Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1969 ggr
Emiliaforsberg03
2017-03-16 07:54

Islandshäst

Jag funderar på vad har era islandshästar för storlek i tex grimma, schabrak och täcken… hur vet man vilken strl dem har i täcken? "Min" islandshäst har strl full på grimma och schabrak men i täcken är det ju typ 115 och sånt… någon som vet?

Annons:
[nevamisse]
2017-03-16 08:10
#1

Det går inte att svara på vad en islandshäst brukar ha, alla är olika stora både i omfång och höjd. Jag var medryttare på en islandshäst som hade cob i grimma och 115 i täcke.

Gronstedt
2017-03-16 08:59
#2

För att ta reda på täckesstorlek mäter man från lansmärket till svansroten. Antalet centimeter motsvarar den storlek hästen behöver. Sedan är olika täckesmärken olika breda har olika utseende över bogarna etc., så längden är inte det enda som spelar in. Kallblod är ofta bredare i förhållande till rygglängden.

Storlek på schabrak beror på hur stor sadeln är, och det i sin tur beror på hur hästens rygg och ryttarens rumpa och ben ser ut.

Grimmor kan ofta justeras ganska mycket, så en stor cob eller en full borde fungera.

jagga-ewe
2017-03-16 22:06
#3

Vi har tre isisar. Väldigt olika stora. 123, 133 och 141 i manke. 105, 115 och 125 i täcken. Alla tre har cob på grimma och flughuvor. Lilltjejen kan ha S på vissa huvor. De två damerna måste ha full på schabraken för de sadlarna har så långa kåpor. Gammelgubben som är störst har en sadel med kortare kåpor och kan ha mindre schabrak för det. Men de schabrak vi har är full, o det funkar.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: