Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1563 ggr
[Melbun]
4/20/17, 5:59 PM

Katastrofalt trög häst

Rider en häst sen ett tag tillbaka. Initialt var han bara omusklad men hade rätt mycket energi. Enda att tänka på var att han inte fick gå för långa pass för då tröttnade han så det gällde att sluta innan dess och göra sånt som var roligt. Sen har energin över tid bara dött ut och nu går han inte framåt alls.

Brukar själv höra att jag är lite för följsam, men tycker samtidigt att man ska störa hästen så lite som möjligt. Jag är inte den som trycker fram hästen för skänkeln och klämmer 24/7 utan jag tycker att hästen ska vara följsam för sitsen, vill jag något så ber jag om det och resten av tiden så försöker jag störa så lite som möjligt. Jobbar mycket med tempoväxlingar och igångsättningar för det brukarhan bli framåt och uppmärksam av.

Har ju så klart backat och tänkt över mig själv först (Redan när det hela började). Bad jag om för mycket nu? Var jag för otydlig i mina hjälper? Osv.

Känner ni igen nåt? Hur skulle ni gå vidare? 

Kan tillägga att han fått vila en del och ridits ut mycket. Är under utredning hos veterinär men de har inte hittat något. Är det en motivationsfråga? Utrustning osv ska vara okej vad jag vet. Är ju inte min häst och ägaren upplever samma problem. Frågar mest för att se om någon annan kanske tänkt på något som inte hon eller veterinär tänkt på redan 🤔

Annons:
Lon@
4/21/17, 9:30 PM
#1

Ålder och ras/er/hästtyp?

Fanns det någon specifik anledning till att han var omusklad och i dålig kondition? (Att han varit sjuk/skadad eller dylikt?)
Har han varit i god kondition innan och hur var han då?

Hur är han, förutom trög när det gäller ridning? Om ni tex tömkör, longerar, hur är han i hagen och med de andra hästarna? När ni pysslar med honom?
Verkar han alert eller mer avtrubbad?
Är det skillnad mellan om ni rider ut eller om ni rider i paddocken/manegen?
Vad händer om ni försöker "busrida" lite?

Äter han bra och är i lagom hull? Har han en vettig foderstat, kan han ha någon brist?

Bara en massa frågor från min sida men det låter ju som om något är fel, frågan är bara vad…

Vad har vetten kollat hittills?
Det är inte helt fel att dessutom låta en equiterapeut, hästfysio eller liknande kolla upp honom, ibland hittar de saker som veterinären missat.
Framför allt när det gäller mjukdelsskador kan en duktig fysio faktiskt vara bättre än en veterinär men det bästa är givetvis om de samarbetar.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

powerade
4/22/17, 6:41 AM
#2

Kanske vill han vila lite mer? Eller äta lite mat utöver hö?

[Melbun]
4/23/17, 10:54 AM
#3

#1 åh kul med svar :) det är en fjording på 5. Han har inte varit skadad och han borde vara mer musklad än vad han är då han går mycket ute i skog och klättrar. Går i kuperad skogshage om hösten och i beteshage om sommaren. Han är lika trög ute i skog som i paddock (rider alltid fram ute). I början var han lite klumpig och framtung men hade en del energi så då tänkte vi att det var ganska naturligt att han var lite omusklad och att det bara var att jobba med att han går fram med baken. Men ja nu går det inte att få fram honom. Han är relativt pigg och alert men oavsett vad för typ av arbete inne/ute på eller mark det gäller så är hela han seg och långsam i kroppen. Han kan vara relativt framåt i början av ett pass men energin slocknar snabbt som tusan. Han äter bra. Något lättfödd så får 7-8kg hö om dagen med fri tillgång till halm. (Väger kanske 500kg?). De har bra koll på vad innehållet ligger på och kompletterar med det som fattas så han har nog en ok foderstat. Han var varit inne på klinik, inga hältor samt att de kikat på luftvägarna och tagit blodprov på. Är nu avmaskad och man hittade tecken på att han har haft en infektion. Vi funderade på om det kunde vara något fästingburet men det är uteslutet eller kan inte härledas till hans trötthet. Nästa steg är att kika på luftvägarna i arbete men det känns inte som att det är där problemet ligger. Låg lite lågt i järn men det kan ju vara till följd av infektion/parasithärd. Så ja hela han är långsam, longering, inne, ute, med hästar utan hästar. Han är vaken men kroppen verkar inte hänga med. Men vi ska ta ut eq har vi tänkt men både jag och ägare är lite oroade över att ingen hittar något. Enda gången han har sprungit är när vi har lastat och och åkt till nya platser och ridit ut med andra. Men då känns det mest som att han går på deras energi och inte egen. Det är typ spännande till tusen med andra hästar. Men ja busridning är ingen hit, har ingen större hit tyvärr. Även om de andra hästarna busar så kommer han oftast lunkandes efter eller i slötrav x)

Cecilia.S
4/23/17, 1:54 PM
#4

Vilken knepig situation. Hoppas att det inte är något dolt problem. Använder du sporrar? Ibland kan hästar bli mindre framåt för skänkeln om dom tycker att den är jobbig. Jag skulle nog testat att ge hästen en paus från ridningen helt i några veckor, och arbeta med den från marken. Därefter kan ni starta om med ridningen och se om han piggnar till. I annat fall undrar jag om han trivs med sina hagkompisar? Hästar som vantrivs i hagen kan bli deprimerade och därmed tappa energin helt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Melbun]
4/23/17, 4:33 PM
#5

#4 Använder inte sporrar, just av den anledningen. Använder inte heller mina skänklar så intensivt att det blir tjatigt och tråkigt. Tycker att man får lite samma resultat av att tjata med sporrar som vanlig skänkel 😐 Han har dessutom stått i ett par veckor (under tiden som det var veterinärbesök osv) men blev ingen större skillnad när han fick börja gå lite. Han trivs nog ganska bra med sina hagkompisar skulle jag tro, älskar allt och alla i hästväg. De verkar komma överens väldigt bra faktiskt. Lång hagvistelse och vi har dessutom byggt ut hagen lite då och då för att göra den större och lite roligare.

Känns som att antingen är det något i kroppen eller så är han omotiverad men han brukar vilja göra rätt för sig så det känns också konstigt. Och varför har inte veterinär hittat något? Skulle man ta och röntga hela hästen så är jag ganska säker på att man hittar något, men är tveksam till att det ger några direkt svar ändå.. 

Har promenerat mycket och så från marken och han är väldigt följsam och matmotiverad så jag har faktiskt sett till att introducera lite gott för att vardagliga saker ska bli lite roligare. Han har i princip lasttränat sig själv enbart genom att vara så matmotiverad så nu kan man skicka in honom helt lös utan problem. 🤔 Även om jag springer så gör han det inte själv utan han lunkar på efter, kanske om jag drar med mig hela hästen att han hade rört sig snabbare men så ska det ju inte vara 😕

tiger tok
4/23/17, 7:43 PM
#6

Är han inkörd eller har ni tömkört honom någon gång? Är han lika trög då?

Annons:
[Melbun]
4/23/17, 8:55 PM
#7

#6 Är inkörd och tömkörd. Körs inget då han var med om en olycka å man får nog börja om med inkörningen igen isf. Och ja det är han i princip. Man kan piska fram hästen från marken (om man viftar som en tok bakom honom) men då slänger han i princip bara upp huvudet och snabbar på 2 steg innan han saktar in igen.

Tycker han varit något konstig ibland tar han galoppfattningar (och ökning) enbart fram alternativt uppåt och inte framåt. Nåt känns ju inte riktigt rätt men de har inte hittat något fel på honom. Han står på luftrörsvidgande just nu enligt inrådan av veterinär men mja. han låter inget konstigt i arbete. Är det spasmer eller tajt i luftvägarna så hade man ju förväntat sig hosta eller rosslande ljud osv. Men får väl se hur de vill gå vidare sedan :/

Cecilia.S
4/23/17, 8:56 PM
#8

Fortsätt motivera honom med godis! Beröm honom med en liten pelletsbit och/eller klappar varje gång han lyssnar för skänkeln eller framåt överlag. Busa med honom i paddocken - kör lite följa-övningar och beröm varje gång han lyssnar på dig. Du måste börja någonstans :-) 

Körning skulle han kanske tycka var kul, likadant med tömkörning. Det är något annat. Har ni funderat över det någon gång? Ridning kanske inte är hans grej.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Melbun]
4/23/17, 9:08 PM
#9

#8 Han drog sönder paddockstaketet sista gången de körde honom så det är nog rätt mycket jobb för att köra in honom igen men hon har en till häst som är inkörd 😃 Men visst kan det ju vara så för hans del, dock har ägaren andra planer för denna häst så jag tror hon skulle bli lite förkrossad om det vore så att han inte går att rida. Båda är ju lika oroliga över att han inte ska fungera som ridhäst.  Samt har han ju faktiskt varit en riktigt rolig sådan, energin har avtagit sedan förra sommaren. Han går inte framåt även med ryttaren på marken oavsett hur mycket bus och beröm han än får 🤐

Cecilia.S
4/24/17, 6:18 AM
#10

Hm, då låter det tyvärr som att någonting inte riktigt stämmer. En fysio eller equiteraput kanske kan hjälpa er?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Gronstedt
4/24/17, 9:27 AM
#11

Fjordingar (som är världens bästa ras, säger jag som är fjordingfrälst sedan ett par år) kan vara en smula bekväma, men detta verkar ju vara betydligt mer än så.

Eftersom ni sett att han haft en infektion, och eftersom ni har löpande kontakt med veterinär som uteslutit diverse saker, är mitt tips att ni läser på om postviralt syndrom eller postviral trötthet och rådgör med veterinären.

Jag kan inte svära på det kliniska bevisläget, men jag har haft god erfarenhet av att för trötta, tröga, dystra, håglösa hästar följa råden rörande postviralt syndrom i Hästägarens örtabok av Hilary Page Self. Observera att jag bara känt 2 hästar som provat, men av dem blev den ena bättre och den andra blev som en ny häst. Ett mycket klent statistiskt underlag, så ta det för vad det är 😉.

[Melbun]
4/24/17, 9:00 PM
#12

#11 Intressant. Som me/cfs nånting då? Hade gärna läst lite utan att behöva köpa boken men får fråga runt. ^-^

Kan ju också säga att han faktiskt är relativt bekväm av sig (typisk fjording) men brukar komma igång efter lite galopp osv. Nu går han från pigg till seg som gammal sirap på 10 min och det är inte likt honom att vara riktigt så trött. Men tack för  svar :)

Maleficum
4/24/17, 10:45 PM
#13

#12 kolla om den finns på ett bibliotek nära dig (eller om de har möjlighet att ta hem åt dig). Vet att den finns på vissa bibblor.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Gronstedt
4/25/17, 1:40 PM
#14

#12: Det verkar råda delade meningar om ifall me/cfs och postviral trötthet är samma sak, men nära besläktade är de nog i alla fall.

axa
4/28/17, 1:00 PM
#15

#5 Min totto kan behöva lite extra infrånsägning när han inte känner för att fullfölja en enkel uppgift eller blir trött. Sporrar här verkligen hjälpt oss. Använder gummisporrar för ponny, på min storhäst. Han är i grunden en väldigt känslig häst vid ridning, men skänkeln kan han ibland bli döv för och sporrarna skapar trycket som behövs för att vägleda honom tydligare och allvarligare. Han vet nämligen precis hur han ska komma undan med saker, men min tränare ser allt han försöker med och korrigerar oss. 

Nu efter några månaders användning av sporrar i blandade lägen, är han mycket finkänsligare för skänkeln utan sporre också. 

Sporren är till för att du som ryttare ska kunna göra små markanta hjälper, medan du med hel skänkel utan sporre behöver vara mycket övertydligare eftersom hjälpen inte är lika tydlig och precis. Sitter du och ponnyskänklar eller bara "kör på tills det funkar" kommer du aldrig få resultat.

Ibland kan man behöva använda hjälpmedel, och det är ju inte konstigt att dressyrryttare använder sporrar om man ser logiken i användningen utav dem. Det underlättar ju mycket för hästen också.

Vad gör ni för saker tillsammans? Är livet kul för honom? Min häst tycker t.ex att banhoppning kan vara rätt segt, men terräng är det roligaste som finns. Vilda galopper ute och bara gasa så mycket det går, och även tempoväxla från samlad galopp till väldigt ökad. Varierad ridning på banan, inte bara volter och fyrkantspår. Mental träning, miljöträning, trickträning, samspel mellan er från marken?

En annan aspekt jag märkte på min häst var att han blev en annan så fort jag hittade knapparna på honom för att rida honom i en rätt form. Innandess att jag hittade knapparna kunde han t.ex tvärnita och inte röra sig ur fläcken, men med hjälp av min tränare hr vi kommit sjukt långt och dessa tendenser syns aldrig till längre. Och då pratar vi om enbart ett halvt år! Ridningen rättgjordes utan inspänningar, men i longeringen t.ex kan man säga till på ett annat sätt. Vi har haft stora problem med longeringen och jag har alltid kört utan inspänningar, tills jag för några veckor sedan använde en simplare inspänning så att han skulle söka sig framåt nedåt och arbeta, och han blev som en ny häst! Från att han tvärstannat, slitit sig utåt, backat och vänt, till detta på en enda gång, nu har vi använt hjälpmedlet två gånger; https://www.instagram.com/p/BTLgcSWDYTF/?taken-by=ryttarinnans

Så era problem kanske kan hämmas om ni får rätt hjälp från någon kunnig, eller testar er fram för vad som passar er?

[Melbun]
5/15/17, 2:08 PM
#16

Får väl uppdatera och skriva att vi har varit på arbetsekg med hästen. Har nog inte riktigt insett hur illa det är men han fixar knappt att galoppera 5 varv i en paddock i bägge galopperna. Man verkar inte riktigt tro att det skulle ha något med borrelia eller liknande att göra heller men vi har faktiskt skaffat örtboken. Ägaren ska göra eget naturfoder :-) Man såg hur som helst inget konstigt på hjärtat men däremot har han på tok för lång återhämtningsperiod där han bukandas alldeles för mycket. Så de har också röntgat lungorna på honom sen får vi se om det visar något.

[Melbun]
5/15/17, 4:20 PM
#17

De hade varit och tittat i luftrören idag igen och det såg väl inte så bra ut där. Hade haft små "förkylningsblåsor" första gången de tittade på honom. Hade väl inte anmärkt på det då men nu var det stora varbölder nästan. Var svullen (eller brosk, oklart) på ett ställe och var märkbart besvärad vid undersökningen så ont har han ju dessutom. Så han lägger väl av när det blir jobbigt innan det börjar göra ont. Förståeligt. :/ Lät väldigt svårbehandlat.. Stackarn

Maleficum
5/15/17, 10:01 PM
#18

#17 Vad jobbigt om det är något svårbehandlat men ändå skönt att faktiskt börja hitta vad som kan vara problemet. Hoppas han blir bra!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
5/16/17, 8:21 AM
#19

Usch då! Bra på sätt och vis att det finns en påtaglig diagnos, men jobbigt ändå. Hoppas veterinären har några bra idéer om behandling.

Cecilia.S
5/16/17, 8:31 AM
#20

Hoppas att han blir bra! Synd att det är svårbehandlat - men skönt att ni har hittat någonting nu, så att ni börjar få lite svar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
[Melbun]
5/16/17, 3:49 PM
#21

Ja. Tycker ju ändå att det är konstigt att tröttheten kom innan man såg något i luftrören men kanske var det något han kände av tidigt? Vet inte om jag ska säga att det är svårbehandlat redan men tja. Han ska få en dunderkur kortison för att se om det kan gå över av sig själv. Annars lät det som att det kunde bli luftrörsvidgande medicinering eller någon typ av mask man har på vid ansträngning. Lät som att det kunde vara någon allergisk reaktion, såna kan ju lätt bli kroniska eller svåra att bli av med. Vet inte riktigt vad det är han har reagerat på heller? Hoppas nästan på att det är en liten broskbit i vägen som går att operera bort x) Ska ned med kamera och titta hur det ser ut i ansträngnig idag. Så jag ska få släpa runt på hästen i paddock igen.

[Melbun]
5/16/17, 10:52 PM
#22

Blir operation av häst då. Det räckte med att skritta honom så kunde man se att struplocket levde ett eget liv där det antingen stängdes helt eller var vidöppet i långa perioder. I galoppen så föll mjukgommen ned och täppte till helt så det är där det största problemet ligger. Han har då sänkt huvudet och frustat till för att öppna upp men blir ofta så att han håller andan långa perioder. Har nog gått en ganska lång tid med besvär men kanske var det infektionen tidigare som gjorde dem extra påtagliga nu? Så nu får han sommarlov tills det blir operation då. :)

Gronstedt
5/17/17, 8:02 AM
#23

Ojdå, stackarn. Men sådana korrigerande operationer är väl ganska rutinmässiga? Det borde ge snabb hjälp om de kan återställa honom till korrekt mekanisk funktion.

[Melbun]
5/17/17, 9:13 AM
#24

#23 De sa att det var ett rutiningrepp på travare och galoppörer så det känns ju ändå bra. Verkar vara en bra prognos om man så ofta utsätter hästar som ska prestera på den nivån för ett sånt ingrepp. Han såg dock inte jättefin ut och de sa att han inte skulle hålla som skogsmulle i det här skicket så det är operation eller skrota i en hage som gäller. Återhämtning 6 v så ja. Förhoppningsvis blir det så nära 100% funktion som möjligt :)

Upp till toppen
Annons: