Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 653 ggr
tovesammi
2017-05-10 17:05

Halt häst tävling

Hej! Jag behöver lite hjälp med för och nackdelar med tävling två veckor efter hälta. Och innan ni brusar upp - han har varit halt i 2 dagar och nu har han varit halt fri i tre dagar. Har en inplanerad tävling 21 maj, och är det ok att åka på den (hoppning) förutsatt att han SKA vara FRÄSCH och absolut INGA tecken på hälta. Notera att jag är ingen pjåskärring som ställer av sin häst i ett halvår för ett skrapsår (ironi). Hur korkad är jag om jag åker och hoppar två klasser? Funderar på att skritta lite i helgen, han har varit halt i bara någon dag ingen långvarig hälta!! Ej varm eller svullen. Mkt pigg i fräsch

Annons:
Gronstedt
2017-05-10 17:24
#1

Beror ju helt på vilket ben han varit halt på och varför han varit halt. Stentramp - tävla på bara, frambensvrickning - stanna hemma.

Böj eller longera i trav på hårt underlag minst 2 gånger för att kolla innan det är dags att åka.

Cecilia.S
2017-05-10 17:44
#2

Vilka höjder ska ni hoppa? Det är kanske inte så bra att belasta benet för mycket. Varför var han halt - och vart?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

tovesammi
2017-05-11 09:55
#3

Han ska hoppa 70 & 80. Tömkörde igår i skritt och testade lite trav, gick fint ingen reaktion under arbetet eller efter (värme elr dylikt). Han snubblade och gick ner på knä eller gick halvt omkull. Tror det ser mycket värre ut än vad det faktiskt är. Han var halt på vänster fram, ej öm. Inte halt i skritt utan endast i trav. Ej halt igår heller.

Gronstedt
2017-05-11 10:02
#4

Om hästen är halt i skritt är den mycket svårt halt, måttlig hälta syns bara i trav och ofta bara på böjt spår när det onda benet är inåt. Många hältor ger ingen ömhet när man klämmer på benet, utan bara när benet belastas av hästens vikt, så det säger ingenting. Vrickningar, ledinflammationer och senskador behöver inte ge puls eller värme som känns utanpå heller.

Om en häst som är/varit framhalt snubblar illa, skulle jag ta det som ett rejält varningstecken.

Jag skulle inte starta den hästen, och definitivt inte i två klasser på samma dag, om han inte fick klartecken av veterinär vid böjprov.

Upp till toppen
Annons: