Annons:
Etikettridning
Läst 1242 ggr
annajanssonn
5/6/17, 2:02 PM

Häst som "stänger av" under ridpassen

Hej! Jag undrar om någon har samma problem som mig med att min häst bara stänger av under ridpassen och går då inte en enda meter och lyssnar varken för skänkeln, det är framför allt på ridbanan och i ridhuset som detta händer. Kan det bero på att han är unghäst? Tips tas tacksamt emot!!

Annons:
JoannaLi
5/6/17, 3:28 PM
#1

Kollad av veterinär, kollad av equiterapeut, kollat tänderna, sadeln etc? 

Känns som smärtreaktion för mig. 

Ofta kan hästarna i större grad ignorera smärta på uteritter än i ridhus/på ridbana pga att de slipper gå ställda lika mycket, och den får mer att fokusera på utöver själva smärtan.

[134643]
5/6/17, 6:56 PM
#2

Kan ju också vara att han helt enkelt inte är motiverad till att röra sig. Se till att passen är korta, lätta och roliga för honom så att han vill jobba! Men steg ett är självklart att utesluta smärta precis som #1 säger.

Lona
5/6/17, 8:12 PM
#3

Förutom det som tidigare nämnts, kan det vara för svårt för hästen? Senaste unghästen jag var medryttare på kunde helt plötsligt få "kortslutning" i skallen när det blev för svårt/hon behövde tänka för mycket. Det var alltså inget fel på vare sig henne eller utrustningen, det var inte för tufft fysiskt, hon var heller inte "dum" utan hon behövde helt enkelt vila hjärnan lite. Efter en paus, antingen stillastående eller i lullig skritt på lång tygel så trillade bitarna på plats igen och ofta gick hon då mycket bättre än innan hon stannade. Det är klart att det säkert finns hästar som sätter det i system men ofta är många, både ryttare och instruktörer, snabba att döma hästen för att den är obstinat eller "jävlas" när det har en helt annan förklaring. Just när det gäller unghästar tycker jag att det är viktigt att behålla glädjen i ridningen, i synnerhet på banan. Det är svårt att hitta tillbaks till rätta attityden igen om man kör för långa eller för svåra pass.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annajanssonn
5/7/17, 7:25 AM
#4

Smärta kan vi utesluta då vi har nyligen har haft ut veterinär och tandläkare som har kollat på han och det såg fint ut överallt. Grejen är att han står liksom still och rör sig inte men ändå står han och sover.

Cecilia.S
5/7/17, 10:35 AM
#5

#4 Kolla då upp utrustningen om eventuell smärta kan komma därifrån. Efter att ni har kollat upp det, skulle jag testa att köra en del miljöombyten. Rid ut i skogen, kör korta och enkla pass på banan och testa longering eller tömkörning. Beröm honom så fort han går framåt och lyssnar på dig. Den viktiga biten med unghästar är att de ska tycka att det är roligt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

elladora
5/16/17, 4:05 PM
#6

Eftersom det är en unghäst så skulle jag gå tillbaka i träningen så att den får tillbaka glädjen. (nu vet jag ju inte hur gammal den är och hur långt den kommit i ridning och utbildning) 

Det kan även vara så att den lärt sig för mycket på för kort tid och att det blir lite för mycket som pågår i hjärnan på en gång så den stänger av. 
Gör saker som du vet att hästen gillar. Släpp den lös i ridhuset och lek lite så att den inte bara förknippar ridhuset/ridbanan som jobbig. Låt den ha lite kul ;p
Och tänk på att det är en unghäst. Alla lär sig olika fort, precis som vi människor, så ta det lugnt.  Glöm inte mycket(!) beröm när den gör rätt! :)
Hoppas allt löser sig.

Annons:
annajanssonn
5/19/17, 1:48 PM
#7

Tack för alla tips! Vi har nu tränat vidare en del och han blir bara mer och mer motiverad för varje ridpass. Tror problemet har varit att han har varit "mamma" sjuk och han vill alltid att jag ska gå framför han och visa han vägen och säga att det inte är farligt!

Cecilia.S
5/20/17, 7:25 AM
#8

Skönt att det börjar bli bättre! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: