Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 765 ggr
powerade
4/24/17, 10:17 PM

Haltar.

Hej. Min kompis häst kom i förrgår. Han släpptes in i hagen med de andra igår. De har varit väldigt mycket spring o.s.v Han har stått ett bra tag och det är ganska lerigt i hagen. Han är barfota också Idag när vi plockade in honom haltade han vissa steg. Han står på hoven i boxen och nu när hon var ute på en promenad haltade han och så slutade han sen haltade han lite. Jag tänker lite att har han ont så borde han inte stå på hoven? Han kanske bara ömmar eftersom han är barfota? Hans muskler och senor kanske har lite ont efter springandet i hagen? Han har ej fått något sår eller så och han gick i hagen utan att visa någon hälta:/

Annons:
Cecilia.S
4/25/17, 6:13 AM
#1

Jag tycker att det låter som en sträckning eller överansträngning i en muskel, efter allt spring i hagen. När muskeln inte arbetar blir den stel och det är då han kan halta några steg - men när muskeln sedan börjar röra på sig igen mjukas den upp. Då slutar han halta. Du känner säkert igen det själv. När du har en extrem träningsverk eller har sträckt dig, gör oftast dom första stegen efter att ha suttit ett tag ondast. Det kan också vara att han har fått en spark någonstans. Det behöver nödvändigtvis inte vara på ett ben, utan det kan likagärna vara på någon mjukdel, som har blivit stel av smällen. Som en blodkaka (blåmärke) :-) Känn igenom hela honom - ben, hovar, mjukdelar och resten av kroppen. Om han reagerar och har ont, är svullen eller väldigt varm på något ställe är det högst troligen där han har ont.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

powerade
4/25/17, 6:39 AM
#2

Hon har varit och känt men hittade inget. Hon skulle ringa ut veterinären om det är lika idag så ska han få gå i hagen bredvid ensam ett tag så kanske det får torka upp lite i den stora hagen. Har man stått länge kanske det inte är optimalt och gå i en geggigt hage där alla jagar honom

Cecilia.S
4/25/17, 7:26 AM
#3

Nej, så kan det absolut vara. Geggiga hagar kan också resultera i mugg osv. Att han får gå i en mindre hage vid sidan av låter bra, sålänge han kan röra på sig och inte behöver stå helt still. Då tror jag att det vara blir värre. Jag tror dock, att som du säger, skulle det bästa vara om en veterinär kan kolla på honom. :-) Då kan ni säkert få information om hur ni ska hantera skadan/sträckningen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

nypisnina
4/25/17, 10:04 PM
#4

Jag tycker också att det låter som en sträckning eller som att han har överansträngt sig i hagen.

powerade
4/25/17, 10:27 PM
#5

Han slutade att halta efter de gick en stund idag så han står i en ensam hage nu iallafall ett par dagar :)

nypisnina
4/25/17, 10:50 PM
#6

Vad skönt! 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: