Annons:
Etikettbeteende
Läst 1298 ggr
nelliegustavsson
2017-03-13 12:55

Någon som känner igen detta beteende??? Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp!! Någon som har erfarenhet eller misstankar om vad detta kan vara snälla hör av er!! Min kompis har problem med sin ponny just nu, då han beter sig konstigt och inte alls är sig själv. Det konstiga är att det är inte hela tiden, utan kan ske när som helst. När det händer så bara totalt låser han sig, blir svart i blicken och så kan man inte nå honom. Han är helt sig själv 99.9% av tiden. Han är så fin i ridningen nu, mjuk och fin, liksidig, bra takt. Han har inte ont någonstans i kroppen. Vi misstänker att det sitter i huvudet. Det har hänt 3 ggr sen oktober nu, aldrig gjort något liknande på 12 år! Jag har själv tagit hand om hästen mycket och han är verkligen världens snällaste ponny, jätte härlig och gör inte något dumt. Så vi förstår inte vad det är. Men måste vara en nerv som hamnar ikläm eller något som trycker i huvudet på honom, man vet ju inte han kan ha fått en smäll i hagen. Han blir helt okontaktbar. Svårt att provocera fram med, så det är i princip omöjligt att göra en utredning. Är verkligen akut nu då hon överväger att låta honom somna in just för att han blir farlig i dessa situationer, riskabelt att bara hantera honom då man aldrig vet när det händer.. Så om någon har misstankar eller tror sig veta vad det möjligtvis kan bero på, snälla kommentera eller skicka PM! Världens härligaste häst och vi vill verkligen hjälpa honom<3

Annons:
nypisnina
2017-03-13 12:57
#1

Är han undersökt för borrelia?

Emiliaforsberg03
2017-03-15 22:09
#2

Borde kanske gå till veterinär eller hästterapeft?! Den förklaringen ni gav passade precis in på min gammla hund som pappa hadde för några år sen, en gång när hunden fick sånt "anfall" bet han pappa i halsen… som tur va klarade sig pappa! Men ni förstår nog hur pappa tänkte, tre barns förälder (3,4,6 år) och en hund som får sånna "anfall". Det gick inte ihop, så vi fick avliva han… men eftersom att det är en häst så kommer den nog inte bitas i halsen! Men det beteendet ska kollad upp så det inte blir värre! Jag skulle antingen tro en hjärntumör eller nervavbrott. Om ni tar med hästen till en häst terapeut och förklarar vad som hänt sen undersöks hästen hur den mår och terapeuten pratar ned andra och kommer fram till något… i värsta fallet blir det att han/hon får somna in, om det inte går att göra något. Hästen mår ju inte bra av att inte kunna kontrollera sig själv, och samtidigt veta att ryttaren blir rädd. Jag skulle tro att hästen skäms efter utbrotten… men KOLLA UPP!!!

Lona
2017-03-17 20:55
#3

Vad gör han när han får de här "anfallen"? Står bara helt still eller får han någon form av "utbrott"? Faller ihop? De gånger som ni sett det (kan ju ha hänt även när ingen sett), har det varit vid liknande tillfällen, tex att ni ridit, borstat, att han stått och ätit…? Är han kollad hos veterinär eller någon form av hästfysioterapeut alls efter att det här började? Hur gammal är han, förresten?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

smellcaramell
2017-03-17 23:29
#4

Min första tanke var typ epilipsi/hjärntumör, men då vet jag ju inte hur hösten är i anfallen då du bara skriver "farlig". Finns epileptiker som blir som "tomma" och gör sånt de inte minns sedan(människor alltså) så kan tänka mig att det även kan ske med djur även om det är svårare att märka. Ta hästen till vet och låt de kolla igenom han, försök även filma ett anfall "in action" så ni kan visa vetten.

Maleficum
2017-03-18 10:29
#5

#4 Hade en kanin med epilepsi. Han "frös" och märkte inget runt omkring sig och gick man fram till honom då blev han livrädd när han väl vakna till och såg än och kunde hugga (han bet utan att släppa taget också). Lärde sig rätt fort hur han såg ut vid anfall så man kunde vara försiktig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: