Annons:
Etikettstallet
Läst 1135 ggr
Emiliia
5/28/17, 8:26 PM

Sågspån i boxen?

Hej vi ska ha över sommaren våra två hyrhästar på bete. Ena hästen (en islandshäst) har haft fång och om hon slipper till gräs så äter hon mycket så vi har både skog och gräs hage. Vi bor på en bondgård så vi har en ladugård där det finns två boxar. Vi skulle säkert måsta använda dom så hon kommer lite bort från gräset (hon kommer ju såklart ha sin häst kompis med) vi har inte så mycket bra underlag… Går det att ha sågspån?

Annons:
Vrilen
5/28/17, 8:57 PM
#1

Funkar jätte bra! Hade det till hästen när den stod inne och till kaninerna.

Lillen05
5/28/17, 10:38 PM
#2

Det beror nog på vad det är för sågspån! Sågspån från Ek är giftigt för hästarna. Viss sågspån innehåller också terpentin, som kanske inte är det bästa för hästarna. Det är inte giftigt som Ek, men en del hästar är överkänsliga mot terpentin och kan få besvär av det.  Men så länge sågspånet inte är giftigt och dammar skall det nog inte vara någon fara att använda det! 🙂

[Susanne M]
5/29/17, 10:14 AM
#3

Jag har alltid använt sågspån till mina hästar. Jag tycker det är helt överlägset allt annat.

Cecilia.S
5/29/17, 5:30 PM
#4

Sågspån är toppen, pellets funkar ännu bättre att mocka (men kan damma om det inte underhålls). Vi brukar köpa från granngården :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Stallmima
5/30/17, 10:14 AM
#5

Tycker såg/kutterspån är bäst att ha som boxunderlag  🙂

Maleficum
5/30/17, 12:27 PM
#6

Själv är jag mest van med torv och föredrar det framför spån och annat :P Men blir ju såklart inte lika ljust och trevligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
powerade
5/31/17, 6:40 PM
#7

Stora spånflingor brukar ej damma lika mycket. Men annars så har vi haft papper till några hästar och det har funkat bra. Eller så kan man blanda eftersom att spöket ofta är rätt dammigt så kan dom få hosta och så:)

[nevamisse]
5/31/17, 11:05 PM
#8

Jag föredrar kutterspån. Vet de som använder sågspån, men jag tycker det dammar väldigt mycket.

Upp till toppen
Annons: