Annons:
Etikettridning
Läst 1525 ggr
Greifi
4/14/17, 10:08 PM

Galoppfattning

Kort fråga :) Vad anser ni vara en bra/tydlig galoppfattning? Hur ska sitsen vara mm?

Annons:
Tyst
4/20/17, 4:08 PM
#1

Jag är "expert" på allt det som måste vara på plats innan man ens kan tänka på galopp Pga tidigare Galoppfobi (jag blev så stressad/rädd när jag skulle galoppfatta att det blev svart för ögonen och jag ramlade av). Fick definitivt lära mig den hårda vägen men jag tänker lite så här:

Först måste man vara lugn, det går inte om man spänner sig. Det blir inte bra. I mitt fall ville hästarna inte ens galoppera med mig trots tydlig galoppskänkel - De kände säkert av hur jag kände mig.
Förbereda hästen är lika viktigt. Hästen ska lyssna, och det måste finnas en kontakt.
Sedan måste man vara på det klara att nu vill jag fatta galopp, din hjärna ska redan vara inställd på att nu galopperar vi.
Att man sitter ner i sadeln.

Även om hästen kanske är bussig och fattar galopp ändå när man ger sin galoppskänkel, brukar det bli en rätt dålig kvalité på galoppen om man inte har dessa på plats tycker jag. Framförallt upplever jag att man måste jaga hästen in i galopp med en miljon galoppskänklar och skänklar om man inte är redo med detta.

Sedan kan man göra själva galoppfattningen. I tex höger galopp kommer ju höger framben egentligen sist. Så jag brukar tänka aktivera vänster bak. Först en halvhalt "hejsan nu vill jag något". Sedan be hästen aktivera vänster bak. Det gör jag antingen bara genom sitsen, då jag öppnar upp vänster sida av höften (svårt att förklara) eller genom att föra vänster skänkel lite bak. Det beror på hästen. Ibland räcker det att ändra sitsen, ibland måste man även föra bak skänkeln lite för galopp. Om det av någon anledning är så att hästen ändå inte fattar galoppen (inte lärd så, grön eller någon annan orsak) så brukar jag trycka till lite med höger skänkel, och kan ibland för att vara supertydlig för hästen föra högelskänkeln fram lite och sedan trycka till.
Ibland måste man också hjälpa hästen med ställningen så att det blir rätt galopp, då brukar jag försöka ställa hästen lagom mycket åt höger.

Drömgaloppfattningen är ju dock en samlad häst, tänk galopp, krama tygeln för att säga "är du med?" sen skifta sitsen en aning, och så får man galopp. Den sortens galoppfattningar är nästan magiska ibland!

powerade
4/20/17, 8:38 PM
#2

Tycker det är lite olika från häst till häst speciellt om man rider hemma. Min häst sätter fart i galoppen bara man för fram foten lite och trycker. Försöker man med något annat förstår han inte. Han jag red innan räckte med att spänna ena skinkan för att han skulle fatta bra. Annars ville han gärna springa in i galoppen. ( vi red väldigt mycket barbacka)

BokDuvan
4/22/17, 10:19 AM
#3

Finns en ponny på ridskolan som gick som en dröm en lektion, från skritten räckte det med att jag flyttade skänklarna lite i rätt läge för att han skulle fatta samlad galopp direkt, annars blir det lätt att han springer in i galoppen många gånger

Greifi
4/23/17, 4:58 PM
#4

#1 #2 #3 Tack så mycket för alla svar! Ska tänka på detta och testa vad som blir bäst för både mig och hästen :). Det går ganska bra för oss att galoppera, tänker bara att jag borde finslipa på detta!

Upp till toppen
Annons: