Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 551 ggr
Teera
2017-05-01 21:09

Rädd för fång

Hej, jag och min mamma har en Connemara valack på 11 år. Han har nu varit utan skor i ungefär ett halvår, men han måste vara inne på natten då han riskerar att få fång igen. Han har haft fång 1 gång tidigare, men det var lindrigt som tur var. Han har ett hål i hoven som undersöks lite då och då (Ibland av veterinär som kommer ut ibland pågrundav att en häst i stallet har fel med ett ben.) Hålet blir mindre och mindre, men han får som sagt ont i hoven/benet om han är ute förlänge. Finns det någon som har ett tips hur vi kan göra för att han ska vara skolös men endå kunna vara ute längre än 18 på ett dyngn då han riskerar att få fång och han får ont. (förlåt för upprepningar) Tack på förhand //Malin H (Kan bifoga bild på hoven om det behövs)

Annons:
Alejalo
2017-05-01 22:28
#1

Det finns ingen mager hage han kan gå i? Eller om han kan ha på sig en munkorg ett par timmar på dagen och sedan gå utan under natten.

Urhasten
2017-05-01 23:45
#2

Hål i hoven och fång är två skilda saker. Bilder på hoven behövs för att man ska se och kunna bedöma alls. Är hästen i riskzon för fång hade jag snarare kontrollerat socker och stärkelsehalten i hans kost (gräs, grovfoder, kraftfodret), motionen och hullet.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
2017-05-02 08:31
#3

Boots? Det beror ju på varför han får ont, men om han är ömfotad borde boots hjälpa. Är det fångkänningar som gör ont är det snarare maten än utevistelsen som är problemet.

Cecilia.S
2017-05-02 09:41
#4

Jag instämmer med övriga. Ett hål i hoven och fång har ingen större koppling alls. Fång beror på fel i näring och kost, medan ett hål i en öm hov kan bero på någonting helt annat. Hur länge sedan var det ni hade en hovslagare ute? Han eller hon kan säkert hjälpa till med hoven, om det är så att din häst/ponny får ont. Om det endast är att din häst/ponny är ömfotad kan det dock vara enkelt och bra med boots.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: