Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1529 ggr
Greifi
4/23/17, 5:04 PM

Hoppskydd för islandshäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag hoppar inte jättemycket med min islandshäst men när vi väl gör det så händer det ju såklart ibland att han slår i bommen med benen. Undrar då om det vore bra att köpa hoppskydd? Har däremot aldrig sett en islandshäst med såna hoppskydd, så jag börjar ju undra om det ens fungerar/passar bra på islandshästar? Om det funkar att ha hoppskydd för islandshästar, behövs det då köpas speciella hoppskydd som passar islänningar bra, eller "vanliga" hoppskydd?

Annons:
[RC1393]
4/23/17, 5:23 PM
#1

Senskydd och strykkappor finns i olika storlekar och ska passa på de allra flesta hästar. Jag tycker inte islandshästar har speciellt annorlunda proportioner på benen mot andra raser, därav ska vilka benskydd som helst i rätt storlek passa, utan speciell anpassning. Storlekar är för övrigt individuellt och har inget med ras att göra, för även en häst av samma ras som en annan kan ha en helt annan storlek.

Greifi
4/23/17, 6:49 PM
#2

Aa tack :-). Tycker inte heller att det borde vara sån galet stor skillnad mellan islandshäst och andra raser!

tovesammi
4/25/17, 8:18 AM
#3

Jag hoppar med min islänning på högre höjder, och cob passar honom bra :) det är inte någon större skillnad

axa
4/28/17, 1:09 PM
#4

Benskydd skyddar ju inte specifikt mot bomslagen.. Dem skyddar ju mot att hästen skryker sig eller själva skulle slå i benen, alltså för att minska risken för att hästen skadar sig själv och inte tvärtom. Många har ju senskydd som är öppna framtill och baksydd som enbart skyddar insidan av kotan.

Hur hade du tänkt att bommen ska hamna där senskyddet ligger?😉

Och storlek som storlek, islandshästens ben är ju inte annorlunda till "vilken annan häst som helst", förstå mig rätt.

Islandsschabrak är ju smaksak, och islandsträns också. Har själv ett islandsträns som min 'vanliga' häst kan använda utan några konstigheter. Islandtillbehören är ju rent av en smaksak bara.. 

Hur kan annars PSofSwedens träns bäras av islänningar utan problem, och de har ju inga islandsstorlekar. Är ju bara att mäta hästens huvudmått och köpa rätt storlek utifrån det.

Upp till toppen
Annons: