Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1539 ggr
Juliafridsson
2017-03-31 11:06

Sko häst för första gången - tänka på

Hej! Har köpt min första häst. Hästen har jag ridit i många år. Men under det senaste året var hon utlånad och var då skodd (tidigsre barfota). Nu är hon hemma och jag har köpt henne. Hon ska fortsätta med skor. Jag har dock 0 koll på hur man går tillväga. Allt ifrån hur man ska ha det till stallet, till om jag ska närvara eller inte? Som sagt, noll koll på detta. Jätte tacksam för svar. Har hovslagare men vill inte dränka honom i allt för mycket frågor. Tack!

Annons:
liljegren
2017-03-31 14:58
#1

Det är olika med olika hovslagare. En del vill att man har egna skor, en del har skor man får köpa. Bra om du meddelar hovslagaren att du vill ha skor så hen kan ta med sig, om hennes nu har skor. Jag är alltid med när mina hästar verkas. Ring din hovis och fråga. Då får du reda på hur hen vill ha det.

powerade
2017-04-01 08:38
#2

Jag köper skor själv. Är med varje gång vilket är lärorikt. Prata med din hovslagaren om skor sen säga att det varit barfota ett tag så maj vet!:)

[RC1393]
2017-04-01 11:38
#3

Det beror som sagt helt på. Våran hovslagare har skor med i priset, men han byter inte alltid skor (Vintertid brukar skorna nötas mindre så då verkar han bara och byter brodd om skon fortfarande i bra skick). Han kräver heller inte att vi är med (det går tyvärr inte alltid ihop med jobb och skola när dessa ligger 2 mil hemifrån). Vi brukar försöka vara med när det är nya/unga hästar som ska skos/verkas, så kan man minska risken för eventuell olycka om hästen blir rädd/osäker. Något vi däremot alltid ser till är att hästarna står inne och har fått fötterna städade innan hovslagaren kommer. Är det kallt ute och man har uppvärmt stall (eller åtminstone varmare i stallet än ute) så tipsar jag om att ta in hästarna minst en timme innan så hinner de tina upp och är trevligare att arbeta med (kalla skor/hovar är inte så kul).

Tiktak697
2017-04-08 12:26
#4

Varför sko om den klarar sog utan ovh en liten övergång till barfota är hälsosammare och billigare . Gfråga dig själv varför vill du sko ? Behöver hon den? Min tunga halvblodshäst går barfota året grunt täckas tränas hårt rids på mjuckt dressyr banor och rids ut på hårt underlag. Hästen var oskadd på tränings tävlings stallet och skod en kort period utan någon bra anledning skoddes av igen . Har man i gen bakgrund är det i gen idé . D

Mvh Tiktak

powerade
2017-04-08 14:53
#5

Köpte min häst som barfota häst. Märkte att han ömmade för stora stenar och ville därav ha skor. När hovslagaren kom så sa ham att det var tur att vi slog på skor annars hade han knappt haft någon hov vägg kvar. Han hade väldigt snea hovar och ingenting har gjort åt det innan han kom till mig. Något man kan ske aldrig tänker på själv när man inte har någon anledning till att ha skor

Lona
2017-04-11 16:13
#6

Rätt OT men många hovslagare uppskattar en kopp kaffe och lite snabbfika som de kan hälla i sig under tiden (eller tar en paus). Se som sagt till att hästen har torra, rena ben och att det finns ett bra ställe där hovslagaren kan jobba, gärna hyfsat varmt eller iaf dragfritt och med god belysning. Vår hovslagare bryr sig inte om vi är med eller inte, men han känner både hästarna och oss väl, givetvis brukar vi även prata igenom hur han tyckte att hovarna var denna gången osv. Han har med sig egna skor, snösulor och broddar brukar vi köpa själva vilket blir billigare men han har det med om det behövs. Det lönar sig att ta väl hand om sin hovslagare, det är ovärderligt att ha en som kan tänka sig att svänga förbi och slå på en tappsko eller skära upp en hovböld mm.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Tiktak697
2017-04-11 21:50
#7

Ska inte ge dig exempel eller förelslå Något och tjafsa men hovslagare säger gärna så fråga vad en Barfotaverkare skulle sagt

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: