Annons:
Etikettfoder
Läst 1362 ggr
powerade
4/7/17, 11:06 AM

Hur mycket hö

Ska nog iväg en helg fredag kväll -söndag afton med min häst. Vi ska ha med oss egen mat åt hästen då. Han går på lösdrift och vill inte att han ska stå å va alldeles för hungrig då han är van att få äta som han vill. Hur mycket mat tycker ni är lagom? Tänkte ungefär 3 kg 4 gånger per dag? Han är en liten häst och vi kommer inte göra så mycket fysiskt ansträngande utan mer psykiskt för hästen.

Annons:
nypisnina
4/7/17, 12:00 PM
#1

Jag är för mycket hö då mina hästar i princip bara utfodras med det. Vet inte om du har höbalar eller inte, men till en häst hade jag tagit med en höbal för varje dag, de jag har väger mellan 13-15 kg. Men det är ju olika hur man tänker kring foder, men så hade jag gjort. Stråfoder är det bästa man kan ge enligt mig.

Stallmima
4/7/17, 12:10 PM
#2

Tycker det du beräknar låter bra men ta med för 1 dag extra utifallatt   👍

powerade
4/8/17, 8:56 AM
#3

Han står på lösdrift hemma med rundbal. Får ta hö från stallet men då plocka från en rundbal. Om han får 3kg 4 gånger per dag blir det ju ca 12kg per dag. Då behöver han bara få på fredagkvällen när vi är framme då vi isåfall tänker åka mot kvällen. Där jag var tidigare gav vi 3-4kg 3 gånger per dag men de var ju vana det också. Min häst nu är ju van att äta så mycket han vill så vill ju inte han ska behöva gå för hungrig. Kanske blir lagom om jag tar så som jag tänkte och tar lite extra varje måltid. Han får ju endast hö också då vi har väldigt bra hö :)

powerade
4/8/17, 8:58 AM
#4

Alltså ha hö för 2 hela dagar sen en måltid på fredagen. + lite extra

Upp till toppen
Annons: