Annons:
Etikettövrigt
Läst 1784 ggr
Emiliaforsberg03
2017-03-27 08:06

Inte vill ha

Ni som inte vill ha islandshäst, varför? Jag ska försöka argumentera imot 😂//mvh en med för mycket fritid

Annons:
Nina3141
2017-03-27 08:50
#1

Jag vill inte ha en islandshäst eftersom att jag skulle vela tävla hoppning och klättra i klasser vilket islandshästar inte är gjorda för. Skulle satsat på en connermara typ, de passar till det mesta vilket islandshästar inte gör, de är ju inte direkt byggda för det. De är dock väldigt väldigt mysiga, men passar helt enkelt inte till det jag vill hålla på med!

tlover
2017-03-27 08:55
#2

Nu är inte häst aktuellt för mig/oss för tillfället men även om det skulle vara det så skulle jag inte vilja ha det eftersom den inte är från den här delen av norden. Jag brinner för bevarande av lantraser och ursprungsraser i det klimat som dom är tänkt för, dvs jag vill att rasen ska komma så nära som möjligt ifrån där den ska brukas. (så är valet mellan en nordsvensk och en islandshäst så blir det helt klart nordsvensk. Skulle däremot valet vara mellan en islandshäst och en arab så skulle islandshästen vinna. Men nä, jag tar nordhästen eller någon annan mer lokal arbetshäst hellre.

Om du ville ha argument 🙂

l'm back

[RC1393]
2017-03-28 18:49
#3

Jag tycker inte de är exteriört tilltalande för mitt ändamål och gångarterna är tyvärr för dåliga för mig, då jag endast är intresserad av engelsk ridning med dressyren som huvudgren. Jag vill ha en häst med tre bra och uttrycksfulla gångarter, vilket brukar tummas på när hästen dessutom är fyr- eller femgångare. Som en bekant som har islänningar säger: "Det blir för trassligt för en femgångare att hålla benen i styr i samling på volt". Det passar då inte riktigt mig då jag mer än gärna vill ha en häst som kan utvecklas till mer avancerade rörelser, t.ex. passage. 

Som hästar tycker jag dock inte illa om islänningarna, de är tvärtom väldigt trevliga, men som sagt skulle jag och en islänning inte riktigt kunna slå i samklang med varandra…🤐

Maleficum
2017-03-28 22:07
#4

Största anledningen till att jag inte vill ha islandshäst är att jag tycker de känns för små (dessutom vill jag ha en häst som passar både för mig och min pappa som också tycker dem känns för små då vi båda är väldigt långa). Har arbetstränat i islandshäststall och blev kär i typ den minsta isisen de hade där :P och de är trevliga att ha att göra med men inget för mig som permanent häst. Dock är ju min och min kompis plan att skaffa hästar och sen nån eller några ponnyer till hennes barn (som vi bestämt ska vilja rida :P) så då kanske nån isis skulle slinka med som ett bra "ponny" alternativ då vi vill ha ponny i lagom storlek att vi ska kunna rida dem ibland och vid behov. Men skulle gärna vilja köra också och iaf har jag inte hört så ofta om inkörda islandshästar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Wellcraft
2017-03-28 22:17
#5

Dels pågrund av att de sällan är helt friska och pga deras gångarter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
2017-03-29 07:39
#6

För att de sällan är inkörda!

Annons:
Emiliaforsberg03
2017-03-29 16:43
#7

#6 vart har du kollat? Det är tvärt om många är inkörda! Alla islänningar jag "känner" är inkörda förutom alla ungahästar på 1-4 år

[nevamisse]
2017-03-29 22:19
#8

Jag vill gärna ha en islandshäst i framtiden, tycker om rasen, storleken och mjuka gångarter. Och de islandshästar jag har träffat har varit lugna, trygga och stabila.

Kan tänka mig att de som inte vill ha en islandshäst ägnar sig åt en gren där en annan ras är bättre lämpad. Jag tycker om western och då finns det exempelvis quarter och painthorse som lämpar sig bra för det, även om man givetvis kan rida western på fler raser.

[ThatMadeUpHorse]
2017-03-29 23:56
#9

Ja förstår inte varför alla ska gå på att dom har 1 eller 2 extra gång arter de gör dom inte sämre på nått sätt! Och de med att dom har dåliga gångarter är värkligen fel! islandsritt går ut på att vissa upp hästens alla 4 eller 5 gångarter och är riktigt fina för den som tränar dom på rätt sätt! 

Och de där att dom sällan är friska och också riktigt fel! En islandhäst blir dålig för att dom ofta inte är vanna vid att få tex fodertillskåt många tror att dom får fång from bete deta är inte sant dom får fång från att dom får i sig konsiga saker som fodertillskott, betfor, kraftfoder eller sånna saker! 

En häst (I min åsikt) behöver bara hö, vatten och saltsten och ska den göra nått tyngre arbete läng till litte havre för den dagen.

[nevamisse]
2017-03-30 08:54
#10

#9 Jag tror många menar "dåliga" gångarter för den gren de sysslar med. Vill man ta sig långt i dressyr eller hoppning, kanske inte en islandshästs gångarter är lämpliga, likaså att man inte skulle kunna tölta ett halvblod på is.

Att en häst får fång kan ha många orsaker, både om de får för mycket kraft, men även gräs. Många hästar i allmänhet får fång av att släppas ut på kraftiga beten.

Jag tycker också att de allra flesta hobbyhästar bara behöver hö, vatten och saltsten, men om något fattas får man ju räkna ut på foderstaten.

Cecilia.S
2017-03-30 09:51
#11

Jag tror inte att en islandshäst skulle passa mig, då rasen oftast inte har de förutsättningar till den kapacitet som jag söker. Deras gångarter skulle inte riktigt funka på en dressyrbana - och jag tror att det är svårt att ta sig upp i högre hoppklasser med dom. Det enkla svaret på frågan är, att jag inte skulle klicka med en islandshäst på samma sätt som jag gör med en nättare ridponny eller storhäst. Många islandshästar är underbara och riktigt härliga att rida och umgås med, men jag tror inte att jag skulle nå mina mål med den rasen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

viktoria91
2017-03-30 19:16
#12

Dels pga eksem. Dels för att jag pga sjukdom inte klarar av tölt. Utseende mässigt inte min typ.

Salish
2017-03-31 14:32
#13

För min del främst för att de är små, är inte många islandshästar som går över ponnymåttet.

Annons:
nypisnina
2017-03-31 18:25
#14

Jag tycker de är för små, jag är lång själv och gillar inte den snabba rytmen i gångarterna. Däremot kan det var roligt ibland, men ingen ras som jag skulle vilja ha.

tiger tok
2017-03-31 23:25
#15

#7 menar du inte inridna, för det vet jag att många av dem är! Men har då aldrig sett en enda islänning som drar vagn? Inte ens när jag letade islänning åt en kompis, kanske var 1 av 200+ som var inkörd!

exotic
2017-04-01 11:40
#16

Nu passar islänning mig alldeles ypperligt. Men det va inte en ras som passade mig för 10 år sedan. Alla raser är ju mer el mindre lämpade för olika inriktningar. Förstår inte tanken att du ska argumentera emot. Bättre att acceptera att alla har olika smak. Det gäller allt i livet.

[RC1393]
2017-04-01 12:10
#17

#9 Snabb jämförelse

Islandshäst

Svenskt Varmblod

Islandshästarna är födda för att visa gångarterna på ett sådant vis som i första videon. De ska alltså ridas till att vara (ursäkta min vinklade dressyrsyn) springiga och inte vila på steget, medan halvbloden är avlade för att ha en uttrycksfull gång där de kan bära sig och vila på steget, vilket ses tydligt om man jämför videorna. Inget fel med det, bara det att inriktningarna är så otroligt olika och det innebär så mycket jobb att ställa om en "grundinställning" på en häst, vilket gör att man självklart väljer den enklare vägen och en "färdig" häst. Det är ungefär som i yrkesvärlden, inte väljer man att anställa en läkare som ingenjör för att sedan ägna år åt att utbilda om läkaren? Nej, då tar man en färdig ingenjör på en gång🙂

Emiliaforsberg03
2017-04-01 23:22
#18

Gångarterna är ingen skillnad!! Förutom kanske hur det känns att sitta i en djup trav på ett halvblod och trav på en mindre häst! Gångareterna är ingenting att skylla på då islandshästar kan ha lika bra trav och galopp som alla andra hästar bara man tränar dem så funkar det. Men sen är dem ju inte byggda för att hoppa höga hinder så hoppning är väll inte deras starka sida. Men min 26 åriga stela islandshäst hoppar ca 60cm och tränar man kommer man självklart högre så man kan ju "ponny hoppa"

Emiliaforsberg03
2017-04-01 23:26
#19

Jag ger upp😂 Tror ni fattas att jag älskar islänningar men jag är höjdrädd så perfekt storlek. Sen så har dem flesta Islandshästarna ett sånt lugnt temperament så dem fungerar ju utmärkt som första häst. Känslan när man får dem i ren pass är underbar, för er som vill veta😂

[RC1393]
2017-04-01 23:41
#20

#18 Där kan jag tyvärr inte hålla med dig, jämför bara lättridningen i traven. Att islandsryttaren gör det i fort medan halvblodsryttaren i halva hastigheten för att hålla tempot har inget med storleken att göra heller, för jag rider själv lätt i det tempot som halvblodsryttaren på min ponny. En islandsryttare som rider dressyr tyckte att min häst hade fin samlad trav när hon fläskat iväg i slängtrav…

Annons:
[nevamisse]
2017-04-02 15:58
#21

#18 Jovisst är det skillnad, men det betyder inte att islandshästens gångarter är bättre eller sämre än andra. Islandshästen har ett lite annat rörelsemönster.

Många som har problem med värk eller vissa skador drar exempelvis nytta av islandshästens mjuka/jämna gångarter.

viktoria91
2017-04-02 23:18
#22

#21 Och jag med kronisk sjukdom med bla svår smärta, dålig balans klarar inte alls av dem gångarterna. 100 meter tölt och ryggen är slut. 😂

[ThatMadeUpHorse]
2017-04-03 22:58
#23

Vill bara slänga in en liten islandsfakta mitt i allt 😂

Islandshäst är en av dom svårtase raserna att lära sig rid på och specigellt om man ridigt i "vanlig" ridning för därför tror ja vissa (många) av er har svårt för deras gångarter 😂

[nevamisse]
2017-04-03 23:53
#24

#23 Ett försenat aprilskämt? Varför inte bara förlika sig med att alla tycker om olika ridstilar?

Maleficum
2017-04-04 10:37
#25

#23 Har alltid ridit "engelskt" men har inga svårigheter att rida islandshäst i gångarterna de få gånger jag gjort det så tycker inte alls de är så svåra att rida men tycker ändå de är för små för mig,

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2017-04-04 21:31
#26

För att generalisera grovt; få islandshästar har lika bra gångarter som halvblod, i synnerhet utan kunnig träning. Det ÄR inte särskilt många islänningar som skulle kunna hävda sig i lite högre dressyrklasser, i synnerhet inte om man tittar på en "medelislandshäst" och jämför med ett "medelhalvblod" - och dessutom sätter en "medelryttare" i sadeln. Till exempel så är det - i synnerhet för femgångare - ofta svårt att få en ren, tretaktig, rund och samlad galopp där hästen verkligen bär sig. Faktum är att det finns mediokra islänningar där man får kämpa för att ens få fram de tre grundgångarterna, där det mest blir skritt, passtaktigt galopp och grisepass… Visserligen har det hänt en hel del de senare åren, att man rider islandshästar mer i form och med delvis andra hjälper (hur många fick inte för några decennier sedan lära sig att man töltade genom att hålla upp hästens huvud, luta sig bakåt och driva på?) men det är just som roliga gångartshästar som de gör sig - att flyta fram i ökad tölt är en underbar känsla! De har dessutom ofta ett underbart lynne, det är nog många som tror att de är lugna och snudd på tråkiga, delvis grundat på hur många turridningshästar är, men det kan vara rejäl fart och fläkt i en islänning! Samtidigt brukar de vara orädda och rätt coola i situationer där många andra hästar hade stressat upp sig rejält. Jag har numera svårt att tänka mig en annan ras även om jag gärna hade haft en häst som var snäppet större (vilket iofs beror på att jag är rätt lång och väger mer än jag borde).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

axa
2017-04-04 22:22
#27

De föll mig i smaken som liten innan jag lärde mig mer om dem ;) Vissa är riktigt snygga och jag kan uppskatta dem, men; dem är för små, har inte 'gångarterna' som en 'vanlig häst', har inte kapacitet inom hoppning, de jag mött har varit väldigt 'frånvarande'. Jag har dessutom svårt att läsa deras kroppspråk och förstå dem, arbetar mycket med att 'läsa' hästar och jag förstår verkligen inte islänningarna jag mött😂 allihopa har varit likadana, typ pokerface och visar inget intresse i något. Lite.. opersonliga.

Annons:
Maleficum
2017-04-04 22:59
#28

#26 Bra lynne kan jag hålla med om (på de flesta iaf). När jag arbetstärna i islandshäst stall så var det ju inga problem att leda fem-sex hästar åt gången när man skulle plocka in lektionshästarna. Inget man skulle göra med "vanliga" ridskolehästar av halvblodstyp. Dock så var islandshingsten de hade där superjobbig att hantera medan deras lusitanohingst (som iof var rätt gammal) var lugn och supersnäll att ha att göra med.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2017-04-04 23:18
#29

#28, Det med lynnet har nog delvis att göra med att på Island blir en häst med kasst temperament inte särskilt gammal, skott i pannan helt enkelt. Sen tror jag att det är toppen för unghästar att växa upp i flock, i synnerhet en med mixade åldrar på hästarna. Dock är det ju långt ifrån alla svenska islänningar som föds upp på det viset. #27, Lustigt det där med personlighet och att "läsa" hästen, jag tycker numera att vanliga halvblod är opersonliga :-P . Man vänjer sig väl, helt enkelt. Jag var absolut inte islänningsfrälst när jag var yngre, det var ponnyer och senare halvblodstypen som gällde, sen för 12 år sedan sade det bara *klick* och jag var fast :-) . I början tyckte jag att det var krångligt och lite trist att man inte kunde rida dressyr på riktigt samma sätt och på samma nivå som innan (om man inte har en välriden häst med väl separerade gångarter) men nu tycker jag att det är kul att sitta och pilla med att tex få fram en bättre tölt osv. Det är väl gött att det finns olika hästtyper för olika människor :-D .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2017-04-04 23:28
#30

#29 Speciellt med flockuppväxt är nog viktigt. Har alltid varit min känsla av islandshästar att de är mer flockbundna än andra raser och har mindre problem att dela yta med kompisar (varit i många stall där islandshästar stått två och två i boxarna). Är nog något många andra raser skulle dra nytta av att ta efter (men många är väl för fega att låta sina miljonhästar gå med hagkompisar pga risk för skador).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

axa
2017-04-04 23:29
#31

#29 Halvblod kan jag hålla med om är enformiga. Många hästar är idag. Allt ska vara så bestämt, hästar är inte hästar idag. Tror att om man låter hästen frodas så kommer personligheten göra detsamma :) Men sedan finns det säkert något djupare belagt om man kollar just på specifika raser, min korsning vet jag dock inte var hans personlighet kommer ifrån, kan inte riktigt relatera till någon utav raserna han har i sig, han har väl fått sig en släng av lite allt möjligt 🤪

Ja, man finner det man vill lägga sin själ i och det tycker jag är det vackra inom ridsporten. Så mycket variation! (men kunde ju även vara skönt at få slippa fördomarna, men man kan inte alltid få det båda vägarna)😉

jagga-ewe
2017-04-06 21:19
#32

Jag hör till de som sadlat om från "vanlig" häst till Islandshäst. Finns väl sina orsaker att isisarna kallas klimakteriemoppe ibland.

Jag tycker att islänningarna är väldigt tydliga personligheter. Det är spännande att studera flockdynamiken. De olika rollerna, rangspelet. Jag tycker mig se det mer hos islänningarna än bland vanliga hästar. Likaså tycker jag islänningarna har mer respekt mot människor, rent generellt. Men kanske är det en orättvis jämförelse då jag tillbringat mest tid med "vanliga" ridskolehästar. Min dotter, som hängt med bland isisarna i många år och ridit själv i fyra år, har precis börjat lite på vanlig ridskola. Hon ställer samma krav på ridskolehästarna som på islänningarna, och det märks att ridskolehästarna inte är vana vid att inte kunna skrämma sina unga ryttare. Vi har fått lära oss bland islänningarna att vara ledare och vara tydliga med det. Det kan jag tycka saknas bland ridskolehästarna. Där är det snarare ofta hästen som tar befälet.

Vad det gäller gångarter håller jag med om att islänningar inte är förstahandsvalet om man är ute efter att tävla i dressyr eller hoppning. Helt logiskt. Det är inte deras syfte. Nu är inte det nåt jag själv drömmer om heller. Jag vill ha en häst som jag kan rida ut med och som jag kan lita på. Som jag känner mig trygg med. Jag har blivit rädd många gånger under mina år på hästryggen, men aldrig med min islandsmärr. (Om vi inte räknar den gången maken o hans häst inte var med på slutet av en lång galopp, för maken hade ramlat av o hästen stannat hos honom. Men den rädslan hade inget med ridningen att göra…) Jag har en typisk skogsmulle-häst. Ingen fantastisk tölt, fast vi jobbar på den. Ingen utmärkt hoppare, fast vi tar oss över diken och stammar om vi behöver. Hon gillar det. Ingen dressyrhäst, men när hon hittar formen har hon en trav som slår det mesta jag suttit på i schvung. Hon kommer aldrig vinna några gångartstävlingar, men jag kan ge henne hellång tygel i vilken gångart som helst, ute i skogen eller på ridbanan, och jag vet att hon håller den gångarten. Hon kan få för sig att bli rädd för allt från soptunnor till robotgräsklippare (hästätande monster båda två) men då växer hon fast i marken. Hon skulle inte få för sig att dra iväg.

Därmed inte sagt att det inte kan finnas lika trygga halvblod/fjordingar/araber/whatever. Men jag har inte hittat dem. Jag har hittat det hos islänningarna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Tiktak697
2017-04-08 12:36
#33

Vill inte ha islandshäst då deras gångarter är inget för mig exteriören inte anpassad till de jag önskar . Mycket skitt på dem ,deras psyke och typ går heller inte ihop med våra vanliga hästar , oftast mycket problem när vi tagit in dem och vi har haft 10 olika islänningar på prov i stallet. UNDER många år TID så nu tackar vi nej till dem . Speciella hästar hör hemma med speciella människor och stall. Vi fick söndersparkade hästar och bara problem. Denna ras Ush fy

Mvh Tiktak

exotic
2017-04-08 17:12
#34

# 33 Förtydliga gärna. Är nyfiken på rasen. Vad är det du menar för skit på dem?

Annons:
[nevamisse]
2017-04-08 23:11
#35

#33 Aldrig hört att islandshästens psyke inte passar ihop med "vanliga" hästar, däremot att en del vanliga hästar kan reagera på islandshästens rörelsemönster. 

Tråkigt att de ni har träffat inte passade in.

axa
2017-04-09 09:59
#36

#32 Ja, ridskolehästar är inget att jämföra med privathästar. Inte ridmässigt, utbildningsmässigt, hanteringsmässigt eller psyke hos dem. Ridskolehästar är ofta 'söndernötta' och har det inte kul. Detta säger jag med nio års erfarenhet från många ridskolor runtom i Stockholmsområdet. 

Alla barn, som klänger, hänger och skumpar. Smärtor som inte respekteras. Livet som bara går i samma bana, utan variation eller riktig kärlek till dem.  Sågning som inte bryrs om. Många barn är rent utsagt elaka mot hästarna, och då pratar vi allt från 9åringar till 16åringar.  T.ex en häst råkar trampa en elev på foten då spiltan inte erbjuder bästa utrymmet, och den här personen slår hästen. Hade jag slagit min häst varje gång han trampade på mina fötter skulle han nog undvika mig förgott. Han är inte respektlös men sätter jag foten fel samtidigt som jag ber om något eller om han som t.ex i somras fick en stöt av stängslet när vi skulle passera varav min fot var i vägen för flyktvägen. Inget jag kunde gjort, inget han kunde gjort. 

Att ingen har övertaget eller sätter pli på dem är ju för att stackarna är trötta på livet. Vad finns att gilla med deras yrke?

Dessutom, om de visar respektlöshet så vågar inte barnen komma nära. Får tillslut inte av ridskolecheferna. Det handlar om pressure and release. Sett Shetlandsponnyer låsas in med kedjor i spilta med varningsskyltar uppsatta. Och ändå frågar sig ingen varför. 

Inget direkt hat mot ridskolor, men mycket kan förbättras och om vi säger såhär; jag själv kommer aldrig rida en ridskolehäst i bruk igen, jag kommer aldrig sälja min eller mina framtida hästar till ridskola och jag kommer aldrig hjälpa till med unghästar till ridskola igen.

Greifi
2017-04-14 10:45
#37

Har inget stort intresse för varken tölt eller pass, så även om jag har min islandshäst nu så använder jag bara de tre vanliga gångarterna. Som tur är travar och galopperar min islandshäst mjukt och jättefint som en större häst (och jag har hört att många islandshästar inte gör det). Vill dessutom ha en större häst, då jag gillar större djur och har lite bättre erfarenheter av de större :). Anledningen till att jag har en islandshäst ändå är för att jag inte är vuxen, och mina föräldrar vill ha islandshästar. Även om min häst ses som "min", så ville de inte köpa rasen jag vill ha :). Ändå är min islandshäst jättefin och har temperament och gångarter som en storhäst.

KarateZingo
2017-04-15 10:00
#38

Islandshästar är typ mitt liv! De är mycket roligare att rida än de där stora, nerviga hästarna, och det känns som att man lär sig mycket mer med en häst med 4 (eller 5) gångarter. Dessutom är de ju så söta, och man växer inte ur de.

Lindorm
2017-05-11 11:46
#39

Inget emot Islandshästar, men de tilltalar inte mig :) Precis som fullblod, araber, halvblod, sporthästar mm inte heller gör det. 

Jag vill heller inte behöva rodda med extra gångarter.  Jag vill ha barockhästar :)

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Upp till toppen
Annons: