Annons:
Etikettövrigt
Läst 711 ggr
Lovsis
2017-05-01 20:39

Medryttare

Hej! Jag undrar vad ni tycker krävs för att bli medryttare? Funderat på det ett tag nu men inte riktigt säker på om jag är redo.

Annons:
nemothea
2017-05-01 20:42
#1

Det är väl bra om man ridit ett tag och kan mycket om ridningen, hästar och annat som ska göras i stallet. Det kanske inte är så bra att vara nybörjare liksom ;)

tiger tok
2017-05-01 21:20
#2

Beror ju delvis på hur hästen är. Men att kunna hantera en häst själv, sadla, tränsa, fixa i stallet.

[nevamisse]
2017-05-01 22:17
#3

Jag tycker man behöver kunna göra iordning hästen (rykta, kratsa, sadla, tränsa), mocka och göra det som behövs i stallet. Samt kunna rida någorlunda bra i alla tre gångarterna ute i naturen. Och veta var man får rida och inte, dvs inte rida på åkrar och andra olämpliga ställen.

Man ska sätta säkerheten i första hand, ta väl hand om hästen, använda reflexer om det riskerar att bli mörkt, använda hjälm och helst säkerhetsväst.

Cecilia.S
2017-05-02 10:14
#4

Jag tycker att det är många parter som är viktiga hos en medryttare, men kraven kan variera väldigt mycket beroende på häst och ägare. Jag ska ta upp några delar som jag tycker är viktiga hos en medryttare.

Som medryttare ska du vara självständig och ha den erfarenhet som krävs för att du ska kunna hämta hästen själv i hagen, packa hö, göra i ordning en eventuell kraftblandning och läsa fodertabeller, fixa vatten, mocka, rykta och göra all övrig skötsel som behövs. En del ägare vill även att medryttaren ska kunna ta pass, t.ex. morgonfodring+utsläpp, lunchfodring, intag+fodring eller kvällsfodring+nattning. Du ska vara tillräckligt säker med hästar för att kunna hantera en häst i alla situationer, självständigt, utan att behöva få hjälp av någon annan. 

Du ska veta vart du får rida och inte. Får jag rida på den här ängen? Vem äger den här marken? Finns det någon skaderisk här? Vad gör jag om jag möter en arg älg? 

Du ska även hur du ska hantera hästen i olika situationer. Vad gör jag om jag och hästen rider på en bilväg och möter en stor lastbil, som skrämmer hästen? Vad gör jag om hästen har ett sår? Du ska även ha en viss kunnighet på skötsel av eventuella sår samt kunna känna igen några utav de vanligare sjukdomstecknen - hästen är sur och vill inte gå in från hagen. Vad gör jag? Denna situation ska oftast lösas genom att hästen tas in och undersöks. Har hästen ont i magen? Är den öm? Fungerar magen som den ska? Öm i hovarna? Har hästen gjort sig illa i hagen? Har den feber? Etc.

Jag anser även att det är viktigt att du vet hur hästens utrustning fungerar. Om du lägger sadeln fel kan det skada hästen i längden, etc. Det är även väldigt viktigt att du tar åt dig och lyssnar på vad hästens ägare säger/förklarar/berättar. En häst i stallet har kanske fått en skada och ska hanteras på ett speciellt sätt. En sjukdom kan ha nått stallet och då ska du veta hur du ska hantera det för att inte sprida den mellan olika hästar och stall (utrustning, kläder, skor etc). Hur vill ägaren att du ska rida hästen? Är det något speciellt du bör tänka på med just denna häst, t.ex. om den är svår att leda måste du vara tillräckligt självsäker för att kunna hantera hästen, på ett säkert och bestämt sätt.

Det är väldigt mycket att tänka på och mycket att ta hänsyn till. Mycket beror på häst och ägare, men jag har tagit upp några punkter som jag tycker är viktiga hos en medryttare. Det är givetvis väldigt viktigt att medryttaren även hanterar hästen på ett snällt men bestämt sätt, så att ägaren kan känna sig trygg och veta att han/hon har lämnat sin finaste ägodel i trygga händer. 

Det finns dock mycket mer att tänka på kring vilka egenskaper och kunskaper en medryttare ska ha.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tyst
2017-05-02 13:08
#5

Det beror ju på varför ägaren vill ha medryttare. Har sett allt från medryttare som är 7 år och aldrig grejat med hästar förut till medryttare som är äldre och superexperter.

Yuuuhanna
2017-05-02 14:00
#6

Det beror helt enkelt på vad det är för häst man ska rida och hur upplägget ser ut.  Man kan vara allt från nästan nybörjare till jätteduktig. Var ärlig med vad du kan och inte så brukar det lösa sig.


Annons:
Lona
2017-05-04 08:28
#7

Förutom vettiga baskunskaper (och där ingår även att inse vad man INTE kan och behöver hjälp med) så tycker jag att det är tre saker som är mycket viktiga men kan vara ruskigt svårt att finna; • Att kunna ta ansvar • Sunt förnuft • Att kunna följa ägarens (eller annan ansvarigs) direktiv om hur hästen/stallet ska skötas Vi har haft jätteduktiga medryttare som varit totalt ansvars- och omdömeslösa men även de som kanske inte varit så erfarna men som har haft sunt förnuft, en trevlig inställning till hästen och varit villiga att lära sig mer. Alla gånger att jag väljer den senare typen men det beror ju också på hurdan häst man har. Jag tycker även att det beror en del på hur stallet är; kommer det att finnas andra ägare/kunniga medryttare där samtidigt som kan ge lite hjälp och råd vid behov? (Nu menar jag inte grundläggande saker som daglig skötsel, sadling och tränsning men kanske att bedöma om grovfodret är ok, om hästen är skadad och behöver veterinär t ex.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
2017-05-04 10:56
#8

Det viktigaste med en medryttare är att man ska kunna lita på att den åker dit. Att man kan ta ansvar. Kunna ta hand om hästen själv och sunt förnuft. Får hästen sår eller liknande kan man ju alltid ringa ägaren och prata med dem. Är det något man funderar över kan man ringa också. Jag blev medryttare när jag var ca 9 år. Då var Jag helt nybörjare. Vi kände dem som hade hästen så jag kunde alltid gå in om de var något o.s.v

Cezanne
2017-05-04 21:09
#9

För mig som hästägare är det viktigaste att man kan ta hand om en häst och se när något är fel. Man ska kunna förstå hur en häst fungerar mentalt och läsa hästar och kunna bemöta hästen på rätt sätt i olika situationer. Man ska se när en häst inte går rent och ha förstånd att förstå när man inte ska rida på hästen.

Utöver det måste man givetvis kunna rida vettigt, men jag tycker inte att antalet år som någon ridit är det viktigaste utan hästhanteringen.

elladora
2017-05-16 15:51
#10

Det viktigaste skulle jag säga är kunna ta hand om hästen (borsta, sadla ,tränsa osv) eller att man har någon förälder/syskon eller liknande  som kan vara med och se att allt blir rätt och även vara med i ridningen. 

Vissa ägare vill bara att man ska ta det lugnt och kanske bara ta en tur för att hästen ska få röra på sig och för vissa är det okej att man tränar mer. 

Vi hade medryttare med olika erfarenhet, vissa nybörjare och vissa som var mer erfarna. Mycket beror ju även på hästen. Hur nybörjarvänlig och säker den är.

Känner du att du verkligen vill ha medryttarhäst någon gång i veckan så kolla runt om det är någon som behöver. 

Det är väldigt viktigt att du är ÄRLIG när du pratar med ägaren och säger exakt vad du kan och inte ljuger och säger att du kan mer än vad du gör. Det går aldrig bra då. (vet detta av egen erfarenhet då min medryttare inte klarade av hästen, ramlade av och hästen sprang lös på en bilväg. inte kul att få ett sånt samtal)

Och LYSSNA på vad ägaren säger att du får/inte får göra. Även detta tycker jag är väldigt viktigt. (egen erfarenhet av detta också)

Och var dessutom inte rädd att ringa ägaren om du undrar något eller om det är något du inte är säker på. 

Det är det första jag kommer att tänka på. Jag hoppas jag skrev förståeligt. :)

Upp till toppen
Annons: