Annons:
Etikettövrigt
Läst 901 ggr
[Shia]
5/22/17, 1:14 PM

liten historia om min favorit 27 årig ridskolehäst

Fick nyss beskedet att min favorit på ridskolan, Cindra är halt- jag vet ännu inte varför… Hon är 27 år, (26 när bilderna är tagna och tänkte skriva "vår historia") och den piggaste "tanten" jag vet. Hon tar så himla bra hand om nybörjarna och osäkra ryttarna och när mer erfarna rider kan hon busa till lite. Få äldre erfarna ryttare gillar inte henne- men jag älskar henne. Första gången jag red henne, 2015 hatade jag henne😂Jag tyckte hon var seg, trög, svår å styra osv. Men efter ridlägrets slut- i loved her. Och ända sedan dess har hon varit min favorit. 

Jag ville så gärna lära mig rida henne, hon var så klok. Hela hösten iprincip, red jag henne på lektionerna. Svåra som sjutton var en del men jag började mer och mer lita på henne. på den första tävlingen (hopp) när jag hade henne vart hon helt fantastisk! aldrig har jag varit mer nöjd över en hopptävling-(ridskole) trots vi vart uteslutna. Hon vart helt ändrad!(Ingen hade tävlat henne sen hon var ca 10(kom till ridskolan när hon var 5 år) hon vart superpigg(men lika känslig) bjöd som bara den på hindrerna, landade i rätt galopp(landade alltid i fel galopp annars- vilket lärarna sa när någon ny red henne) men där hoppade hon som en gud!(över 60 cmXP) heh, glömde dock driva mot ett hinder hon tyckte var läskigt så vart två stopp där, å ett till på ett annat hinderXD näst sista- så fick hoppa klart banan ändå. domarn sa att hon aldrig sett henne så fin! hennes ögon glänste!

under våren fick jag rida henne mer och mer, och på vår tävlingen(bilderna är tagna från) var vi felfria och jag var överlycklig!  

i höstas, på sista lektionen för terminen red jag henne. hon var superfin, men så i galoppen snubblade hon till från ingenstans och vi gick omkull. Jag var livrädd att hon skadat sig(fast jag skadade mig mer) och vart lättad då hon endast fått ett skrapsår på bogen. efteråt var hon så försiktig med mig, jag var livrädd typ. Hon var riktigt fin.

denna termin har jag knappt ridit henne, men i vintras på dressyrlektion(fick henne då jag var (för första gången rejält) rädd, efter att jag tappat kontrollen över en travare som dragit iväg å jag flugit av å slagit mig ganska rejält. ) och då stämde allt! minsta lilla å hon lyssnade, gick i form hela passet, skänkelvikningarna, galoppombyterna(red snett igenom i galopp, så la in galoppombyte innan vi bytte varv å sakta av å gjorde övningen på nytt) den "tröga, sega, lata ridskolehästen som jag så envist velat lära mig rida- där visade det resultat. hon var pigg, känslig, lyhörd. allt stämde.

sist jag red henne- En lång månskens galopp i kvällsmörkret. hon var magisk- vi svävade kändes det som.

jag är rädd att de ska ta bort henne nu- då hon var halt för någon må sedan också… och de köper in nya hästar hela tiden, och de andra "gamla" har "rensats" bort… men jag kommer alltid minnas henne med ett leende. och det jag tar med mig från henne är att en häst kan vara lat, seg, svår, galen, allt. men om man verkligen vill lära sig rida den- så går det, bara man lär känna hästen och lär sig rida den hästen…

❤️

Annons:
tiger tok
5/22/17, 9:34 PM
#1

Fin historia, mysigt att läsa! Hoppas ridskolan tar det bästa beslutet för alla parter!

[Shia]
5/22/17, 10:31 PM
#2

💝 tack Jo, har hon ont så vill jag inte att hon ska lida-men om det är något lätt(Som om hon tex bara vrickat sig lite, går över efter några dagars vila utan några bestående men) så hoppas jag hon får iallafall en till sommar💝💝 fast jag har ändå i tankarna(och haft sen i höstas) att hon är gammal, och att hon inom de kommande året inte kommer vara kvar(bästa vore om hon fick bli pensionär, som svarta(en annan av de jah gillat mkt) hon fick fara till en familj som tar hand om henne bra💝

Tyst
5/23/17, 2:55 PM
#3

27 år är ingenting, så det kan bli så att ni har massor med år framför er 🙂

En av mina favoriter på ridskolan togs bort förra sommaren. Han var 32 år och gick fortfarande nybörjarlektioner!

JoannaLi
5/23/17, 3:30 PM
#4

Cindra på SRK? (Såg att du bodde i Västerbotten och nämnde Svarta). Fin tjejja, har gjort mycket gott för många övergångsryttare som ska gå från ponny till storhäst :) 

Men, samtidigt, hon har ju kämpat för sin rätt. Hon har ju varit småsliten under hela min SRK-karriär (lite drygt 10 år), så om hon nu har blivit ordentligt halt kanske det är dags, hur jobbigt det än är 💔

Fira henne för den fantastiska lärare och vän hon varit, och sörj henne i god ro ❤️

[Shia]
5/23/17, 3:44 PM
#5

JoannaLi

- ja det är hon❤️(kan träffa vilken person som helst i ett stall som ridit där, och alla har de något minne från cindra:) första tävling osv så hon har varit en fantastisk lärare för väldigt många❤️

Jag önskar bara att jag skulle fått träffa henne ibörjan av henens tid på srk:) tänk så fin hon måste ha varit som fem år❤️ och att jag skulle velat haft en positiv attityd till henne från början❤️

Jag hoppas att de tar rätt beslut för henne❤️

[Shia]
5/23/17, 3:45 PM
#6

<btw så försökte jag posta bild- men vet ej om de kom med eller inteXD ser inte ut så från mitt pers menXD får vara då

Annons:
Upp till toppen
Annons: