Annons:
Etikettridning
Läst 1458 ggr
Hullabaloo
4/2/17, 10:04 PM

Rida framtung häst

Hej! Tänkte passa på att fråga en sak. En häst som är väldigt framtung: hur rider man henne rätt? Hon sänker ner huvudet så tyglarna är svåra att få tag på ordentligt, jag vill inte heller "bära" hennes huvud med dem. Att samla upp dem gör bara att det blir någon sorts strid, vilket jag vill undvika. Bakbenen bär hon inte under sig. Hur gör man på bästa sätt för att motverka detta och få "upp" huvudet, alltså inte upp all världens väg men så att det går att få henne att gå rätt, samt vad är bästa sättet för att få bakbenen att trampa under? Just nu har hon huvudet så långt ner hon kan och bakdelen släpar. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av framtunga hästar, rider en häst på en ridskola. Jag kommer självklart rådfråga ridläraren nästa gång men det är intressant att höra om hur ni gör eller era tips! För övrigt tänker jag att detta är något jag vill få ordning på i skritt om det är möjligt. Innan man travar vill man ju känna att hästen är med och går rätt.

Annons:
smellcaramell
4/2/17, 10:14 PM
#1

Jag skulle själv förmodligen försöka få fram hästen mer, mer energi i steget så att säga utan att takten ökas och även göra många övergångar av alla dess slag skritt-trav-skritt-halt-trav o.s.v. Detta brukar "tvinga" hästen att arbeta med hela kroppen. Man vill ju inte ha en dragkamp så så fort man känner att hästen är på väg åt "fel" håll så får man hitta på något, typ göra en halt, rygga 2 steg, sedan fram i trav igen o.s.v.

Man kan även göra vissa skolor så som öppa, skänkelvikningar o.s.v. bara några steg för att få med hästens bakben.

Kan dock vara svårt om man rider i "ridskolegrupp" och ska samsas med många andra personer som alla håller samma tempo på fyrkantsspåret. Sedan kan det finnas små "knep" som fungerar på just den hästen så fråga ridläraren/tränaren först. 

Edit: Jag är dock inget proffs utan rider mycket på känsla när jag rider och var länge sedan jag red renodlad dressyr på det sätt man gör på ridskola.

Gronstedt
4/3/17, 10:05 AM
#2

Träna mycket utan ryttare för att bygga upp styrkan i ryggen. 

Vid ridning, körning och tömlongering, gör mycket övergångar och upprepa alltid, alltid förhållningarna tills hästen lägger bak vikten tydligt - först då går man fram igen. 

När hästen går fram, se till att inte hålla så hårt i tyglarna att den kan hänga sig i dem - ett lätt stöd är OK, men den ska inte hänga tungt i handen. Hänger den på, förhåll igen tills den lägger bak vikten och låt den sedan komma fram och ta lätt stöd igen.

Träna korta pass och begär inte för mycket till en början - det minsta den lägger bak vikten är en seger!

tiger tok
4/3/17, 12:20 PM
#3

Variera hur du rider, hela tiden något nytt, så hon inte får tråkigt! Försök att ibland få henne att gå på tygeln, gå i form osv! Prata med ridläraren, hen kanske har något tips!

Tyst
4/4/17, 3:50 PM
#4

Jag brukar göra som #1 med framtunga hästar, framåt framåt framåt. De kan till slut inte längre hänga dig i handen och vara tunga fram då för då snubblar de ju 😃
Inte så att det blir stressat och jobbigt så klart, men fram! och kraft! och uppåt! 

En sak man definitivt inte skall göra är att låta hästen hänga där på tygeln, hänger den brukar jag göra massor med halvhalter, övergångar, ställa åt olika håll medan jag tänker fram! Så fort hästen ger efter slutar jag med halvhalter, skänkel osv. Då visar jag att "okej nu släppte du av lite, då är jag nöjd och bråkar inte så mycket"
En annan grej jag gillar är att i början av passet tio minuter trava hästen i riktigt friskt tempo på lång tygel, om den är hängig och framtung av sig. Då brukar de redan ha inställningen framåt, och har redan fattat att man lixom inte tänker bära runt på deras huvuden 😉

Upp till toppen
Annons: