Annons:
Etikettövrigt
Läst 990 ggr
EmmeEm
2017-04-14 11:49

Utbilda sig inom hästnäringen efter gymnasiet

Hej allihopa! 

Jag kommer nästa sommar att gå ut gymnasiet som ekonomi/jurist elev och känner att jag har hamnat lite fel i livet. Jag hade kassa betyg från grundskolan hamnade på på priv (möjligheten att läsa upp under gymnasietid) på frisör som jag sedan hoppade av och bytte till ekonomi när mina betyg var upplästa…hade jag varit smart där och följt mitt hjärta så hade jag valt hästar och inte ekonomi. 

Men men. Nu ska jag fylla 20 och nästa år så är ekonomiutbildningen klar och jag är så gott som ''fri''. Min tanke är som så att man skulle ta tjuren i hornen och läsa någon hästskötarutbildning eller så för att i framtiden komma jobba med det jag brinner för mest. 

Nu börjar förvirringen igen. YH utbildning eller Komvux? Närmsta skola för mig med dessa valen är i Linköping, alltså Vretagymnasiet. 

Vad gör det för skillnad på om jag väljer YH eller Komvux? Innehåller den ena mer än den andra? Finns det möjligen någon därute som har läst vidare efter gymnasiet inom hästnärigen? 

Jag skulle även kunna tänka mig bli veterinärassistent, dock vill jag jobba några år först så det inte blir studier på studier hela tiden. Det är bra att jobba några år i mellan tycker jag så vetassistent är längre bort.


Annons:
Gronstedt
2017-04-14 12:46
#1

Tänk på att du kan ha användning av ekonomi/juridik inom hästnäringen. Ridlärare, stallansvariga, hovslagare, tränare med flera har stor nytta av sådana kunskaper, så titta gärna på utbildningar och/eller jobb som kan föra dig lite längre än "bara" hästskötare.

Vixxen
2017-04-14 12:46
#2

Kolla Strömsholms utbildningar! Om du vill in i hästvärlden! Bra att ha ekonomutbildning i grunden om du sen vill starta eget inom hästvärlden!

Rider du och tävlar? Rider för instruktör/tränare? Har du häst? Erfarenhet från ridskola? Avelserfarenheter? Gått ULK-kurser? Allt detta är bra att ha erfarenhet av om man vill in i hästnäringsvärlden?

EmmeEm
2017-04-14 13:49
#3

#1 Ja eget företagande är väl en liten dröm som ligger en bit bort nu dock men den skulle gärna kunna kombineras med hästarna. Men längre ner skrev jag även att jag skulle kunna tänka mig veterinärassistent som ett framtida yrke och kanske kan hästskötarlinjen vara en bra start, med tanke på allt man går igenom samt tappsko osv. 

#2 Ja jag rider och tävlar, dock på lägre nivå just nu, kommer avancera uppåt när jag är klar med gymnasiet. Rider för instruktör och har egna hästar som står på familjegården där vi även håller på med avel i mindre skala, sitter i både US och dressyrsektionen, hade dock inte möjlighet att gå ULK-kursen som skulle vara nu i vintras som va. Ska se om det kan bli av nästa gång, kommunen kan ju sponsra för att få fram bra ungdomsledare, dock måste ridklubben efterfråga det då med. Men det ska jag ta upp med dem när det är dags igen. 

Kollat på Strömsholm men det mesta jag sett är ju för dem som ska börja gymnasium. Jag vill ju gå en eftergymnasial utbildning. Kanske bara inte kollat på rätt ställen, ska kolla igen! Annars låg ju Vreta inte allt för långt bort de veckorna man ska dit mellan distansplugget och LIA.


EmmeEm
2017-04-14 14:10
#4

#1 Ajuste! Man måste oftast vara diplomerad hästskötare innan man kan gå vidare och bli ridlärare, hovslagare eller tränare. Så hur jag än vänder mig så sitter rumpan alltid bak, hästskötarutbildningen verkar vara grunden för att gå vidare vad jag sett så sååå dum kan den inte vara att börja med för att gå vidare. 🙂 

Har ju visserligen ett år kvar på ekonomi innan jag tar studenten och jag skulle gärna jobba ett litet tag innan jag sätter igång med studierna igen, man behöver ju en liten inkomst och ett litet sparkonto. Tycker jag iallafall så man inte blir strandad mitt under utbildningen även fast man har studielån från CSN.


Gronstedt
2017-04-14 14:59
#5

#4: Stämmer ju inte, tar man av sig byxorna kommer rumpan fram 😃.

I alla fall förr kunde man tillgodoräkna sig poäng inte bara för hästskötarutbildning för att gå andra utbildningar, utan även från att ha arbetat i stall, haft egen häst med mera. Om du kan få jobb i ett stall kan du kanske slå två flugor i en smäll - både samla kvalifikationer och tjäna pengar.

EmmeEm
2017-04-14 15:26
#6

#5 Haha du tänkte så du! 😂

Jag får väl ringa runt lite hos skolorna och prata med dem och se vad de säger, kompromisser kan ju gå att få till ibland. Men jag dör inte av att gå hästskötarutbildningen i ett år om det är det som krävs, jag har ju en liten stund till att grunna på det.


Annons:
Upp till toppen
Annons: