Annons:
Etikettridning
Läst 1661 ggr
powerade
2017-05-29 14:56

Rida utan sko?

Hur ser ni på att motionera en häst som har en tappsko? Vi har ganska löst underlag på ridbanan så spelar det så stor roll om man motionerar lite lätt trots att en sko är borta?

Annons:
Gronstedt
2017-05-29 15:17
#1

Det går ofta bra att arbeta på mjukt underlag med en sko borta, men vissa hästar är känsligare än andra och det finns risk att hästen vrängt till sig eller trampat på söm/tåkappa när skon drogs av och därför har ont. Man måste vara mycket uppmärksam på hur den rör sig.

powerade
2017-05-29 15:43
#2

Vi gick på asfalten till stallet och han gick helt normalt. Är inte ömfotad heller så han kommer

powerade
2017-05-29 15:43
#3

Reagera på underlaget. Tänkte mest bara så det inte blir snett för dom. Men de är väl värre på hårda underlag då :)

Cecilia.S
2017-05-29 17:28
#4

Det är så individuellt. Om ni känner er säkra på att han inte är ömfotad och att han inte har någon skada inuti hoven, så kan ni säkert testa att köra igenom ett lugnare pass. Min ponny är ömfotad, ett ridpass på henne (trots mjukt underlag) med tappsko skulle leda till minst två veckors vila pga hälta. Så jag personlighet hade låtit hästen promenera (om ej ömfotad) tills att skon kan slås dit igen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Caf_Roy
2017-05-29 18:55
#5

Så länge hästen inte visar några tecken på ömhet, obehag eller ojämnhet och underlaget är tillräckligt mjukt / hovkvalitén tillräckligt bra för att hoven inte ska "fransa sig" är det bara att köra på! Borde väl ändå inte bli mer än ett par dagar innan hovslagaren kommer.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
2017-05-29 22:11
#6

Ja han har gått barfota och väldigt bra hovar. Anledning till att han fick skor på var större stenar i skogen han reagerade på ( sprängsten). Han borde ju visa att han har ont på asfalten på vägen till stallet om han har ont tycker jag. Vi får på ny sko imorgon:)

Annons:
Gronstedt
2017-05-30 07:49
#7

Om det bara är för sprängstenens skull han skos, så hade jag satsat på boots i stället.

powerade
2017-05-30 10:42
#8

#7 nä inte bara den skullen. Men det var anledningen till att vi slog på dom och när hovslagaren väl kom så hittade vi väldigt snea hovar som hovväggen låg lite taskigt till med:)

axa
2017-06-01 07:18
#9

#8 Vad ska skon lösa för problem där? Slet han fel helt enkelt?

powerade
2017-06-01 08:50
#10

Ja hans hovar nöttes ner på insidan så han har har haft bakbenen lite inskjutna under kroppen och inte velat aktivera vänster bakben lika som höger då han försökt stödja så lite som möjligt på den ( när man krafsade hovar vilade han på ena bakbenen när man tog fram. Men skorna så nöts ju inte hoven bort. Så nu är den nästan helt bra 8 månader senare:)

Upp till toppen
Annons: