Annons:
Etikettövrigt
Läst 1657 ggr
Rafflan
3/20/17, 12:47 AM

Ni som ska köpa ny häst, för långt bort?

Något jag ofta reagerat på på senaste tiden är att när man ser annonser där folk ska köpa häst så vill dem inte åka långt , sett folk som tycker 1,5-3 timmar är långt att åka för att provrida/hämta hästen? tex "ja han låter ju helt PERFEKT, men det är ju 2 timmar ditt så för långt bort :/"

För mig låter det jätte konstigt, en häst ska man ju ändå ha i 10-20 år framåt troligen, hur kan man då inte vara beredd att åka en bit för rätt häst?

Jag kan utan problem åka 1,5-3 timmar (eller mer) för att köpa en hund eller katt om det jag söker inte finns i närheten eller det är något speciellt med dessa, fattar inte hur man inte kan vara beredd att göra det samma för en häst?

Någon  säljare som var med om att någon är jätte intresserad men inte vill åka långt, eller någon köpare här som är sån att ni vill att hästen ska finnas nära och inte är beredda att åka en bit för rätt häst?

Annons:
Urhasten
3/20/17, 5:34 PM
#1

Idag finns det goda medel också vid transport av häst. Jag köpte ena min som då fanns i Skåne och jag i Närke. Kostade en slant, men har man hittat en som kändes "perfekt" så finns det ingen distans i världen som ska hindra mig, hehe.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[RC1393]
3/20/17, 8:13 PM
#2

Beror på var man bor också tror jag. Här "uppe" (Västerbotten) är det inte konstigt att åka och titta på häst 80 mil (eller mer) bort. Mamma köpte sin senaste häst från Skåne (ca 125 mil) och jag köpte den senaste planerade söderifrån också. Hon var på betäckning så hon åkte från Valdemarsvik (93 mil), men kom innan dess från Karlstad.  Den senaste oplanerade kom däremot från ridskolan 2 mil bort, men innan dess stod han i Trollhättan. 

Åker för övrigt 100+ mil för att gå på kaninutställningar i bland, men jag kanske lider av glesbygdssyndrom, vad vet jag🤪

För att återkoppla till att det beror på var man bor. En lokal instruktör fick skicka ned sin jättefina häst till Stockholm för att få honom såld, just för att sörlänningarna som hade råd med honom tyckte att han stod för långt bort, och ändå vänder man sig till t.ex. Tyskland för att köpa häst🤔 "Svenska hästar står för långt bort, vi köper en tysk istället för den står närmare", eller hur var det nu?

smellcaramell
3/21/17, 12:32 PM
#3

För mig beror det till stor del på att jag inte har körkort själv. Att få hem hästen är ju ett mindre problem i och med att det finns företag som livnär sig på hästtransporter men för mig kan det bli ett problem att provrida/titta på hästen om den står för långt ifrån "civilisationen". Jag kan ju ta tåg/buss/flyg men står hästen långt ifrån sista hållplats blir det ju ändå ett problem. Nu söker ju jag dock en unghäst så för mig(ägaren kanske är av annan åsikt) räcker det med att se filmer på hästen vid hand och i hage samt besiktning i och med att jag ska sköta all utbildning inför ridning/körning själv. Vill "bara" ha en häst med rätt energi och huvud, vilket man knappast hinner känna in på en provridning ändå..

Lona
3/21/17, 3:00 PM
#4

Hundar är för all del lättare (och billigare) att hämta, jag hade kunnat tänka mig att åka LÅNGT för rätt hund. Men som #2 skrev, det beror ju lite på var man bor. Här är utbudet av intressanta hästar rätt stort om man räknar en radie på sisådär 30 mil. (Jag bor utanför Göteborg). Jag hade även kunnat tänka mig att åka på någon form av "hästköparresa" och åkt runt några dagar lite längre norrut men sannolikt inte ovanför Dalarna, ungefär. Men det handlar förstås även om vad man söker för typ av häst - jag hade letat efter en islänning som funkade som skogsmulle/lättare tävlingshäst, hade jag letat efter en SM-häst hade jag varit beredd att åka längre givetvis. #3, Åk definitivt och träffa hästen även om det är en unghäst! Det är inte alltid säljarens beskrivning stämmer, åtminstone inte med vad du anser. Det händer tyvärr även att man får se fina bilder och filmer på en välskött, välmående häst och när den levereras så är den i dåligt skick :-( . Jag hade även velat pyssla lite med den, hantera den på olika sätt och ta en promenad. Man märker ändå rätt snart om hästen är heltossig och dåligt hanterad eller har ett trevligt temperament (vilket i alla fall är viktigt för mig) och är hyfsat väluppfostrad. Vem vill ha hem en helt ohanterlig häst med kass mentalitet, såvida man inte är ute efter ett "projekt"? (Den senaste unghästen jag hade hand om var fyra år när hon kom, det sade *klick* direkt hon gick ur transporten även om jag inte började rida henne förrän ett halvår senare. Det hade ju lika gärna kunnat vara tvärtom…)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

smellcaramell
3/21/17, 4:03 PM
#5

#4 Jag söker efter just ett "projekt" då det är sådana hästar jag är "van" att hantera och utbilda. Jag vill inte ha en häst som är välutbildad och typ inte har några olater, det jag söker hos en häst är 1. Ett väl fungerande hästspråk 2. Minimal aggressivitet. Vilket man relativt lätt kan avgöra på film om hästen har eller inte, vill ju se hästen i ett flock i hagen och vid hand(bli ledd, ryktad och lyfta alla 4 hovar). Resten kan jag träna bort men vill inte  ha en häst som bara går på hagkompisar trots att de varnar med svans och öron för då passar hästen inte in i flocken jag ska ha den i.

Ska man köpa en "inriden" häst eller inte har kunskap/vilja att jobba bort olater med hästen är det såklart man ska träffa och provrida! Skulle även jag vilja göra med en unghäst men det är som inte möjligt alla gånger då det är svårt att ta sig flera mil från sista hållplats till stallet om man inte har körkort/någon på orten som kan skjutsa.

[nevamisse]
3/21/17, 11:06 PM
#6

Jag kan tänka mig att åka långt för rätt häst, kanske inte långt uppe i norrland, för jag tror att rätt häst kan finnas i södra delen av Sverige. 50 mils radie från min stad hade känts ganska enkelt.

Annons:
Maleficum
3/22/17, 11:59 AM
#7

Nu kommer det väl dröja ett antal år innan jag eventuellt har möjlighet att skaffa egen häst så vet faktiskt inte hur långt jag skulle vara beredd att åka för en ny häst. Men som det är nu så finns min drömhäst på ridskolan jag rider på och är väldigt sugen på att köpa loss honom den dag han ska pensioneras ;)

Annars har vi ju landställe 50 mil från där jag bor så skulle ju helt klart kunna tänka mig att kolla både i trakter runt här och där (vilket ju dubblar antalet chanser att hitta en häst man passar med). Men sen beror det väl lite på också vad man kommer vilja leta efter och ha när väl den dagen är här.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

jagga-ewe
3/22/17, 10:03 PM
#8

Jag köpte min häst av en tjej i grannbyn och hästen stod redan på gården där vi har henne nu. Så jag är inte rätt person att uttala mig. Men, en reflektion ang jämförelsen med att köpa hund långt bort…
När man hämtar en hundvalp kan man köra sin vanliga bil i normal hastighet till samma soppakostnad som vanligt. När man hämtar en häst måste man ha en transport (=kostnad, ev per timma) och får inte köra samma hastighet (=tar längre tid att färdas) och det går åt mer bränsle (= högre kostnad). Det kostar helt enkelt mycket mer i både tid och pengar att hämta en häst långt bort.

Jag körde en gång i tiden 30 mil enkel resa för att hämta hundvalp. (Då hade vi iofs varit där två gånger tidigare o hälsat på.) Sambon hade inte körkort då, så jag körde själv. Jag hade inte gjort samma resa med transport. Inte ens för den häst jag har nu. Inte utan att kunna byta förare. Det är så mentalt tröttande att köra med häst i släpet.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

axa
3/24/17, 1:21 PM
#9

Jag hittade min drömhäst 40 minuter hemifrån, och jag bor i innerstaden🙂

Var bara en slump. Ville fört inte ens åka och titta på honom, men så åkte vi dit just för att det var nära och jag tänkte att det var lika bra att börja någonstans. Fördel med att ha nära var att jag kunde träffa honom väldigt mycket innan köp. Hade honom i ungefär en månad efter provridning innan vi hittat en stallplats och köpte loss honom. Men såklart hade jag kunnat åka långt om jag inte fann någon annan häst av intresse.

Lindorm
5/11/17, 12:08 PM
#10

Ja, jag åkte ju ned till södra Italien då 🤪

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Cezanne
5/11/17, 4:13 PM
#11

Jag kan definitivt resa över halva landet för att hitta rätt häst. En som köpte en av mina uppfödningar flög ner och hästen fick sedan åka hästbuss i 80 mil till sitt nya hem.

Rafflan
5/13/17, 3:03 AM
#12

Jag tycker inte bara det handlar om att "orka åka långt", det handlar om att klicka med hästens personlighet, vad vill jag ha? en lugn, lätt och mjuk häst? en pigg, busig lite het häst? du kan se en video där hästen ser lätt och mjuk ut, sen visar den sig vara het och hispig, eller en video på en pigg och framåt häst som egentligen måste ridas med sporrar för att ens gå framåt. Det går inte att se hästens personlighet på en video eller en bild, och kemin emellan ryttare är så viktig då man förhoppningsvis ska ha hästen i 15-20 år.

Jag tycker helt klart det är rimligt att åka iaf 4-5 timmar för att prova hästen, orkar man sedan inte köra transport så lång och hämta hästen finns det företag att anlita för det. Finns säkert hästar länge bort men där jag bor finns det så många hästar runt så borde kunna hitta många passande inom 4-5 timmars radie :)

wilmaB
5/15/17, 10:29 AM
#13

Åkte 6h för att hämta min häst, vad gör det när det blivit ens bästa vän? ❤️

Mvh Wilma

Annons:
[Shia]
5/17/17, 2:46 PM
#14

för att hämta en häst- kan jag åka hur långt som helst(rimligt, inte direkt ner till kina) men ska jag provrida, åker jag inte längre än 8 timmar, (om jag inte känner en del efter vägen och vet att hästen är ok)

Upp till toppen
Annons: