Annons:
Etikettridning
Läst 1966 ggr
nemothea
2017-05-02 13:57

Tappar stigbygeln

Hej!

När jag rider brukar jag ganska ofta ha mycket problem med stigbyglarna, min fot "hoppar" runt, speciellt i lättridning trav. Ibland känns det som att jag ska tappa stigbygeln. Jag har rätt längd på stigläderna! Tips på vad man kan tänka på/göra?

Annons:
annajanssonn
2017-05-02 14:07
#1

Tänk på att slappna av i bålen och bäckenen och spänn inte benen utan slappna av och tänk hela tiden långa avslappnade ben.  :)

tiger tok
2017-05-03 06:11
#2

Trampa ner hälen ordentligt.

Cecilia.S
2017-05-03 07:50
#3

Trampa ned hälen ordentligt - och framför allt, slappna av. Var noggrann med att slappna av i bål och ben för att få en tung sits. Om du spänner dig blir traven stötig och skänkeln hamnar lätt fel, vilket gör att du lätt tappar stigbygeln. Tänk även på att vara stark i sitsen; i ditt fall, ha ett stadigt grepp om hästen med insidan av låren och knäna. Din skänkel ska kunna vara helt still. För att underlätta för dig själv kan du, om möjligt, köpa mer "taggiga" plattor till stigbyglarna som skapar en större friktion. Om de nuvarande är slitna kan dom vara hala vilket kan förvärra situationen med att tappa stigbyglarna. De plattorna som jag syftar på finns att köpa på B.la. Hööks :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tyst
2017-05-03 11:46
#4

Jag har slutat tänka trampa ner hälen - för mig åkte stigbygeln ständigt in i alla fall… Helt hopplöst. Tänker istället upp med tårna, och i takt med hur hästen rör sig (obs att man inte gör det och viftar på fötterna!)

Så i skritt är det fyrtaktigt upp, upp, upp, upp. upp upp upp upp.
Trav fyrtaktigt  upp, upp. upp, upp.
Galopp tretaktigt upp upp upp. upp upp upp.

KarateZingo
2017-05-05 18:26
#5

Händer mig typ varje gång i trav och tölt, sjukt jobbigt

nypisnina
2017-05-06 14:35
#6

Säger som de andra, trampa ner hälen och sitt tungt i sadeln.

Annons:
elladora
2017-05-16 16:12
#7

Som det är sagt innan; slappna av! 
Försök att göra övningar som gör att du får bättre grundbalans. Hade en tjej som hade samma problem som du och hon fick börja rida utan stigbyglar just för att sitta "tyngre" i sadeln och slappna av mer. Och sen är det ju även att trampa ner hälen.
Slappna av och öva så kommer det ge med sig och bli bättre. :)

[Shia]
2017-05-17 14:51
#8

tips- öva lättridning osv i trav/galopp utan stigbyglar. då blir det ingen "big deal" om du tappar den sen. Övat timmar på markarbete på ena ridskolan i lättridning / lätt sits utan stigbyglar. i helgen när jag red monté för första gången på storhäst, så tappa jag stigbyglarnaXD men vart inte så stort då det bara var att rida lätt och sakta av.

Upp till toppen
Annons: