så mycket mer, är det inte så lockande längre. 

Ridskolan har inte heller någon hoppgrupp eller liknande, utan jag rider där i min grupp en gång i veckan. Att be dem höja hindrena skulle jag helst inte vilja göra. Jag vill inte tänja på gränser eller få någon annan, som inte riktigt vågar, att tveka på sig själv eller liknande. Jag skulle inte heller vilja fråga om att byta grupp, eller gå över till en högre nivå. Gillar gruppen och känner mig inte så vågad.

Så, vad skulle ni göra? 

(Letar redan efter medryttarponny med en kompis, men det är mer eller mindre en omöjlig uppgift.)

Annons:
Stallmima
5/29/17, 8:19 PM
#1

Du kanske skulle söka dig till en ridskola som är mer inriktad på hoppning och sedan fortsätta leta medryttarhäst du kan utvecklas med

BokDuvan
5/29/17, 10:08 PM
#2

Tycker att du borde börja i en hägre grupp trots att du inte vill det. Du kan alltid prata med din ridlärare om du kan prova i en högre grupp och se hur du gillar det, eftersom du bara rider en gång i veckan är det ingen idé att du bara "åker med". Utmana dig själv lite, det låter som om du kan mer än du tror

BokDuvan
5/29/17, 10:09 PM
#3

annars är det bara att gilla läget.

Gronstedt
5/30/17, 7:53 AM
#4

Det är inte ofta ridskolegrupper hoppar högre höjder, helt enkelt för att det sliter för mycket på hästarna att göra det ofta. 

Vissa ridskolor har tävlingsgrupper, där de som vill tävla finslipar sina kunskaper och också hoppar högre banor ibland. Finns det någon sådan ridskola i din närhet? Du kan också fråga din ridskola om de kan tänka sig att starta en sådan grupp, om ni är några stycken som har intresse för det. Då kan den gruppen träna en eller två gånger i månaden utöver de vanliga ridlektionerna.

powerade
6/1/17, 8:54 AM
#5

Går det inte boka privatlektioner på ridskolan med instruktör? Vi kan göra det och hyra häst från ridskolan.

Upp till toppen
Annons: