Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 982 ggr
Javix
5/19/17, 4:08 PM

Nosgrimma över bett

Hej! Jag har sett på lite bilder på nätet och sedan tänkt en del på det om det påverkar hästen negativt om man skulle använda exempelvis en remontnosgrimma eller eller pullarträns (även aachen) enbart över bettet, dvs. på båda remmarna över bettet. Jag tänker att dessa nosgrimmor används ju till att ex. hålla bettet stadigare underifrån (?) men om man skulle använda dem som en engelsk nosgrimma över bettet (tänkte framförallt som prydnad, eller kanske dressyrtävling?), skulle det påverka eller skulle folk bara tycka man verkade okunnig… Tack på förhand, vänligen snälla svar :)


Annons:
Javix
5/19/17, 5:03 PM
#1

Hmm… Insåg att över bettet var en luddig förklaring, det kan ju mena både över sidostycket och bettet (vågrätt ovanför typ) eller som jag menade, som en engelsk nosgrimma (lodrätt upp). Hoppas man förstår i alla fall. 🙂


[RC1393]
5/19/17, 7:03 PM
#2

Du har ingen bild du kan länka till som förklaring för jag förstår inte hur du menar. Min första tanke var att spänna på utsidan sidostycket eller mellan kindbenet och mungipan på hästen, men du skriver att bägge dessa alternativ är fel… 

Det bästa är bara att välja en nosgrimma som hästen trivs med som du sedan spänner så som den ska, ovan- och/eller nedanför hästens mungipa beroende på modell och med två fingrar mellan hästen och remmen, om det är svar på frågan.

Javix
5/19/17, 8:02 PM
#3

Ursäkta för dålig förklaring 😂

https://www.globussportwebshop.se/wp-content/uploads/2013/11/445550-70brun2.jpg, här är pullartränset, sen såg jag en annons med en häst som hade remontnosgrimman ovanför också. Jag menar alltså under sidostycket. 🙂

Ja, man kan förstås köpa en sådan nosgrimma man vill ha, men tänkte om man kanske kunde exempelvis använda en remont som engelsk nosgrimma fast den då hamnar lägre än en riktig.


Javix
6/24/17, 7:24 PM
#4

Någon som vet?


Caf_Roy
6/25/17, 4:45 PM
#5

Finns det någon anledning till att du skulle vilja ha den så? Vad vill du uppnå som en korrekt använd nosgrimma av lämplig typ inte klarar? Varför använda fel utrustning felaktigt istället för att använda ändamålsenlig utrustning korrekt?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Javix
6/25/17, 4:57 PM
#6

Jag vet inte, har bara funderat.


Annons:
Upp till toppen
Annons: