Annons:
Etikettexteriör
Läst 1389 ggr
annajanssonn
2017-05-02 14:02

Min häst har gått ner i vikt.

Hej! Min lilla häst har nämligen gått ner väldigt hastigt i vikt sedan han kom hem från sin fodervärd och jag börjar bli ganska orolig då han alltid har varit matglad till att  numera baraäta någon gång och då och då i liten mängd. Det finns alltid mat i hagen så utan mat blir han ju inte då han står på lösdrift hos oss men hos fodervärden stog han  i box hos fodervärden stog han inne  på nätterna och i hage på dagarna och åt helt normalt och hade ett inget problem med maten. Nu äter han lusern och kraftfoder dagligen och lite hösilage om han känner för det. Är det någon som har något tips på hur jag kan göra? Blir lite svårt att trycka i han maten så att säga. :)

Annons:
Gronstedt
2017-05-02 14:09
#1

Börja med att kontrollera att allt ser bra ut i munnen - att tänderna ser bra ut och att han inte har sår eller att det fastnat foder mellan tänderna som skaver. 

Låter magen normal och ser avföringen bra ut? Dricker han normalt? Kan det vara foderbyte som spökar?

Det bästa är att låta en veterinär undersöka honom, allt från tänder till ändtarm, så det inte finns några problem.

annajanssonn
2017-05-02 14:26
#2

Har  nyligen haft ut Tandläkare och det fanns inget att kommentera utan munnen såg bra ut  och han är nyligen träckprovad och  hans träck ser precis  ut som vanligt. Och dricker gör han  också som vanligt… :/

annajanssonn
2017-05-02 14:27
#3

Får ta och rådfråga med veterinär och utgå från det hon säger, tråkigt när det blir såhär. :/

Gronstedt
2017-05-02 14:33
#4

Hur länge har det fortgått? Kan han vara upprörd/deppig efter miljöombytet eller sakna någon speciell kompis? 

Skiljer sig fodret han får nu från det han fick hos fodervärden? 

Har han det bra i hagen, så att han har ro att äta, eller blir han undanträngd eller "körd med" av andra hästar? Om han rör sig mer och inte sover lika mycket och djupt som när han stod inne på nätterna, så blir energiåtgången större - det kan också spela in.

annajanssonn
2017-05-02 14:41
#5

Han kom hem från sin fodervärd för ca en månad sen och det är nu vi har märkt av att han har smalnat av mer och mer sedan han kom hem och hos fodervärden stog han i egen hage med kompisar runt om kring.

Fodret i sig skiljer sig inte så mycket från det vi har nu och vi tog även med hösilage därifrån och vändje tillbaka han succesivt.

Han är ganska låg i rang men får alltid vara med och äta om han vill men grejen är att han inte vill då aptiten inte är på topp men äta måste han ju ändå göra på något vis.

Gronstedt
2017-05-02 14:50
#6

Kan du prova att ge honom mat i en egen hage och se om han äter bättre då? Eller låta honom stå inne på prov och se om han äter? Han kanske helt enkelt inte trivs i lösdriften, utan hellre äter den mesta maten i sitt privata utrymme?

Annons:
annajanssonn
2017-05-02 14:54
#7

Är ju alltid värt att prova! Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: